Recenze: POSLOUCHÁM POHÁDKU A ČTU PODLE OBRÁZKŮ (Marcela Kotová)

Čtení pro předškolní dítka

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Česká spisovatelka, pedagožka mateřské školy, má na svém kontě již čtyři knihy. Já se vám seznámila s autorčiným titulem Rozhýbej svůj jazýček - Zábavné hry pro rozvoj řeči. Momentálně Marcele Kotové vyšla knižní novinka u nakladatelství Grada s názvem Za zvířátky na farmu. Poslouchám pohádku a čtu podle obrázků je skvělá publikace pro předškolní děti, ráda vám ji přiblížím.

Obsah vám napoví, že můžete očekávat celkem jedna dvacet příběhů, které s dětmi pročtete. Kniha nepostrádá předmluvu a také kapitolu Jak s knihou pracovat. Všechny podstatné texty jsou srozumitelné a stručné, takže ke čtení s vaším dítětem přikročíte velmi rychle a snadno.

Co se dítě při obrázkovém čtení učí?

• porozumět čtenému
  • přemýšlet logicky
  • vyjadřovat se pomocí slov
  • rozvíjet slovní zásobu
  • tvořit věty podle své fantazie
  • číst v řádku zleva doprava
  • vnímat pomocí zraku
  • soustředit se na činnost (Str. 6)

Prvním krokem je přečíst si úvodní pohádku, která je v každé kapitole. Tak seznámíte svou ratolest s příběhem a snadněji se bude orientovat mezi obrázky. Druhým krokem, jak zmiňuje pasáž Jak s knihou pracovat, je seznámit malého čtenáře s obrázky a piktogramy pomocí slov. Vysvětlit je můžete po svém, důležité je porozumění. Třetím krokem je vyprávění příběhu dle obrázků a záleží jen na dítěti, jakým způsobem své vypravování pojme. Zda-li v minulém či přítomném čase, se zdrobnělinami či bez. Fantazii se meze nekladou a autorka k rozvíjení fantazie přímo nabádá.

Samotné ilustrace, které připravila a sestavila ilustrátorka Veronika Kubáčová, jsou barevné, přímé, snadno pochopitelné a jednoduché. Přesně takové, jaké je dítě v takovém vyprávění potřebuje. Malý čtenář si s nimi snadno poradí a porozumí jim.

Tato publikace je velkým pomocníkem předškolním dětem. Co slibuje, to dětem opravdu předá. Je jasné, že s ohledem na téma se dětem musíte při čtení věnovat, ale máte-li čas a chuť, opět máte možnost zapracovat na vzájemném poutu a mít další hezké zážitky se svým dítětem. S radostí doporučuji, protože u knihy se dá užít také spousty legrace, která v sobě skrývá ponaučení. To je podle mého opravdu báječná škola hrou a není nad to ji se svými dětmi prožít. ¨

Co na titul říká Chensie? S mým starším synkem, který je teprve ve školce, máme už množství publikací, které se věnují předškolní fázi, ale Poslouchám pohádku a čtu podle obrázků je prozatím v naší knihovničce jedinečným počinem. Já sama jsem obdobnou publikaci ještě neviděla a proto jsem byla velmi ráda, že ji prostřednictvím nakladatelství Grada mohu se synem vyzkoušet na vlastní kůži. Vše, co autorka slibuje, kniha dítěti přidá, ale jako ten bonus je opravdu zábava a strávený čas s mým pokladem. Už se těším, až se se stejnou péčí budu věnovat mladšímu synovi a pročítat knihy, na které prozatím není připravený.

Předškolní věk je v životě dítěte nejdůležitějším obdobím, kdy si utváří vztah ke vzdělání. Základním prvkem vzdělání je čtení a psaní, a ačkoli děti v tomto věku ještě neznají písmena, je potřebné předčtenářskou gramotnost rozvíjet kvůli budoucím čtenářským dovednostem.

Pomocí této knihy umožníte dítěti objevovat písemnou podobu řeči a obrázkové čtení mu navíc přinese nové zkušenosti a citové uspokojení.

Přečtěte dítěti krátkou pohádku a poté ho nechte číst podle obrázků. Dítě se tak učí:
• porozumět čtenému textu