Recenze: EMOCE POD KONTROLOU (M. McKay, J. C. Wood, J. Brantley)

Emoce a stres

Tato kniha je sestavena tak, aby usnadnila učení. O každé z klíčových dovedností pojednávají dvě kapitoly - první se zabývá základními a druhá pokročilými formami. (Str. 8)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Publikace je sestavená velmi produktivním týmem autorů. Matthew McKay, americký profesor psychologie už na svém kontě má obdobné tituly. Jeffrey C. Wood se jako terapeut se specializací zabývá léčbou deprese, úzkosti a traumatu. Také se nejedná o jeho debut, na kterém by se podílel. Jeffrey Brantley, americký psychiatr a terapeut, trio uzavírá a také už má za sebou literární zkušenosti. Jedná se o první publikaci, kterou mají společnou a která byla přeložená do českého jazyka prostřednictvím nakladatelství Portál.

Titul je zaměřený na čtyři podstatné motivy, tedy dovednosti, které by vám měly pomoci snížit stres, udržet psychickou rovnováhu a podržet vás v době, která pro vás bude silně emotivní.

Tolerance stresu - jak se vyrovnat se stresem a jeho důsledky? Jak se postavit bolestné situaci čelem a vyjít se zdravou psychikou? Jak zmírnit účinky stresu?
Všímavost - Je podstatné všímat si, jelikož budete moci znovu prožít daný okamžik a soustředit se na to podstatné. Soustředit se na to, abyste se s ním mohli prostřednictvím vzpomínky vyrovnat.
Dovednost regulovat emoce - Nechcete se nechat pohltit emocemi? Nechcete, aby vás řídili? Ať už se jedná kladné či záporné city, vždy nás nějakým způsobem ovlivní a je dobré umět je regulovat.
Dovednosti v meziosobních vztazích aneb jak se vhodněji vyjadřovat, být sebejistější a umět řešit problémy uvnitř sebe, tak i ve vztazích a přitom si udržet nadhled, upřímnost a takt.

• Základní dovednosti tolerování stresu
  • Pokročilé dovednosti tolerování stresu: zlepšení okamžiku
  • Základní dovednosti všímavosti
  • Pokročilé dovednosti všímavosti
  • Základní dovednosti regulace emocí
  • Pokročilé dovednosti regulace emocí
  • Základní dovednosti v meziosobních vztazích
  • Pokročilé dovednosti v meziosobních vztazích
  • Procvičení všech získaných dovedností

Jak už vidíte podle obsahu knihy, tak styl je odbornější, přestože se autoři snaží hovořit k vám lidovějším způsobem a pro pochopení všech. Pravdou je, že nějaké znalosti psychologie jsou určitě podstatné pro úplné pochopení, když se jedná o dialekticko-behaviorální terapii.

Už v první kapitole se dozvídáte, jakým způsobem někteří lidé proti stresu bojují. Na některé body byste určitě přišli po zamyšlení sami, ovšem jedná se především o ty, které člověku nepomohou. Alkohol, drogy, střídání partnerů, atd. Autoři tedy dávají možnost náhledu na to, co je záporný přístup ke stresu, ale samozřejmě vás nenásilně přivádějí k tomu kladnému přístupu.

Jelikož se jedná o aktivní cvičení, do knihy můžete vpisovat. Během čtení kapitol narazíte na množství dotazníků, které vyplníte pro vlastní potřebu. Tabulky, zobrazující podstatné informace, uvádějící fakta, týkající se lidské společnosti a faktoru stresu. Nabádají vás k dosažení cíle prostřednictvím sestavení vlastního relaxačního plánu, apod. Je tedy znát, že publikace vás pouze postrkává, zatímco práci na své psychice samozřejmě odvedete vy. Nečekejte žádnou snadnou cestu ke zvládání stresu, je nutná píle, pot a možná i slzy, pokud se vyrovnáváte se složitou situací.

Nelze tuto knihu číst jen tak. Autoři vás prakticky hned zapojují a pomáhají vám se začít orientovat sami v sobě a potýkat se s problémy, které vás tíží. Nabádají k řešení. Takže vážně neočekávejte, že publikaci přečtete do pár dní. Především proto, že než zvládnete jednu kapitolu, chce to čas a to především čas sami na sebe, než na čtení. Texty nejsou nijak složité, to určitě ne, jsou pochopitelné a snadno se jimi můžete řídit. Ten problém se skrývá uvnitř a nikoliv uvnitř knihy.

Upřímně, chcete-li se publikací nechat motivovat a pomoci, tak je to křest ohněm. Kniha je jako praktické cvičení naprosto unikátní, skutečně pomáhá, pokud ji berete vážně a řídíte se radami autorů. Není to hned, ale pokud jste trpěliví a pracujete na sobě, je Emoce pod kontrolou přesně tím, co potřebujete k udržení zdravého psychického stavu s minimálním nebo žádným dopadem stresu.

Kniha představuje praktická cvičení, která pomohou čtenáři osvojit si dovednost všímavosti, účinně se orientovat v mezilidských vztazích, regulovat své emoce a tolerovat stres. Autoři staví na základech dialekticko-behaviorální terapie (DBT), jejíž účinnost byla prokázána při léčbě celé škály duševních poruch a potíží, zejména těch charakterizovaných neschopností zvládat své emoce.
DBT se osvědčuje při zvládání stresu bez ztráty kontroly a destruktivního jednání. Aby člověk mohl tyto techniky použít, je třeba budovat dovednosti ve čtyřech klíčových oblastech – tolerance vůči stresu, všímavost, regulace emocí a účinnost v mezilidských vztazích. Cvičení k osvojení těchto dovedností jsou prováděna krok za krokem a jejich uplatnění v reálném životě má dlouhodobé účinky. Kniha je určena profesionálům, kteří ji využijí při poskytování podpory v terapii, i laikům, kteří ocení jasné a praktické rady pro lepší zvládání svých emocí.

Žánr: Psychologie a pedagogika
Počet stran: 259