Recenze: BEZ DECHU (Jennifer Niven)

Částečná autorčina osobní zpověď!

Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu!

Americká spisovatelka, věnující se převážně románům ve stylu young adult, přišla na český trh s novou romancí pro dívky s názvem Bez dechu. Tento počin vyšel u nakladatelství Yoli - Euromedia Group, stejně jako autorčiny úspěšné knihy Všechny malé zázraky či Tíha vesmíru. Já osobně jsem byla Tíhou vesmíru nadšená a proto jsem se hodně těšila na Bez dechu a rozhodně mám na svém wishlistu také Všechny malé zázraky.

Jennifer Niven psát umí, dokáže snadno navodit příhodnou atmosféru a velmi rychle vás svést do děje. Autorka si vyčlenila první část pouze na to, aby vás seznámila s hrdinkou a jejím životem před odjezdem na odlehlý ostrov kdesi v Georgii. Průvodní pasáž vypráví o Claudine, jejích přátelích, klukovi se, kterým chodí i její tajné lásce a rodinných strastech. V ich-formě vypravování působí velmi autenticky, zpracovává podstatné náměty a snaží se nadlehčeně a s humorem představit sexualitu.

Titul je členěný na dvě části. První se odehrává v místě bydliště, kde Claude všechny zná a má to tam velmi ráda. Samozřejmě mám na mysli Ameriku, přímo Mary Grove v Ohiu. Kapitoly mají v obou pasážích názvy dnů. V první se jedná o dny před odjezdem. Ve druhé s názvem Ostrov naopak odpočítává dny do odjezdu (tedy zprvu, později nachází něco, co jí rozjasní náladu).

Claudine  je po léta zamilovaná do Wyatta, ale vlastně se vyzná až před svým odjezdem, kdy už zřejmě "nemá, co ztratit". A tak padne pusa a spousta nadějí do budoucna. Odjíždí na ostrov z rodinných důvodů. V tomto případě je problémem rozchod rodičů, který Claudine silně prožívá...

Claudine touží být spisovatelka jako její matka (což, jak tušíte, se dotýká přímo J. Niven). Právě Claudiina maminka na ostrově v Georgii prohledává svou minulost a hledá tak námět k psaní, snad by nemusela myslet na manžela, který se po létech společného žití rozhodl pro změnu. Hledání minulosti je příhodným okořeněním děje, jelikož hrdinka objevuje své kořeny a informace jí pomáhají ve vlastním růstu.

U amerických spisovatelů bývá zvykem, že se přiklání k vlně LGBT byť i malým prvkem, ačkoliv to není nutné. Prostě je to In a tak se ve většině knih více či méně objeví lesbička či gay, i když to je vlastně jen mihnutí a není to opodstatněné. Bohužel nebo bohudík se tomu nevyhnula ani Jennifer Niven a tak je Claudiina nejlepší kamarádka, se kterou se v první části seznamujete, vlastně lesbička. Pro příběh to není nijak podstatné, ale tak trochu to podává náhled na sexualitu ze strany homosexuality.

Podstatným tématem je tedy sexualita, i když samozřejmě z náhledu dívčího, takže si na své přijdou převážně čtenářky. Dozvíte se pikantní, někdy i vtipné informace, které jsou stále v mezích a nijak vás nepohorší, alespoň tedy předpokládám. Samozřejmě na cílové čtenářky bude takové čtení působit jinak, než na ty, které už mají načteno více a o tématu sexuality také více vědí. Kniha se tak stává menší osvětou, ačkoliv autorka bere téma nadlehčeně a nezachází zbytečně do detailů. Myšlenkou je poukázat na panenství, na to, co pro někoho může znamenat, na první lásku a také její radosti i strasti. Život zkrátka není jednoduchý a nejen Claudy se s ním musí poprat po svém.

Dalším ústředním námětem se stává rozchod rodičů. Autorka zřejmě chtěla ukázat, že důvod není podstatný, ale ač se manželé odloučí z jakýchkoliv příčin, vždy se to dotkne především potomka, který se tím trápí. I Claude zajisté prožívá své trápení. O to víc, když je vytržená ze svého domova a uvržená na ostrov, kde zprvu být nechce a nevidí na něm žádná pozitiva. Podobně na tom kdysi byla i sama Jennifer Niven...

Milostná romance je pozvolná, ale má příjemný náboj. Není to okamžité víření emocí, ba naopak díky Claudiinému přístupu může čtenář cítit odosobnělost a bezradnost. Poté vše nabírá emotivnější směr první skutečné lásky, ve které jde i o první sex. Jelikož se jedná o young adult žánr, tak intimní scéna zahrnuje především pocity a prožitky, ale popisy  chybí, což dle mého vůbec nevadí.

Mohla bych knihu přirovnat k tvorbě spisovatelky Holly Bourne, která píše kvalitní ya s dívčími tématy, jen na to Jennifer Niven pohlíží o něco prostším, ale za to obšírnějším stylem.

Kniha potěší spíše cílové čtenářky, které lákají zmíněné náměty a chtějí romantickou letní oddechovku. Pro autorku bylo těžké se s tímto příběhem poprat, jelikož pro ni je s ohledem na její zkušenosti a minulost natolik důležitý - dočtete se v kapitole Poděkování - a snad proto se počin tolik liší od jejích předchozích. Má více příchutí než čekáte a nabízí mnoho náhledů, některé jdou hlouběji a jiné se táhnou spíše po povrchu. Jedno je však jisté, kniha měla ukázat všem, kteří se potýkají se složitou situací v rodině, že vždycky je naděje...

Co na titul říká Chensie? Mně osobně se víc líbila Tíha vesmíru, která mi přišla propracovanější. Bez dechu je vážně příjemná oddechovka, jen jsem od ní čekala víc a řekla bych, že začátek mohl být kratší. Takhle je zbytečně zdlouhavý a není přímo podstatný. Nejvíce jsem si užila dějiště na ostrově a nadějeplný závěr.

Claudine Henryová měla na poslední léto před nástupem na vysokou velké plány – trávit čas se svou nejlepší kamarádkou, podniknout životní road trip a možná si vyrazit s Wyattem Jonesem. Místo toho ale musí napravovat spoušť, kterou doma napáchal její táta, když se rozhodl, že od nich odchází. Ze dne na den se tak Claudine se svou zničenou matkou musí odstěhovat na místo, kde není ani signál, ani šance na letní románek. Dokud ovšem nepotká Jeremiaha. Je svobodomyslný, záhadný a pohledný… Jejich vzájemná přitažlivost je okamžitá a silná. Oba však ví, že ať už je mezi nimi cokoli, se závěrem léta to skončí...

Žánr: Young adult, dívčí romány

Počet stran: 392