Recenze: EVOLUCE - PRAMEN ŽIVOTA (Thomas Thiemeyer)

Finále skvělé dystopické trilogie!

Za knižní dar děkuji Bookmedia!
Chci tento titul zakoupit.

U nakladatelství Bookmedia konečně vyšel finální díl trilogie Evoluce. První díl Město přeživších (recenze) nás zavedl do dystopického světa, kam se časem kupředu přenesla posádka letadla. Hrdinové jsou stejného věku jako cílový čtenáři young adult a čeká je obtížná, nebezpečná a velmi napínavá cesta. Pokračování Věž zajatců (recenze) má příchuť středověku a v nejnovějším díle se autor rozhodl předat otěže žánru sci-fi, který v neobyčejném a dramatickém dobrodružství převládá.

Varování: Recenze může obsahovat spoilery, týkající se předešlých dílů.

Vypravování se stejně jako v předchozích románech odehrává v er-formě z několika úhlů pohledů. A samozřejmě nepozbývá ani vzkazy, které si mezi sebou hlavonožci předávají a jejichž texty jsou prezentovány tučně, takže se určitě neztrácíte. To, že se příběh dělí na mnoho úhlů pohledů, má svůj účel, protože každý zažívá svou vlastní cestu a dobrodružství a o to napínavější vše je, ačkoliv mohou mít čtenáři pocit, že příběh tak ztrácí jistou celistvost. Do knihy se vkrádají také úhly pohledů nových postav. Postrádáme staré a nebezpečné fundementalisty a potkáváme obyvatele a pracovníky Enklávy, kteří dělají svou práci.

Opustili chmurné zdi vězení středověku a uháněli k Enklávě, která jim slibovala pomyslný ráj na zemi. Dostali se blíž, než mysleli a když se probouzí, jsou v ráji, nebo si to alespoň myslí. Domorodci je zachránili nebo se naopak stali novými vězniteli? Něco na té Enklávě vzbuzuje dojem, že lidé cosi skrývají.

Lucie se probouzí se svým squidem a potřebuje lékařské ošetření. Jem a jeho přátelé jsou zachráněni a v pořádku. Marek unesl Kattu a uniká spolu s autobusem vstříc svým novým kumpánům. Jenže jak to bude dál?

Autor se rozhodl, že velké finále bude opravdu velkým závěrem a tak nějak je všeho víc, jenže i to občas škodí. Díky všudypřítomnému dramatu není tolik čas na mezilidské vztahy, které se utvořily v předchozích dílech. Jsou upozaděny a dopředu vystupuje citadela, její nové uspořádání a temná zákoutí. Stejně tak není tolik času ani na emoce, protože akční scény mají přednost a když ne akce, tak se řeší, jak situace vyřešit. Což může čtenářům, kteří si hrdiny oblíbili a chtěli i nadále jim být na blízku, trochu popudit, protože se ke svým hrdinům tak blízko už opravdu nedostanou.

Za to však zažívají opravdu nečekaný obrat. V každém díle je jiné prostředí a jiná, dramatická zápletka. V tomto případě se autor rozhodl od postapo přes středověk dosáhnout až na sci-fi, které v tomto případě převládá. Nacházíte tak nejen nejnovější a nezvyklou technologii, ale také tvory nejrůznějších charakterů, která jsou pro nás i hrdiny neznámá a kdoví, zda-li bezpečná.

Drama je opravdu vzrušující a vy toužíte odhalit to, co se příběhem táhne už od prvního dílu a nebojte, dočkáte se! Zda vás to potěší a uspokojí, netuším, ale rozhodně se to k trilogii hodí. Je škoda, že v tomto díle autor nejvíc tlačil na pilu, něco překombinoval a tak působí některé události účelověji, než jsme zvyklí z předchozích titulů, ale jinak je to stará dobrá Evoluce, která ve vás zanechá příjemný zážitek a úsměv na rtech.

Jestli jste četli předchozí díly, tak poslední je samozřejmě #mustread! Všem fanouškům dystopií mohu doporučit celou trilogii, protože je opravdu úchvatná tím, jak autor dokáže pracovat s prostředím a měnit uvěřitelně události tak, aby vás čekalo něco netušeného. Užijte si čtení!

Netuším, jestli k nákupu také dostanete speciální papír, ze kterého si jako záložku můžete vytvořit svého squida. Ale nejspíš ano, protože na stránkách nakladatelství je i video, jak na to! Já jsem ke knize dostala nejen spešl papír, ze kterého se rozhodně pokusím vyrobit svého hlavonožce <3, ale také origami záložku ve tvaru ptáčka. To mě naprosto dostalo. Origami sice není můj šálek kávy, protože tvoření mi moc nejde, ale rozhodně to obdivuji a nyní mám díky nakladatelství i já doma své první origami. Děkuju!

Já se přiznám, že se mi tento díl líbil nejméně. Právě s ohledem na to, jak moc byl dramatický a že nebyl tolik čas na mezilidské vztahy a samotné přátelství i lehkou romanci, kterou autor připravoval v předchozích dílech. Jako by se rozhodl, že je akce lepší a vynechal je, což ubírá knize na uvěřitelnosti. Zalíbilo se mi postapo a líbil se mi i středověk, ale jelikož sci-fi, které nadhodil už je pro mě okoukané a nepřišel vlastně s ničím novým, tak tohle prostředí jsem ocenila nejméně. A bohužel i na hodnocení je vidět, že nejsem jediná, koho finále neokouzlilo tolik. Ta překombinovanost románu v závěru spíš uškodila, což je opravdu škoda, když jinak celá trilogie byla naprosto fantastická a já ji hltala. V závěru tedy menší zklamání, ale stejně jsem si čtení užila a vím, že jsem nejspíš nečetla naposledy!

Po dlouhém cestování a překonání všech nástrah se Jem probouzí uprostřed enklávy, kterou i s přáteli tak zoufale hledal. Nejsou zde ale všichni. Katta zmizela beze stopy a Lucie leží na ošetřovně v kómatu i s malým squidem. Přátelé se snaží zjistit, jak by se mohli dostat zpátky do své doby, když jim vůdkyně GAIA prozradí šílený plán. Svým příchodem totiž nevědomky spustili do chodu velice nebezpečné věci. Nyní je v ohrožení celá planeta Země a Jem s ostatními se musí rozhodnout, zda se v blížící poslední bitvě postaví na stranu zvířat, nebo lidstva. Závěrečný díl trilogie Evoluce slibuje velké napětí a ukončení nečekaného dobrodružství skupinky mladých lidí, kteří při havárii letadla skončí místo na letišti v Denveru v budoucnosti.

Nakladatelství: Bookmedia
Žánr: Sci-fi, young adult
Ze série: Evoluce 3.