Recenze: STŘÍBRNÝ PRACH Z HVĚZD (Else Müller)

Autogenní trénink pro děti od 4 let

Německá terapeutka a organizátorka kurzů autogenního tréninku je rovněž autorkou několika úspěšných knih. Z nakladatelství Portál můžete znát kupříkladu tyto její tituly: Příběhy z měsíční houpačky či Pod nohama cítíš stébla trávy (recenze).

Představivost je jediný ráj, ze kterého nebudeme nikdy vyhnáni. (Str. 11)

Titul se dělí na dvě části. Tu první představuje předmluva a úvod, následují podstatné texty, týkající se těchto témat:

• Děsivé sny, nebo klidná noc?
  • Možnosti a smysl pohádek
  • Potřebují děti pohádky?
  • O významu fantazie
  • Mediativní aspekt pohádek
  • Co je šťastné dítě?

V daných pasážích autorka upozorňuje na fakt, že i děti v této době hodně zasahuje stress a je potřeba jim pomoci se s ním vyrovnat. A proč ne touto neinvazivní jednoduchou metodou, která pomáhá i poklidně usnout? Její pohádky toho nabízí opravdu hodně, soupis je dokonce v kapitole s názvem Možnosti a smysl pohádek. Další vysvětluje významy pohádek a fantazie, atd. Zkrátka zajímavé čtení pouze pro dospělé.

Stříbrný prach z hvězd děti zve, aby viděly a vychutnaly krásu a sílu barev nejen pouhým okem, ale dokonce ve své fantazii naslouchaly zvukům a jemné hudbě. (Str. 14)

Zbytek knihy už je jen v režii dětských pohádek. Přesně čtyřicet pět pečlivě sestavených příběhů, cca na stránku a půl, dotýkajících se spousty různých témat, ať už se jedná o zvířata, kouzelné bytosti či obecné věci jako den a noc, apod.

V závěru každé pohádky je krátký úryvek, který má dítěti pomoci navodit před spaním tu správnou atmosféru. Dá se říct, že je to jednoduchá mantra, kterou postačí několikrát opakovat, aby si ji vaše ratolest vštípila a uvolnila se podle ní. Já si myslím, že klidně můžete přidat i něco více emotivního přímo od srdce, aby váš poklad věděl, že je plně milovaný.

Netuším, jak je to v zahraničí, ale tuzemský překlad je obohacen o ilustrace české ilustrátorky Martiny Špinkové. Skvělý výběr kreseb, neboť jsou pastelové a působí snovým dojmem. Velmi vhodné jako podívaná na obrázky před spaním. K dispozici je jeden obrázek u každé pohádky, takže můžete ukázat dítku kresbu pro představu a pustit se do čtení. Podle titulní obálky můžete posoudit, zda by se vám ilustrace líbily, jelikož jsou ve stejně malebném stylu.

Autogenní trénink pro děti od čtyř let je opravdu vhodný spíše pro mladší děti, ale nevidím důvod, proč by starší nemohlo poklidně poslouchat a účastnit se uspávacího rituálu mladšího sourozence. Takhle to fungovalo u nás a líbilo se oběma. Pohádky jsou nenásilné a nenáročné, mají pointu a pomáhají uvolnit se. Každé dítě bude mít své oblíbené. Jak tušíte, tak takový trénink je potřeba opakovat pravidelně každý den. Po vícero čtení určitě můžete očekávat, že si dítko navykne uvolnit se v danou hodinu a pokojně usnout ve stejný čas, pokud jej k tomu vedete. U nás na zvyky před spaním dbáme, stejně tak na dodržování spacího času, takže ten rozdíl není takový markantní, ale věřím, že moji kluci budou před spaním klidnější, jak autorka slibuje. Pokud chcete poradit se spacími návyky formou pohádky i čtením pro dospělé v jednom, pak mohu doporučit Ospálka.

Pohádková kniha určená k tomu, aby dětem pomohla vypořádat se s rušivými vlivy dne, zbavit se případných obav a úzkostí a aby navodila atmosféru, ve které se bude dětem krásně usínat. Kniha je psána podle metody autogenního tréninku prof. J. H. Schultze. Tato metoda má děti na spánek připravit, uvolnit, povzbudit jejich fantazii a rozvinout ji do klidného příběhu, který dětem pomůže usnout a odpočinout si. Kniha je určena dětem v domácím prostředí, stejně tak ale své využití nalezne i v mateřských školách, ve školních družinách, u dětských psychologů a speciálních pedagogů. Všude tam, kde je dobré dětem pomoci se zklidnit a kvalitně si odpočinout.

Else Müller žije ve Frankfurtu nad Mohanem. Pracuje jako terapeutka, organizuje kurzy autogenního tréninku. Je autorka několika úspěšných knih. V Portále jí vyšly knihy Příběhy z měsíční houpačky a Pod nohama cítíš stébla trávy.

Martina Špinková se věnuje volné a užité grafice, ilustraci a výtvarné redakci. Dlouhá léta působila jako ředitelka hospicového občanského sdružení Cesta domů. V Portále vyšla s jejími ilustracemi mj. kniha Příběhy z měsíční houpačky.

Žánr: pohádky, meditace

Počet stran: 112