Recenze: DOSTAŇ MĚ ODTUD (Andy McNab, Phil Earle)

Zábavné dobrodružství se sympatickým hrdinou!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál
Portál na FB

Titul pro děti a mládež od nakladatelství Portál kvalitně sepsali dva zahraniční autoři. Andy McNab, který se podílel na velmi atraktivní publikaci Psychopatův průvodce na cestě k úspěchu. Tu jsem vám představovala úplně nadšená a okouzlená. Samotný autor je válečný veterán, který se zabývá různými tématy, od psychologie přes military až po knihy pro děti. Phil Earle je oceňovaný autor dětských knížek. Pracoval s dětmi v dětských domovech, ví, jak malým čtenářům porozumět a jakým způsobem je zaujmout, což dokázal spolu s Andy McNabem v tomto skvělém dobrodružství, určeném spíše hochům.

Styl psaní v ich-formě je čtivý, autentický, silně osobitý a neskutečně zábavný. Prim totiž hraje Danny Mack, sympaťák a běžný kluk, který se občas bojí a není to žádný superhrdina, i když by jím byl nejspíš rád. Žije v malém bytě se svým starším bratrem Dylanem, který mu dává zabrat, a se svou maminkou, která běhá z práce do práce, aby se o své chlapce postarala. Je to milující maminka, ale bohužel nemá možnosti, aby se svým dětem věnovala víc.

Danny je tak trochu outsider, který má kolem sebe pár nejbližších přátel. Snaží se provozovat free-running, což mu moc nejde. Občas mu chybí odvaha nebo spíš nechybí pud sebezáchovy. Když se ve škole dozví o supr výletu se třídou do divočiny, nadchne ho to, tedy až do chvíle, než zjistí, kolik to stojí. A je mu jasný, že maminka nejspíš nebude mít peníze... a tak se rozhodne je vydělat! A když to vyjde, čeká ho teda pořádná zábava a drama!

Na výletě je bude doprovázet skvělá paní učitelka, která je na svém místě, a taky někdo, koho by tam teda Danny nečekal a rozhodně ho na takovéhle super akci mít nechce! Jenže i když se vloudí problém, nedá se nic dělat a tak se rozjíždí pořádné dobrodružství!

Na výletě si Danny a jeho spolužáci užijí množství trapasů, úleků, pochytí nové informace a udělají ze sebe trochu hlupáky, ale všechna ta dramatická zábava, při které se sice oni nebaví, zaručeně pobaví malé i větší čtenáře. (Dokonce i já jsem se smála, i když mi bylo Dannyho líto.) Děti si užijí horolezectví, spaní v divočině, toalety ve stanu, kánoje a další zázraky přírody a sportů.

Dílo obsahuje také několik černobílých kreseb, které vhodně doplňují děj a děti si tak snadněji vše představí. Uvidí na vlastní oči Dannyho s jeho partou. Jeho maminku i bratra Dylana a další postavy v různých činnostech. Na začátku knihy je dokonce k disopzici mapka, kde se třída bude nacházet. Ilustrátor Robin Boyden si dal záležet, palec nahoru.

Nejspíš tohle nebude kniha pro holčičky, ale spíš pro kluky větší či menší to je rozhodně to správné a zábavné dramatické dobrodružství, které je návykové, napínavé i lehce nebezpečné. Pobaví tím nejlepším způsobem a naučí pár informací i triků, jak třeba potrápit sourozence.

Co na titul říká Chensie? Já rozhodně nejsem cílová čtenářka, ale nasmála jsem se při předčítání stejně jako můj předškolák. Užili jsme si to a Danny nám byl velmi sympatický, drželi jsme mu pěsti. Dylan by si zasloužil, zač je toho loket a jen škoda, že autoři už nenapsali, jak mu chutnala svačina v závěru knihy. :))

Danny je obyčejný kluk z obyčejného města. Má spoustu kamarádů, maminku a otravného staršího bratra Dylana. A taky má rád nebezpečí. Když se ve škole dozví, že by měli se třídou odjet na super výlet do divočiny, je nadšený! Bude šplhat po horách, jezdit v kajaku, spát ve stanu… Jenže problémy na sebe nenechají dlouho čekat. Bez signálu se Danny těžko dozví, jak postavit stan. A kde je v něm vypínač? Jahodové mléko neteče jen tak z tetrapacku? Kde je toaletní papír? Jak se řídí kajak na zdivočelé řece? A proč musel jet na výlet i otravný Dyl?

Dynamický příběh plný akce a mnoha zvratů pro čtenáře od 8 do 11 let, v němž nechybí humor i napětí.

Andy McNab je válečný veterán a autor mnoha (seriózních) knih zaměřujících se na téma přežití ve válečném konfliktu. U nás dosud vyšly jeho knihy Konečná stanice Bagdád (1995), Den osvobození (2006), Agresor (2012) nebo Průstřel (2011).

Phil Earle je uznávaným a oceňovaným autorem knih pro děti. Pracoval v dětském domově, po té ale přešel ke klidnější práci redaktora a autora dětských knih.ˇ

Žánr: pro děti a mládež, dobrodružné

Počet stran: 256