Recenze: CO MĚ VÝCVIK ZVÍŘAT NAUČIL O ŽIVOTĚ, LÁSCE A MANŽELSTVÍ (Amy Sutherland)

Zábavné ztvárnění, originální pojetí vztahů spolu se zajímavými radami

Publikace americké spisovatelky Amy Sutherland vyšla v České republice již podruhé. První vydání vyšlo v roce 2008 a nyní v roce 2020 přichází na český knižní trh s novou, mnohem povedenější a výmluvnější obálkou. Nakladatelství Portál se rozhodlo pro ztvárnění formou mozaiky jednoduchých, barevných kreseb, vytvořených počítačově. Obrázky znázorňují buďto výcvik nebo volný čas s domácím mazlíčkem, kdy se vedle různých zvířat objevuje žena či muž.

Ač se to nezdá, tak kniha je poměrně kontroverzní s ohledem na téma, které vám autorka zajímavě představuje. Její přirovnání lidí ke zvířatům ne každý snese nebo přijme tak, jak si Amy Sutherland představuje. Její srovnání chování zvířat a lidí s ohledem na psychologii lidí i zvířat, ale také kupříkladu zenové učení,

Vypravování je především z počátku velmi odlehčené. Autorka se spíše vypovídává a představuje vám svou vlastní zpověď o tom, jak se k propojení námětů vlastně dostala, jak to na ni zapůsobilo a jak se snaží převádět své poznatky do praxe. Až později se vrhá do rad, které vám mohou pomoci prostřednictvím její metody ovlivnit osoby kolem sebe. Autorčiny zásady jsou jednoduché, ale záleží na vás, jak k nim budete přistupovat.

Z knihy vyplývá láska ke zvířatům, kterou má nejen Amy Sutherland, ale také její manžel, kterého poznáváte prostřednictvím vyprávění. Jsou sympatickým párem, který dokáže pobavit, brát problémy s nadhledem a věnovat se tomu, co je baví. Navíc mají rozhled a snaží se i nadále rozvíjet, což je opravdu úžasné. Hned to člověka přivede k nové energii, aby měl sílu se svým životem něco dělat. Pozitivní přístup je vážně skvělý. Navíc se dozvídáte spousty zajímavostí, nejen ze života autorky, ačkoliv je to hodně o jejím prožívání.

Někdo může být rozčarován právě z toho, že spisovatelka pojala svůj titul jako osobní zpověď, kde vás informuje i o věcech, které nejsou podstatné. Titul určitě nespadá mezi odborné publikace, na to je autorčin slovník až příliš otevřený a citově zabarvený, ale i přesto se toho dozvíte opravdu spousty především o mezilidských vztazích a možností jejich ovlivnění.

Co mě výcvik zvířat naučil o životě, lásce a manželství je počin k zamyšlení. Neberte si osobně autorčin objev a systém, který vám navrhuje. Pro někoho je to možná až příliš kontroverzní, jiný to bude brát jako poučnou studii a další jako zajímavost. Je pravda, že sama autorka říká, že jí hodně pomohla praxe ve výcviku zvířat a progresivní přístup cvičitelky, jinak by ji samotnou nenapadlo se tomu věnovat, i kdyby přečetla kdoví kolik knih na tohle téma. Takže je možné, že pokud chcete jít ve stopách Amy Sutherland, je potřeba získat také praxi, kterou vás publikace samozřejmě nenaučí.

Na mě titul udělal velký dojem, i když jsem byla překvapená tím, jak se autorka rozpovídala a někdy i o nedůležitých věcech. Na jednu stranu bylo příjemné, jak mě text dokázal uvolnit a ponoukat k zamyšlení, na druhou stranu pro mě tak trochu ztrácel smysl, když se nedotýkal přímo důležitých prvků. I ohledně námětu jsem byla na vážkách, protože se jedná o metodu, kterou asi nebude chtít poznat každý a někdy je potřeba se s ní srovnat. Na začátku jsem byla ohledně její metody skeptická, ale čím více mi ji osvětlila, tím snadnější bylo ji přijmout a pochopit. Nebudu se řídit vším, ale nějaké rady do budoucna ohledně jednání s lidmi jsem si rozhodně odnesla.

Knihu bych doporučila všem, kteří jsou nadšení anotací a námět je zajímá. Autorka dokáže hovořit poutavě a představí vám nejen sebe a svůj svět, ale především svůj objev, který se vám buď zalíbí nebo jej nezkousnete. Záleží na vás, nikoliv na Amy Sutherland.

Při přípravě jedné své knihy autorka strávila nějaký čas ve škole pro trenéry zvířat. Zatímco pozorovala studenty, jak cvičí paviány, emu, gepardy a další tvory, osvojila si pár technik, jež se ukázaly jako efektivní i v případě poněkud vyspělejšího zvířete – jejího manžela Scotta. Poté o tom v The New York Times zveřejnila článek, který se na internetu stal nejsledovanějším a nejsdílenějším článkem Timesů v roce 2006. Tento úspěch Amy Sutherlandovou přiměl, aby své poznatky o behaviorálních technikách uplatňovaných u zvířat i lidí rozpracovala v knize. Ta je něčím na pomezí vzpomínek, rádce a příručky o zvířecí psychologii. Díky autorčinu originálnímu a zábavnému pojetí se dozvíme například to, proč odměna funguje lépe než trest nebo co je metoda minimálního posílení. Případně prostě získáme tipy, jak se účinně vypořádat s iritujícím chováním našich blízkých.

Amy Sutherland je známá americká novinářka, která žije v Bostonu a v Portlandu v americkém státě Maine s manželem Scottem a fenkou Penny Jane.

Žánr: Populárně naučná, Pedagogika a psychologie

Počet stran: 176