Recenze: NORRA LATIN - ŠKOLA SNŮ (Sara B. Elfgren)

Precizní ya obtěžkána hodnotnými tématy a komplikovanými životy.

„Škola je místo, kde je plno přání. Lítají kolem jako mouchy, bzz, bzz, bzz, prosím, ať tu zkoušku udělám, prosím, ať si mě všimne, prosím, ať už mě nebijou. A někdy, když má přání ta správná osoba, tak tu jsem.“ (Str. 364)

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský

Švédská spisovatelka Sara Bergmark Elfgren ve spolupráci s Matsem Strandbergem kdysi napsala trilogii Kruh, která v České republice vycházela od roku 2012 a spadala do žánru fantasy young adult. Letos se prostřednictvím prazvláštního a propracovaného titulu Norra Latin rozhodla obohatit čtenáře o skvělý literární zážitek, který vyšel díky Knihy Dobrovský - King Cool

Stejně jako v její předchozí trilogii, i v tomto případě se námět trochu týká magie. Ale je to mnohem komplikovanější, než se na první pohled zdá. Začneme tedy od začátku...

Neobvyklý název Norra Latin je vlastně vypůjčený z existující herecké školy, která se stejně jako škola snů z knihy, rozkládá v centru Stockholmu. Autorka se nechala hodně inspirovat a podle Doslovu si prošla nejen tuto akademii, ale i konkurenční střední školu, o které se v příběhu také zmiňuje. Svůj příběh tedy zasadila do sobě známého prostředí. Je vidět, že své město zná a dokáže ho přenest až k vám domů.

Román se odehrává především ze úhlů pohledů dvou patnáctiletých dívek, které touží po kariéře hereček. Vypravování v ich-formě je autentické a dívky jsou od sebe snadno rozeznatelné nejen projevem, ale i živými a uvěřitelnými charaktery - navíc jsou jejich jmény kapitoly nadepsané. Stejně tak na tom jsou i ostatní hrdinové. Autorce se podařilo vykreslit je neuvěřitelně živě a přímě. Je vidět, že i v rámci young adult, si někteří dají práci, aby vytvořili kvalitní charaktery. Dva úhly pohledů, tedy dvě linie, které se svým způsobem doplňují a někdy i zobrazují stejnou scénu, jen z jiného náhledu, jsou doplněné o třetí pohled, který je nadepsaný. Toho se dočkáte až v závěru. Je a není tam však ještě někdo, kdo se s vámi dělí o svůj osudový komplikovaný příběh... Jediným mínusem se pro čtenáře, jež neumí příliš anglicky, mohou stát občasně použité anglické věty. Ne všechny jsou totiž přeložené, i když z konceptu lze vytušit, oč se jedná.

Román začíná úryvkem, ke kterému se teprve dostanete v závěrečné části. Ocitáte se tak někde, kde tušíte, že se stalo něco hrozného. Co to bylo? K tomu se teprve musíte dostat, protože autorka vám zobrazí, co všechno tomu předcházelo...

Jako první se setkáváte s Cleou. Talentovanou dívkou, která je dcerou známé a věhlasné herečky. Clea žije životem dospělého, ačkoliv je jí teprve patnáct let, tak sex a alkohol pro ni nejsou cizí. Je populární a každý se s ní chce přátelit. Obletovaná dívka je přátelská, ale snadno se nechává strhnout k nepravostem.

Svůdník k neřestem je Tim. Syn houževnatého bohéma a herce, který má slibnou kariéru. Té věnuje všechno, ale Tima zanedbává. A tak dítě slávy žije sexem, drogami a svou vlastní leností, protože netuší, jak se s vlastním životem poprat. V Timovi se skrývá roztomilý lamač srdcí, který dokáže svým šarmem, krásou a umem zapůsobit, ale je to taktéž ztracený chlapec, kterého toužíte zachránit...

Druhou hlavní protagonistkou je Tamar. Dívka, která přichází na prkna, jež znamenají svět, vlastně z chudšího a neslavného prostředí, na rozdíl od předchozích dvou hrdinů. Tamar je vlastně normální dívka, pocházející z milující a podporující rodiny. Je přátelská, ale na nové škole se hodně uzavírá do sebe a nedokáže zapadnout. Co když nemá talent, aby se na prestižní Norra Latin udržela? Co když se sama sobě ztrácí?

Jak jsem vás již informovala, tak postavy jsou propracované a precizní. Perfektní je, že každý má svůj vlastní příběh a osud. Někteří jsou zmínění více, jiní méně. Autorka se nebojí zacházet do minulosti a zobrazit vám vše podstatné. Snadno pak přijmete hrdiny, kteří v knize žijí a myslí si, že jejich život je skutečný. I vy jim to uvěříte.

Neobvyklé je, jak mnoho má young adultka námětů a nejen povrchně, ale i kvalitně zpracovaných. Zmínit mohu nejen onu magii, ale také drama, divadlo, herectví, prestiž zlaté mládeže, bujarý život, vydírání, dospívání, šikanu, atd. Mezi témata patří i Sen noci svatojánské, který tak trochu hraje prim a přitom je upozaděný šikovným způsobem. Nepřesahuje příběh, ale přitom je poutavou vložkou a skvěle dokresluje atmosféru. K tomu se také váže obraz malíře prince Evžena Savojského, který má svůj vlastní úděl.

