Recenze: HRY PRO ROZVÍJENÍ SOCIÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ U DĚTÍ 5 - 12 LET (Deborah M. Plummer)

Rozvoj sociálních dovedností pomocí her!

Toužíte u svých potomků rozvinout vhodněji jejich sociální dovednosti? Přijde vám, že to opravdu potřebují? Nebo jste naopak pedagogem mateřské školy a zajímá tě, jak rozvíjet takové schopnosti u svých malých svěřenců? Řekla bych, že pro obě tyto skupiny je titul víc než vhodný a představí možnosti, informuje a dodá novou sílu ve vašem snažení.

Deborah M. Plummer je vysokoškolská pedagožka, terapeutka a spisovatelka, která se ve své tvorbě zaměřuje na práci s dětmi i dospělými.

Publikace se dělí na tři ústřední části, které vám níže představím. Nechybí ani předmluva, kterou sepsala profesorka Jannet A. Wright, vedoucí odboru logopedie z Univerzity De Montfort. Ta nám přibližuje nejen aktivity a autorku, ale samozřejmě obsah.

• Část první - Teoretické a praktické předpoklady
  • Část druhá - Hry pro rozvíjení sociálních dovedností
  • Seznam her

Styl psaní je o něco odbornější. Autorka promlouvá spíše k pedagogům, než k rodičům, kteří by měli zájem pomoci svému dítku se trochu otrkat formou hry. Sama Deborah M. Plummer je vysokoškolskou pedagožkou, což je z jejího přednesu poznat, ale ničemu to neškodí. Je totiž také terapeutkou a spisovatelkou, přičemž sepsala množství knih pro práci s dětmi i dospělými. Podle všeho u nakladatelství Portál vyšla tyto díla: Skupinové hry pro rozvíjení sebúcty z roku 2013, Učíme dětí zvládat úzkost, obavy a stres (2013) a Hry pro zvládání hněvu. (2019), které jsem vám již představovala. Více si o autorce a jejích počinech můžete přečíst na stránkách nakladatelství přímo v tomto článku. https://nakladatelstvi.portal.cz/nakladatelstvi/aktuality/101034/rozvijejme-socialni-dovednosti-deti-hrou

Teoretická část je opravdu obsáhlá a o problematice hovoří velmi zaníceně. Je to závažné téma, které autorka rozebírá natolik, aby čtenář pochopil jeho závažnost, nutnost řešit, ale také jak s dětmi pracovat. Možná vás nebude čtení tolik bavit a naplňovat, ale poznatky jsou skutečně kvalitně zpracované a stojí za to se jim věnovat. Dozvíte se například proč jsou nesoutěživé hry vhodnější než ty soutěživé, jaké základy se vytváří v kojeneckém věku či co všechno jsou hry schopné dítěti poskytnout. Nechybí ani příklady z praxe, které netuším, zda jsou vymyšlené nebo spisovatelka vychází ze svých zkušeností. V případě, že budete titul číst se určitě budou hodit také znalosti psychologie, takže spíše než laickému publiku bych doporučila těm, kteří již nějaké znalosti z oboru mají.

Když máte za sebou teorii, tedy to podstatné, následuje už jen ta lehčí část, kterou jsou samotné hry. Na první straně nové pasáže jsou k dispozici bližší informace a vysvětlivky, takže nebudete-li znát, stačí nalistovat příslušnou stránku. Deborah M. Plummer pomáhá také s rozdělením hry, jak vybrat tu správnou, jakým způsobem vyhlídnout náležitého vůdce skupiny či jak děti do kategorií rozdělit. Hry jsou rozděleny do několika oddílů:

• Poznáváme se navzájem: hry na rozehřátí a prolomení ledů
  • Udržujeme kurs: sebeuvědomění a sebeovládání
  • Jak se naladit: zkoumáme efektivní naslouchání a pozorování
  • Není to jen řeč: komunikační dovednosti
  • Ty a já společně: budujeme spolupráci a vyjednávací dovednosti
  • Mám to! Řešení problémů ve skupinových interakcích

Každá hra má totožné schéma, takže se v nich snadno vyznáte. V popředí jsou vysvětlivky, následuje pasáž Jak se hra hraje, Obměny a Reflexe. Máte také prostor na vlastní poznámky.

Díky rozdělení víte, jak postupovat a jaké hry tedy vodně vybrat. Zřejmě nebude možné přizpůsobit je tak, aby hrálo pár dětí, opravdu je třeba mít skupinku, kde si děti mohou vyhrát. Nejedná se dlouhé hraní, obvykle vychází na několik minut, jak se můžete dozvědět z vysvětlivek. Pro dospělého bude lepší, když se na texty k hrám podívá dříve, než aby je řešil přímo u samotného dění.

Knihu mohu doporučit všem, kteří pomoci svému dítěti s rozvojem sociálních dovedností a mají k tomu příhodné podmínky. Jinak bude vhodná spíše do mateřských škol, kde ji rozhodně mají možnost využít a věřím, že tak dětem skutečně pomohou. Autorka na mě působila dojmem, že opravdu ví, o čem mluví a hry mi přišly zábavné, ačkoliv jsem ještě bohužel neměla možnost je zkusit, ačkoliv se u nás obvykle setkává větší skupinka dětí z naší rodiny, takže příležitost určitě ještě bude.

Každý chceme mít kamarády. K tomu, abychom si je dokázali najít a udržet, potřebujeme umět spoustu důležitých věcí – naslouchat, dělit se, pomáhat, soucítit, nesoutěžit, ale spolupracovat… Hry, které v této knize najdete, rozvíjejí právě tyhle dovednosti, a navíc jsou zábavné a nejsou k nim potřeba žádné složité pomůcky. Kniha je uvedena dvěma kapitolami, které objasňují důležité pojmy a vysvětlují, jak s hrami zacházet a jak je co nejlépe využívat. Hry je možné využít ve škole, v terapeutických a podpůrných skupinách, na dětských táborech nebo při setkávání různých dětských oddílů.

Žánr: Literaura naučná, pedagogika

Počet stran: 184