Recenze: SMRT PŮVABNÉHO MÉDIA (Frank Tallis)

Zápisky vídeňského psychoanalytika

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Anglický spisovatel a klinický psycholog , který má na svém kontě již několik románů a psychologických publikací. V České republice po dlouhé době začalo autorova díla vydávat nakladatelství Portál, které se rozhodlo čtenářům jako první představit autorovu precizní publikaci Posedlost láskou a jiná znepokojivá odhalení (recenze). Jelikož jsem knihu četla a autor si mě svým vypravěčským umem velmi získal, toužila jsem přečíst si od něj i nějakou beletrii. Radost mi tak udělalo, že letos nakladatelství Portál vydalo detektivku ze staré Vídně s názvem Smrt půvabného média, na níž se autor tedy rozhodně vyřádil v tom nejlepším smyslu.

Vypravování v er-formě je velmi poutavé, chytré a lehce poetické, když kupříkladu přirovnává černá oblaka ke zkáze Pompejí. Je poznat, že autor má načteno, nastudováno a umí to se slovy. Řemeslně je dílo naprosto úžasně zvládnuté a nadchne nejen nenáročné, ale především i náročnější čtenáře. Sama kniha, která je poměrně robustní, je dělená na šest částí, která nepostrádají pojmenování.

První část Bůh bouří nás tedy zavádí do Vídně, přímo do života inspektora doktora Liebermanna. Ten, jak už zmiňuje anotace, se zná se Sigmundem Freudem. Zmínění tohoto geniálního lékaře potěší všechny, kteří mají k psychologii alespoň trochu blízko. Zatímco Liebermann debatuje se svým otcem Mendelem u jídla, řeší svůj život a postupně vás vtahuje do děje. S lehkostí a jistotou, kterou Tallis svá vypravování vždy obestírá.

Kapitoly, týkající se ústředních hrdinů Liebermanna a Rheinhardta se nestřídají pravidelně. Rheinhardt se objevuje ve druhé kapitole, kde se jímá vyšetřování neobvyklého případu. Jak již napovídá název, tak se jedná o smrt půvabného média, slečny Löwensteinové.

Odnese mě do pekla bez naděje na vykoupení. (Str. 26)

Očekávaně autor vytvořil vynikající charaktery, které nepostrádají živelnost a upřímnost. Věříte jim jejich charaktery i osobní život, snadno vás přesvědčí o tom, kdo jsou. Ta psychologie je úžasná, ale očekávaná, protože je to autorovým denním chlebem  a bylo by špatné, kdyby u knihy své řemeslo tak kvalitně nepoužil. I díky umu Franka Tallise a titul stáčí až k psychothrilleru.

Román dosahuje více než jednoho žánru a tak vás nepřekvapí, že dějová linie se netýká jen detektivního vyšetřování. Autor přednáší životy svých hrdinů, zmiňuje podstatné i maličkosti, které jsou zajímavým dokreslením celistvého příběhu. Pokud máte v oblibě horor, také si přijdete na své. Hororové prvky a spiritualita jsou tématy, která se mi těžko posuzují, protože hororové knihy obvykle nečtu. Já tedy byla vystrašená a uchvácená, ale netuším, jestli pasáže stejně tak zapůsobí i na otrlého čtenáře hororů.

Frant Tallis si dal velmi záležet také na atmosféře a představení staré Vídně. Vnímáte kolemjdoucí lidi, kostkami dlážděné ulice jako byste po nich zrovna šli, vánek, vůně linoucí se z obchodů s občerstvením. Natolik dobře umí autor psát a ztvárnit svůj reálný svět.

Co se týče vyšetřování, tak se jedná v podání Oskara Rheinhardta o starou dobrou školu, kdy opravdu navštěvuje místa činu, vyslýchá, promýšlí a koná. Nic vám tedy z thrilleru a detektivky nechybí, napětí postupně stoupá a stává se návykovějším. Děj o něco děsivějším a pod kůži se začíná vkrádat lehké šílenství, protože stejně jako dva ústřední hrdinové netušíte, co se to vlastně děje. Zavedením psychologie do děje, nejen jako vedlejší, ale svým způsobem i klíčový prvek, je naprosto perfektní a okouzlující.

Autor má vše promyšlené a to velmi šikovným způsobem. Nic není přes čáru, ale naopak budete nadšení závěrem. Frank Tallis nezklamal. Očekávala jsem od autora hodně, protože mě vážně dost nadchnul svou psychologickou publikací. Co se týče beletrie, dokázal, že je nejen výborný klinický psycholog, ale také vynikající autor! Rozhodně doporučuji, pokud si chcete tak sofistikovanou detektivku přečíst, abyste po Smrti půvabného média sáhli. A nejen po této knižní novince, i jeho publikace Posedlost láskou a jiná znepokojivá odhalení jsou čtením, které ve vás mnoho zanechá!

Vídeňský policejní inspektor Oskar Rheinhardt vyšetřuje nevysvětlitelné úmrtí proslulého média. „Záhada zamčeného pokoje“ se točí kolem zavražděné, půvabné mladé ženy, která vedla kroužek spiritistů. Je vrahem odborník na atypické zámky, nevypočitatelný maďarský hrabě nebo aristokratka považující se za vtělení exotického božstva?

Své nemalé znalosti a vhled dává k dispozici příteli inspektorovi doktor Liebermann, který právě seznámil se Sigmundem Freudem a s velkým zájmem navštěvuje středeční schůzky v jeho bytě. V zakouřených kavárnách mocnářství na konci devatenáctého století vzkvétá zájem o nové umění i psychoanalýzu, ale zároveň se to tu jen hemží jedinci pochybné pověsti.

Žánr: Detektivka
Počet stran: 359