Recenze: SMEČKA (Irena Kocí)

Na motivy celovečerního filmu

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia Group

Do knižní podoby převedla Irena Kocí, česká dramaturgyně a scénaristka. Pokud informace na Internetu nelžou, tak je to autorčin debut, kterým si s lehkostí otevřela dveře do knižního světa. Smečka je totiž velmi surový a opravdu šikovně sepsaný román, který zaujme mladší i starší čtenáře. Publikace vyšla letos u nakladatelství Yoli - Euromedia Group.

Celovečerní film Smečka je hraný česko-lotyšsko-slovenský koprodukční film, na kterém se autorka jako scénáristka podílela a proto se rozhodla mu dát také knižní podobu.

Vypravování v ich-formě z úhlu pohledu Davida se střídá s tím v er-formě, které je odlišené také fontem písma. Převládá ich-forma, která má vliv na celý děj, zatímco odlišné pasáže koncept doplňují a vytvářejí jej celistvější. Autorka píše přímo, bez zbytečných přikrášlení a představuje vám realitu, která je obyčejná, výrazná a dokáže vás snadno zaujmout. Jelikož je Irena Kocí scénáristka, nemusíte se obávat, že by debut obsahoval nějaké vady, které se u prvotin vyskytnout mohou. Smečka je kvalitní kniha na svém místě, které zobrazuje nejen hokej, ale také vlčí dravost, která se v lidech skrývá.

„Snad ti nemusím říkat, co všechno je v sázce?“ ujišťuje se řečnickou otázkou a nedává mi šanci nesouhlasit. (Str. 160)

Do příběhu vás zavádí šestnáctiletý hrdina David, který trpí cukrovkou. Ta ho na půl roku vytrhla ze zajeté rutiny, kterou byl především hokej. David má talent, ale jeho nemoc mu život ztížila a navíc na něj padá tlak ze všech stran. Jak to teď na ledě zvládne? Ke všemu přichází k novému hokejovému týmu ve Zlíně, kde jsou hoši velmi draví a sví. Vtipálci, šikanisté, buřiči, kteří si touží na slabších něco dokazovat a jelikož je David nováčkem jejich týmu, dávají mu pořádně zabrat.

Hořké téma šikany je opravdu bravurně ztvárněno. Silné a dechberoucí čtení je ryze surové a nevynechá prakticky nic od emocí až po činy. Titul je útlý, má sto devadesát jedna stran, které jsou dynamické, čtivé a nepostrádají atmosféru. Ta je někdy pěkně tíživá a ukáže vám, že David tedy nemá na růžích ustláno. O své místo v týmu musí tvrdě bojovat a ke všemu se vyrovnává s nemocí, která jeho život ovlivňuje víc, než by se mohlo zdravým jedincům zdát.

K příběhu patří také milostná linie, která je spíše doplňkem, než ústředním námětem. Můžete sledovat vývoj zamilované páru, na který má dopad nejen dnešní společnost, možnosti, okolnosti, ale také přátelství.

„Řekni mi jedinej důvod, proč by to David nezvlád? Třeba takovej Max Domi hraje s cukrovkou NHL!“

Dramatický závěr postupně utichá a v posledních kapitolách čeká ještě příjemný dojezd, kdy se ukáže, že nic není tak horké, jak se uvaří a naděje přece jen existuje. Zvládne to nakonec David? Ustojí ten proud potupných urážek a činů, dokáže se postavit a tvrdě bránit sebe i hokejovou bránu?

Smečka prakticky spadá díky rozhraní do žánru young adult, ale s ohledem na surový příběh, který se před vámi rozehrává jako hokej na ledě, bych knihu doporučila nejen cílovým čtenářům. I starší publikum si přijde na své a kdoví, zda si nakonec tištěnou verzi neoblíbí víc než filmovou, jak už to u nás knihomilů bývá...

Na motivy českého celovečerního filmu Smečka z prostředí mládežnického hokeje.

Šestnáctiletý hokejista David, kterému nedávno diagnostikovali cukrovku, právě přešel do nového hokejového týmu ve Zlíně. Pro Davida je sport vším a navzdory svému handicapu na sobě tvrdě dře. Jenže v hokejovém klubu Vlci jsou dospívající chlapci vychovávání podle zákona síly. Právo silnějšího dominuje v celém kolektivu a z Davida se velmi rychle stává outsider. Noví spoluhráči mu nehodlají dát nic zadarmo a zpočátku nevinné vtípky nabírají na síle a spouští lavinu šikany...

Počet stran: 192