Recenze: PÍSEK (Hugh Howey)

Postapokalyptický svět pohřbený v písku

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia Group

Americký spisovatel Hugh Howey si své čtenáře získal trilogií Silo, která u Knižního klubu vycházela od roku 2014. Nedávno začalo dystopii vydávat také nakladatelství Laser, přičemž ale ta lákavá knižní obálka zůstala stejná. Brzy se tak můžete těšit i na druhý a třetí díl. Nejnovějším počinem je však román s všeříkajícím názvem Písek, který je horkou novinkou léta. Nejlépe číst v písčitých oblastech nebo přímo na písku, ať vás z toho příjemně mrazí.

Vypravování v er-formě obsáhne několik úhlů pohledu, občas autor přechází z přítomnosti do nedaleké minulosti. Styl psaní je spisovný, stejně tak i přímá řeč, u které se to možná ne vždy hodí, jelikož obsahuje také vulgární slova. To na některé čtenáře může působit lehce komicky a podrývat tak upřímnost příběhu, který je čtivý. Povětšinou také dynamický, ačkoliv popisnější části děj lehce zpomalují, vůbec nejsou na škodu, ba naopak, skvěle dolaďují atmosféru a představují vám silně originálně ztvárněné téma písku tak, jak jste jej zřejmě ještě nikdy nezažili.

Námět je opravdu netradiční a velmi nápaditý. Setkáváte se s horami písku a v tomto pískem zničeném světě se setkáváte s těmi, kteří se nebojí v dunách plavat. S písečnými potápěči se zřejmě stejně jako já potkáte poprvé a věřím, že na vás udělají dojem. Jejich práce je nebezpečná, riskují život a stejnou měrou to některým z nich přináší i útěchu a radost. Protože plout v písku je něco jedinečného a netušeného, má to tak velký rozměr, že této zálibě propadne snadno i čtenář.

Příběhem vás provází Palmer, Vic, Conner a Rob, kteří jsou už od útlého věku nucení postarat se sami o sebe. Jejich otec býval Pán a odešel do pouště. Jejich matka je hodila za hlavu a namísto toho se věnuje vydělávání peněz pomocí nejstaršího řemesla. Tito hrdinové jsou odhodlaní v dystopickém a pustém světě přežít, i když to nemají snadné.

Kniha má pět částí, z nichž každá se dělí na vhodně a zajímavě pojmenované kapitoly. V úvodní části vás vítá nejstarší ze všech sourozenců, Palmer. Ten se živí jako písečný potápěč a spolu se svým nejlepším kamarádem Hapem se dostanou k zakázce, kterou nelze odmítnout. I když je to pro lidi, kterým je lepší se vyhnout. Hap a Palmer se potápí hluboko až narazí na něco neobyčejného a zvrtne se to...

Mezitím nejmladší Rob a Connor očekávají své sourozence a snaží se každý den přežívat. Není to snadné, protože prakticky živoří. Rob je teprve jedenáctiletý, takže obživu musí zajišťovat o pár let starší Connor, který se živí jako sisyf. Možná vám neunikne podobnost s bájným Sisyfem, právě o tom jeho práce je. Denně vynáší písek, kterého neubývá.

S Vic se seznamujete později. I jako dívka se neváhá živit nebezpečným zaměstnáním a plavat v písku. Je od rodiny také pryč a přátelí se s kamarádem, který je občas i trochu víc, ale jednou přijde čas, kdy se bude muset vrátit...

Hrdinové jsou uvěřitelní. Věříte jim jejich prokletý a těžký život, který jim ani v nejmenším nezávidíte. Snad jen na ten adrenalin, týkající se potápění v písku.

Napínavé dobrodružství nepostrádá tajemství, jistou agresivitu, týkající se aktuálního tématu, emoce a skvěle vykreslenou atmosféru. Nesmím opomenout prostředí, které je opravdu zajímavé a stejně tak děsivé. Chudoba, prostý život, mezilidské vztahy i boj o život je výtečně propracované, ale náročnějšímu čtenáři může chybět náhled na celkovou společnost, na důvod, proč je svět takový. Tuhle část románu autor zmínil méně. Sice je díky tomu kniha útlejší, ale mnoho z nás by dalo přednost verzi, která je o něco delší. Stejně tak závěr působí uspěchaným dojmem a obšírnější vysvětlení by určitě potěšilo.

Dystopický svět plný písku nadchne nenáročné i náročnější čtenáře, kteří mohou nalézt pár záporů, avšak i přesto vás vtáhne děj tak hluboko až budete mít pocit, že se kolem vás opravdu převalují duny písku a zrnka vám občas uvíznou ve vlasech i v ústech. Užijte si neobyčejný zážitek, odhalte část tajemství a těšte se na pokračování!

Ztracený otec. Opuštěná rodina. Zapomenutý svět. Vítejte v Písku, dalším apokalyptickém thrilleru Hugha Howeyho, autora fenomenální bestsellerové trilogie Silo, Turnus a Prach. Než se do něj vnoříte, pořádně se nadechněte – může to být naposledy. Starý svět byl zasypán. Nový teď existuje jen na vršcích pohyblivých dun. V zemi skučícího větru a pekelného, všudypřítomného písku se čtveřice sourozenců pokouší dát znovu dohromady svou rodinu. Jejich otec pracoval jako písečný potápěč, jeden z těch, kdo z hlubin pouště přináší pozůstatky starého světa, které lidem pomáhají přežít. Ale otec zmizel. A svět, ve kterém své děti zanechal, nejspíš brzy zmizí taky…

Nakladatelství: Laser-Books

Žánr: Dystopie, Sci-fi

Počet stran: 296