Recenze: BEZ VODY TO NEJDE (Christina Steinlein, Mieke Scheier)

Encyklopedie pro školáky

Voda je základem všeho života - bez vody nejde nic. (Str. 6)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Autorka Christina Steinlein vystudovala žurnalistiku a biologii na Mnichovské univerzitě. Ilustrátorka Mikeke Schreier vystudovala ilustrace a také se tím živí. Tyto dvě ženy spolupracovaly na encyklopedii, určené dětem ze základních škol, a rozhodli se pro zobrazení života s vodou. Ve stejné edici Encyklopedie pro školáky vyšla také publikace Jak se vyznat v klimatu (recenze).

Ilustrace jsou samozřejmě tematicky laděné, takže vše, co se týká vody. Barvy jsou převážně modré, což je pochopitelné. Ilustrátorka Mieke Scheier se rozhodla pro autentické a nápadité kresby, tvořené pomocí počítače. Pokud takovým počítačovým výtvorům neholdujete, asi vás neokouzlí, ale v případě, že jim dáváte přednost, se snadno sžijete s příjemným, mnohdy i humorným stylem.

Vezmu-li to letem světem a představím vám listováním několik témat, tak se vaše ratolesti dozví odpovědi kupříkladu na tyto otázky: Kolik litrů denně cca spotřebujeme? Jak se dostala voda na zemi? Jaké zvláštní vlastnosti voda má? Jak spolu souvisí voda a počasí? Co se děje se špinavou vodou? Komu voda patří? Může být voda nebezpečná a jak se mění klima? A mnohem více otázek i odpovědí, který se týkají vody.

Jelikož je titul cílený na děti, které jsou na základních školách, tak je tomu samozřejmě přizpůsobený i styl psaní. Jednoduché, čtivé a stručné, aby bylo malým čtenářům téma, co nejbarvitěji a nejzajímavěji osvětleno, je provází celou publikací. Texty jsou různě rozmístěné, takže působí zábavným dojmem, jak se prolínají s ilustracemi. Někdy pasáže vybízí k zamyšlení, jsou spojené nejen s několika jinými tématy, třeba ekologií, což je výborné, protože si děti rozšíří rozhled.

Titul má běžný formát, nejedná se o velkou bichli, takže je možné, aby si ji děti s sebou vzali třeba do školy a představili ji spolužákům nebo se podle ní učili sami. Umí-li číst, snadno si poradí, i když počin nemá obsah a kapitoly jsou rozdělené převážně na dvojstránky, neztrácí se.

Publikace může zaujmout i mladší děti předškolního věku, pokud mají v oblibě encyklopedie, ale spíše se opravdu bude líbit cílovým čtenářům, pro které byla sepsána. Já, ač mám obě děti předškolní, jsem byla spokojená, protože v dětech kniha budila zvídavost a otázky nebraly konce, takže bylo snadné listovat a představovat vše, co nám voda přináší. Mohu doporučit! :)

Ráno si vyčistit zuby, přes den pít a jít si zaplavat, večer zalít zahradu a vysprchovat se. K tomu všemu potřebujeme vodu. Na druhou stranu děti stále slyší, že by měly vodou šetřit. Proč? Dá se vypotřebovat všechna voda? Odkud vlastně pochází? A co dělá vodu tak zvláštní? Komu patří? Kromě odpovědí na podobné otázky se děti dozvědí také o vodě v lidském těle, v přírodě, v historii, v hospodářství, o fyzikálních vlastnostech vody, o její souvislosti s klimatem.

Bohatě ilustrovaná encyklopedie pro děti mladšího školního věku pojímá téma vody skutečně komplexně a také ukazuje, jak si zachovat tento veledůležitý přírodní zdroj, aby z něj mohl mít prospěch každý.

Christina Steinlein vyrostla u moře a studovala žurnalistiku a biologii (mimo jiné vodní ekologii) na Mnichovské univerzitě. Pracuje v oblasti zdravotnictví.

Mieke Scheier vystudovala ilustraci a živí se jako ilustrátorka ve svobodném povolání.

Žánr: Encyklopedie, Literatura populárně-naučná