Recenze: ŘETĚZ ZE ŽELEZA (Cassandra Clare)

Úspěšné pokračování lovců stínů

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab

Kdo by neznal věhlasné Lovce stínů, kteří jsou literární scénou v žánru fantasy/young adult prorostlí do spousty knihovniček. Cassandra Clare vytvořila něco skutečně velkolepého, oživila to a vložila ho na stránky knížek. Svět, který jakmile navštívíte, už nikdy neopustíte. A proto má sága Lovců stínů tolik románů či spin-off příběhů, na které pokaždé nadšeně čekáme.

Návykové čtivo začalo nově vydávat nakladatelství Booklab - Slovart v nových, naprosto fascinujících obálkách, ve kterých pokračují i s díly, kterého se doposud český překlad nikdy předtím nezmocnil. Tak je to i u série Poslední hodina, která má na našem tuzemském literárním jevišti již druhý díl.

Pamatujete si ten první? Řetěz ze zlata nás seznámil s ústřední hrdinkou Kordélií, která se setkává s okouzlujícím Jamesem a stává se nejlepší přítelkyní jeho sestry Lucie. V románu Řetěz ze železa děj zdárně pokračuje.

Jestli jste si zamilovali dosti komplikované mezilidské vztahy, dosahující nejen přátelství, ale i milostných dramat, tak budete určitě nadšení. I v této knize se ve velkém autorka věnuje právě těmto vztahům. Dává důraz nejen na milostnou linii, ale i rozkvetlá přátelství a nové lásky.

Pořád si myslíte, že vás už C. Clare ničím neuhrane, když je její svět vlastně pevně dán a ona už nemá, jak s ním hýbat, aby udržela jeho stabilitu? Tak to byste se divili. Autorka dokazuje, že svou fantazii skutečně využívat umí a stále dokáže uvěřitelně překvapit a používat ji tak, aby vyzněla šikovně a přitom vás posunula zas o kousek výš.

Já s oblibou tvrdím, že Lovci stínů nejsou horor, nicméně k němu díky komorní atmosféře a někdy houževnatým scénám s boji i bez, nemají vůbec daleko. Naneštěstí v rámci žánru young adult autorka vystoupila až na poslední příčky a už nemůže/nechce výše, takže se nemusíte obávat, že by to přehnala a vytvořila něco, co nad rámec překračuje výjimečnou atmosféru jejího světa. Možná právě pro ni všechny ty upíry, démony či lovce samotné zbožňujete, pro ten chlad a žár, které děj vyrovnávají.

I tentokrát narazíme na tajemství, které se rozvíjelo v minulém díle a nyní je potřeba ho nechat růst. Autorka některé odkrývá retrospektivou, k dalším vás dovede při putování. Navíc se nám tam rozjíždí klišé, leč velmi oblíbené, už je možná trochu okoukané, ovšem s ohledem na kvalitní a propracované postavy to nejeden čtenář snadno odpustí. Navíc když svatební přípravy vrcholí...

No, věřím, že nejen já budu s napětím očekávat třetí díl. Ovšem doporučila bych, pokud budete mít možnost, přečíst si všechny tři díly najednou. Postav je poměrně hodně, navíc ty vztahy mezi nimi a návaznosti jsou skutečně řádně komplikované, což u ya vidíte minimálně. Proto věřím, že si takové romány zamiluje i náročnější čtenář, jelikož C. Clare nepíše běžné ya fantasy, ale skutečně kvalitní díla, které při každém otevření ožijí.

Než se dostanu k doporučení všem a každému, měla bych pohovořit o stylu psaní v er-formě z více úhlů pohledů. Nepřekvapí, že jej už vlastní znáte. Je trochu rozepsanější, kdysi jsem si na něj musela zvykat. Nyní jeho popisy a dějové scény zbožňuju stejně jako myšlenky a emoce, které nám jsou tak autenticky představené. C. Clare psát opravdu umí a český překlad je víc než povedený, takže jej i přes lehčí rozvláčnost přečtete jedním dechem.

Jestli jste si zamilovali Lovce stínů, není nad čím polemizovat! #musthave. A pokud sérii ještě neznáte, napravte to. Něco tak úžasného, kvalitního a rozvětveného se obávám na české scéně vlastně vůbec nemáme.

Zdá se, že Kordélie Carstairsová má všechno, o čem kdy snila. Je zasnoubená s Jamesem Herondalem - mladíkem, jehož miluje od dětství. Žije v Londýně po boku své nejlepší kamarádky Lucie Herondaleové a Jamesových okouzlujících společníků, kteří si říkají Zbojníci. A nosí legendární hrdinský meč Cortana. Pravda je však mnohem pochmurnější. Oznámené zasnoubení a plánované manželství je lež, která má jen chránit dívčinu pověst. James je totiž zamilovaný do jiné. Meč své majitelce popálí ruku. A ke všemu mezi lovci stínů řádí sériový vrah. Zabíjí pod rouškou temnoty a poté beze stopy mizí. Podaří se hrdince a jejím přátelům padoucha dopadnout? Napínavé pokračování série Poslední hodina, které se čte jedním dechem.

Nakladatelství: Booklab

Žánr: Fantasy, young adult

Počet stran: 590