Recenze: TEMNOTA NA OKRAJI MĚSTA (Adam Christopher)

Temné a napínavé pokračování Stranger Things

„Temnota se blíží. Noc, po níž nepřijde ráno. Den bez soumraku. Den, který bude zasvěcen...“ (Str. 21)

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský

Novozélandský spisovatel Adam Christopher v České republice debutoval románem Zkorodovaný muž, což je první díl série Dishonored. Toto young adult fantasy vydává nakladatelství Baronet. Autorovým nejnovějším počinem je Temnota na okraji města, kterou vydal jako pokračování hororové série Stranger Things. Upřímně, první díl Temný experiment jsem nečetla, protože thrillery s hororovými prvky, ač mě lákají, nejsou mým žánrem. Nemohu vám proto tituly porovnat a možná mi něco uniká s ohledem na předchozí děj. Recenzní výtisk jsem dostala jako dar od Knihy Dobrovský - Fobos a jsem za něj velmi ráda, snad se mi podaří jej i schopně zhodnotit. :)

Varování: Recenze může obsahovat spoilery, týkající se předchozího dílu.

Příběh začíná v 26. prosince 1984 v Hawkinsu, Indianě na Hopperově chatě. Vypravování v er-formě se zaměřuje převážně na ústředního hrdinu Jima Hoppera, policejního náčelníka, který se ač nemá rád Vánoce, rozhodl těmto svátkům přijít na chuť a oslavit je s Eleven, adoptivní dcerou Jane Hopperovou, která mu do života přinesl nový smysl a elán.

Už od prvních kapitol je vyprávění čtivé a snadno vás vtáhne do děje, ačkoliv pro mě jako v rámci neznalosti bylo trochu nepochopitelné, proč o své adoptivní dceři mluví jako o Jane Hopperové i Eleven zároveń.

Ůvodní kapitola, ve které si užívají příjemných chvil, končí brzy a před vámi se rozprostírají náhledy na minulost. Přímo na dětskou narozeninovou oslavu, která se odehrála v Brooklynu 4. července 1977. V té době měl Hopper ještě rodinu, svou ženu Dianu a své děti...

Hopper musí opustit svou rodinu a řešit nový případ. K ruce je mu i jeho parťačka Rosario Delgadová. Vražda, ke které jsou povoláni, pro ně není svým způsobem nová, protože se podobá předchozím dvěma vraždám v rámci okultismu.

Kniha obsahuje několik dějových linií. Autor přeskakuje do minulosti, pomalu navazuje na vyšetřování vražd, které se přiostřují a přidává se k nim mnohem víc, než by Hopper čekal. Do toho se prolíná přímá dějová linie, poukazující na přítomnost, ve které je Eleven pohlcená případem z minulosti.

To, co se od oné vraždy odehrává, už je v temnějším podání. Netuším, jestli čtenáři tohoto žánru budou vyděšení, ale ti, kteří čtou hororové knihy občasně nebo vůbec určitě podlehnou atmosféře a nechají se strhnout napětím i tajemnem. Odhalení na závěr bylo vážně překvapivé a nutno podotknout, že autor umí překvapovat i během čtení a šikovně navazuje na své dramatické zvraty.

S ohledem na to, že Eleven je podle střípků, které jsem posbírala během čtení, postava z předchozího dílu, pro mě bylo čtení necelistvé a měla jsem pocit, že mi dost informací uniká. Ačkoliv bylo vypravování zajímavé, čtivé a mělo tajuplnou a temnější atmosféru i povedené hororové a detektivní prvky, nedoporučuju jej číst, pokud nemáte znalosti prvního dílu.

Líbil se vám první díl s názvem Temný experiment? Pohltila vás atmosféra, tajemno a temnota? Pak si určitě užijete pokračování, které navazuje na Hoppera a Eleven, zobrazuje jejich vztah a rozdrásává rány, které se nejspíš nikdy nezahojí.

Nejspíš většina z vás ví, že Stranger Thinks je seriál, přičemž knižní stejnojmenná série je prequelem. Viděli jste a máte i načteno?

Co na román říká Chensie? Tento příběh bych si s ohledem na to, že jsem nečetla předchozí díl, sama nevybrala. Navíc nejsem čtenářka žánru, protože jsem bázlivá. I přesto se mi líbila atmosféra, tajemno a propracovanost zápletky v rámci, v kterém ji mohu posoudit. Nevím, jak moc navazuje na první díl. Oceňuji čtivost a věřím, že číst první díl, líbil by se mi titul mnohem víc. I když na seriál se dívat nebudu, jak říkám, jsem srab a tohle byl trochu křest ohněm. :))

Vánoce, Hawkins, 1984. Policejní náčelník Jim Hopper touží po jediném – chce strávit klidné první Vánoce s Eleven, ale jeho adoptivní dcera má jiné plány. Navzdory Hopperovým protestům ze sklepa vytáhne krabici s nápisem „New York“ a vzápětí přijdou těžké otázky. Proč Hopper před všemi těmi lety odjel z Hawkinsu? Co to znamená „Vietnam“? A proč nikdy nezmínil New York?
Přestože by raději čelil hromadě nepřátel z jiného světa, než aby mluvil o své minulosti, Hopper ví, že pravdu už nelze dál popírat. A tak začíná příběh o jisté události v New Yorku – posledním velkém případu před tím, než se všechno změnilo…
Léto, New York City, 1977. Hopper se vrací z Vietnamu a začíná znovu. Malá dcerka, pečující manželka a zbrusu nová práce detektiva NYPD mu návrat do civilního života značně usnadňují. Když se však znenadání objeví záhadní federální agenti a zmocní se složek o brutálních, nevyřešených vraždách, Hopper vezme věci do vlastních rukou, přičemž riskuje všechno, aby odhalil pravdu.

Nakladatelství: Fobos
Žánr: Horory
Ze série: Stranger Things 2.