Zkrátka, autorka si vzala opravdu velké sousto, a perfektně jej ztvárnila! Je vidět, že umí pracovat s textem, vytvářet báječnou atmosféru a hlavně... dokáže vám přednést tak okouzlující drama, že jí ho věříte. Divadlo v jejím románu ožívá a doslova žhne. Napínavý příběh je příhodně spletitý, šikovně uchopený a to natolik, že si získá i dospělého čtenáře, který možná neocení zápletku, ale rozhodně bude nadšený životními osudy.

Kniha obsahuje pestrou škálu emocí. Je vážně skvělé, jak se bez přehánění podařilo autorce zobrazit dospívání, ale i jisté bohémství a zkrátka skutečný život, který ne vždy je snadný. Nejedná se o surovou přednášku života, ale svým způsobem velmi osobité a osvěžující vyprávění v příběhu, který má kouzlo.

Jelikož se jedná o dospívající hrdiny, tak román samozřejmě pojednává o lásce. V tomto případě se jedná o lásku heterosexuální i homosexuální. Nemusíte mít obavy, že by šlo o nějaké nevhodné podání. Ba naopak, je příjemné a ani čtenářům, kteří lgbt nemají v oblibě, nijak nevadí. Navíc působí přirozeným a nikoliv nastrčeným dojmem, jak se občas stává, když chce každý druhý autor splnit trent a vložit do knihy gaye či lesbičku. Jelikož se pojednává o milostné scény a dokonce i drama svým způsobem, tak nemusíte mít obavy, že by Sara B. Elfgren sepisala nějaké intimní situace, jež by byly nevhodné. Ne, ne, vše se drží v rámci žánru tak, jak předpokládáte. Což je škoda, protože v tomto příběhu bych si dokázala představit i peprnější scény, nabízí se to.

Příběh je dynamický, ačkoliv některé pasáže jsou samozřejmě svižnější než jiné. Čte se velmi snadno na to, jak je obsáhlý, ale v době, kdy se do děje zařadí také hororové prvky a svůdná mystická atmosféra, napětí vzrůstá. A vrcholí samozřejmě v samotném závěru, který je vlastně jednoduchý, ale o to přirozenějším dojmem působí.

Pravda, kniha je poměrně obsáhlá, ale upřímně, nemám pocit, že by obsahovala nadbytečné texty. Vše bylo vykreslené tak upřímně a živě, až mám problém vybrat pasáž, která by byla prakticky navíc. Vše krásně dokresluje nejen zajímavé charaktery, ale také samotný propracovaný a vrstevnatý příběh.

Román Norra Latin není jen obyčejným fantasy young adult příběhem. Skrývá v sobě opravdu spousty možností, jak si získá nejen cílové čtenáře. Je to hodně rozvětvené téma, které autorka precizně pokryla a dává vám tak prostor užít si zážitek, který se pro mnohé svým způsobem může stát jedinečným.

Co na Norra Latin říká Chensie? Neočekávaně jsem se zamilovala do tohoto příběhu. Obyčejné ya se stalo něčím mnohem víc. Neskutečně si mě získali hrdinové, které jsou vyobrazení až na dřeň a se vší upřímností vám ukazují své různorodé životy. Jsou tak živí, až mi to vzalo dech. Mystický nádech, hororové prvky pro mě bylo trochu těžší sousto, i když naštěstí mě kniha pohltila tak, že jsem se nestíhala děsit. Co se týče divadla, tak téma autorka ztvárnila opravdu nádherně. To, že použila také Shakespearovo dílo a obraz prince Evžena Savojského, její titul hodnotně pozvedlo. Nenašla jsem nic, co by se čtenářům mohlo znelíbit, a užila jsem si čtení od začátku až do konce. Tuhle knihu jsem rozhodně nečetla naposledy. Je prostě okouzlující a patří mezi mé ya top.

Tamar sní o tom, že se stane herečkou. Clea na divadle a filmových natáčeních vyrostla. Jednoho deštivého srpnového dne obě začínají studovat prestižní divadelní program na škole Norra Latin ve Stockholmu. Chodí do stejné třídy, ale žijí zcela rozdílné životy. Tamar opustila svou rodinu i své přátele a odstěhovala se do nového města, kde zjišťuje, že na své škole nezapadá. Clea ve Stockholmu bydlela už od narození a v kolektivu zcela samozřejmě zaujme pozici na vrcholu sociální hierarchie. Starobylá budova ale skrývá mnohá tajemství. V době, kdy Norra Latin byla ještě školou pouze pro chlapce, se v aule při inscenaci Snu noci svatojánské odehrála tragédie - jeden z učitelů zemřel a jeden z mladých herců beze stopy zmizel. Dnes se o nich vypráví městská legenda. Co je pravda a co fikce? Co se tu noc před skoro sedmdesáti lety stalo? A co číhá ve stínech gymnázia?

Nakladatelství: Knihy Dobrovský - King Cool
Žánr: Fantasy, Young adult
Počet stran: 480