Recenze: ASPERGERKA (Rudy Simone)

Posila pro ženy s Asperegovým syndromem

U nakladatelství Portál vyšla zajímavá odborná publikace, jejíž podnázev Posila pro ženy s Aspergerovým syndromem je opravdu přímý. Titul skutečně obsahuje podpůrné texty, rady a porozumění, které ženy ocení. Stejně tak má však mnoho pozoruhodných informací pro čtenáře, jež tento námět zajímá a chtějí se o něm dozvědět více.

Styl psaní je odbornější, jak již očekáváte. Obsahuje termíny, které pro některé čtenáře mohou být neznámé. Což autorka či nakladatelství správně odhadlo a jsou vysvětlené, nemusíte je tedy dohledávat. I přesto však se v knize dočtete spousty informací, které nadchnou spíše náročnější čtenáře. Nenáročný knihomil by se v nich mohl snadno ztratit, pokud se o psychologii a přímo téma nezajímá.

bohatý obsah plný podstatných podnětů vás přesvědčí o tom, že si autorka dala na své práci opravdu záležet a držíte v rukou precizní publikaci, jež vám toho odkryje skutečně mnoho. Prakticky se jedná o podstatné náměty, které autorka šikovně rozvíjí, ač se v některých informacích někdy lehce opakuje. Titul neoplývá tabulkami, pouze v závěru máte schéma, které vám snadněji vysvětluje odlišnosti mezi lidmi, kteří nemají AS a muži a ženami, které naopak tento syndrom postihl.

Pokud se jedná o vyjádření k samotnému obsahu... Je poměrně hutný, proto jej doporučuju k pročtení především čtenářům, kteří mají odborné publikace v oblibě. Ti rozhodně zaskočení nebudou. Je pravda, že aby autorka dokázala vše pokrýt tak, jak chtěla, musela být věcnější - odpadá tedy nadbytečná vata. Rozhodně plus, protože i přesto dokázala do knihy vložit spousty emocí.

Překvapující je ona emotivní stránka. Cit autorka nenásilně vložila do textu a naleznete jej všude. Je to neutuchající podpora a optimismus, který ženám s AS pomůže. Troufám si tvrdit, že ten nadhled bude jistě poučným pomocníkem i pro běžné čtenářky, protože i mě osobně nadchnul přirozený způsob líčení kladů i záporů AS vždy s optimistickým závěrem. Pro citlivé čtenáře bude jistě právě zrovna přístup Ruby Simone k dané věci tím nejlepším, co jim kniha dá.

Mezi jednotlivými texty, ať už se jedná o pasáž věnovanou kterémukoliv tématu, vždy objevíte citaci, kterou má na starosti žena s AS. Možná tyto ženy znáte, pokud se o dané téma zajímáte. I kdyby jste o nich slyšely poprvé, jejich upřímné vzkazy a zajímavosti, kterými vás zahrnují, vás určitě zaujmou, potěší a v neposlední řadě dají nový náhled na věc.

U každé kapitoly se taktéž dočtete kýžených rad rodičům i ženám s AS. Jsou to vřelé a nekomplikované doporučení, nenásilně formulovaná. Osobně jsem neočekávala, že budou na každé stránce, ale uznávám, že bez nich by pasáž nebyla uzavřená a vždy mají něco do sebe. Nejedná se o nějaká planá poučení.

Ruby Simone si nenechává své strasti pro sebe a někdy i sama líčí, jak se s AS poprala ona - nebo právě ty ženy s AS. Jelikož se jedná o autobiografické prvky, kterými je kniha obohacena, mnozí budou určitě příjemně překvapení. Autorka je upřímná a působí důvěryhodným dojmem, až na jeden prvek, kdy se přiznává k mimosmyslovému vnímání. To skeptikům nadzvedne obočí. Ne každý je schopný věřit v intuitivní procesy. Ale to už je na vás, pokud by je autorka nezmínila, nebyl by podle mého profil celistvý.

Samozřejmě si můžete informace o Aspergerově syndromu vyhledat na internetu, ale ujišťuji vás z vlastní zkušenosti, že to nebude mít takový efekt. Vás zážitek nebude tak celistvý a působivý. Nedozvíte se především všechno a přijdete o ten smyslový zážitek, který vám skrze vřelé vyprávění dopřává autorka.

Kniha je vhodná, jak pro čtenářsky s AS, tak i pro čtenáře, kteří se o toto téma zajímají. Pomůže však, máte-li ve svém okolí ženu, která si podobnou cestou prochází.

Co na Aspergerku říká Chensie? Za rozhodně další, pečlivě sestavená a precizní publikace z vydávaných knih nakladatelství Portál. Byla jsem okouzlená. Aspergerův syndrom pro mě byl velkým otazníkem, který mi nezodpověděl internet. Publikace, kterou jsem si vybrala k recenzi, mi všechno vynahradila a hlavně ten lidský přístup... Není, co bych mohla vytknout. Ruby Simone si mě svým přístupem, autentickým vyprávěním i informacemi získala.

Když se řekne Aspergerův syndrom, všichni si představí Sheldona z Teorie velkého třesku. Málokdo si uvědomí, že tahle porucha autistického spektra potká i holky. Jaké to je být jiná, jak zvládat své specifické zájmy a jak se poprat s poruchami nálad? Jak má Aspergerholka zvládnout randění, když se jí nedaří komunikovat s lidmi z okolí? Může mít děti? Jak zvládne práci? Knížka plná výpovědí dívek a žen je skvělým průvodcem, který se hodí v bludišti zvaném Aspergerův syndrom. Nenajdete v ní nic, co by nebylo prožito, co by ostatní Aspergerholky nezažily na vlastní kůži.

Žánr: Literatura naučná, Psychologie a pedagogika
Počet stran: 232