Recenze: ROZZLOBENÝ BŮH (L. J. Shen)

Toxický vztah? Spíš dramatická psycho-love!

Populární americká spisovatelka už je známou ikonou romantické beletrie pro dívky i ženy. Má mnoho samostatných knih, které u nás vyšly, ale také dvě velmi žhavé série. Hříšníci a pokračování Hříšníci: Nová generace

Hříšníci nám představují čtyři ústřední hrdiny a jednoho dodatečného. Novela Defy: Nebezpečná láska (recenze) všechno parádně odstartovala a Jaime Followhill se stal oblíbencem mnoha čtenářek. Stejně jako Baron Spencer se nám předvedl ve Vicious: Divoká láska (recenze) – právě Rozzlobený bůh pojednává o jeho synovi Vaunghovi, který zrovna nezapadá mezi běžné lidi. Určitě jste si oblíbili i Deana z Ruckus: Šílená láska (recenze) – k němuž spadá i příběh Knighta, jeho potomka. Či vám je bližší mlčenlivý a nebezpečný Trent Rexroth v románu Scandalous: Šokující láska? (recenze) Dodatečným románem se zdá být Bane: Prokletá láska (recenze), jelikož do čtveřice průšvihářů a přátel ze střední školy Všech svatých vůbec nezapadal a je o dost mladší, ale proč si nenechat zlákat, viďte.

Jak samozřejmě tušíte a víte, tak Hříšníci: Nová generace tedy pojednává o potomcích předešlé hříšné čtveřice, která nám tolik učarovala. A nyní přichází na řadu nová romantická a dramatická dobrodružství. Už jsem vám představovala Rozmazlenou princeznu (recenze) i Zlomeného rytíře a teď je čas na Rozzlobeného boha, který je rozhodně tím nejlepším finále.

Stejně jako v předešlých titulech, i nyní nám autorka dává k dispozici náhled na život obou hrdinů. Máte tak možnost přečíst si v ich-formě kapitoly z úhlu pohledu Lenory i Vaungha, zatímco každý prožívá svůj vlastní život. Styl psaní je čtivý, i když některé části nejsou natolik dynamické. To, když se jedná o kapitoly, které jsou víceméně shrnující, jelikož se třeba pár týdnů neodehrává nic, co by pro pár bylo podstatné.

Příběh lze situovat do doby, kdy Knight chodí s Poppy. Luna má za sebou polibek od Vaungha a už je pryč, zatímco Knight se tváří, že je s Poppy spokojený. Společně s Hunterem a Vaunghem prožívá zábavy dospávajících a všechno by bylo v pořádku i nadále, kdyby na Střední školu Všech svatých nepřijela Lenora. Poppyina mladší sestra, která svou gotickou aurou dává najevo, že je jí všechno jedno. Jak šikana ze strany spolužáků, tak i jejich nezájem. Jenže je to skutečně pravda?

První polovina knihy je spíše ve stylu hate-love, kdy se Vaungh a Lenora nenávidí. A zatímco on se ji snaží provokovat, ona se snaží nedat najevo strach. Jenže jak dlouho se dá před nebezpečím utíkat? Navíc tihle dva mají společnou minulost, jak nám v prvních kapitolách L. J. Shen schopně ukáže.

Lenora je talentovaná sedmnáctiletá dívka, která se potýká s dospíváním, ale i s trápením od ostatních studentů - největším tyranem je však Vaungh. Ke všemu jí zemřela maminka, takže je pro ni vše o dost těžší. Otec se zajímá spíše o své umění a výdělečnou činnost, než o své dcery, a i když má s Poppy dobrý vtah, nechce jen dělat ocásek své starší sestře. Takže je povětšinu času sama a ani netuší, co se na ni chystá...

Vaungh je tajemstvím. Autorka neustále naráží na fakt, že se stalo něco, co jej změnilo v mramorovou sochu bez emocí a zničilo ho. Co to ale bylo? Ke všemu je Vaungh opravdu komplikovaná osobnost. Kam se na něj hrabe jeho otec Vicious, se kterým je tedy také radost se znovu setkat a nahlížet na vztah s Emilie. Každopádně Vaungh je velmi toxický a není divu, že stejně takové jsou i (ne)vztahy s ním.

Děj se částečně odehrává v Todos Santos a částečně v Anglii na hradě Carlisle, kde je atmosféra ještě pochmurnější a chladnější. Jedná se o efektivní kulisy, které si každý rád vychutná – navíc se k této romanci neskutečně hodí.

Co se týče romantické linie, tak... nadhodila jsem, že je toxická, což není úplně pravda. Spíše se jedná o toxicitu až psychopatii, která celým příběhem hýbe. Pokud nikdy neexistovala psycho-love linie, pak ji spisovatelka rozhodně vytvořila. Proto se obávám, že na některé čtenářky může být Vaunghův přístup k Lenoře až příliš tvrdý či nesnesitelný, ale naopak potěší ty, kteří nejsou na přímočaré sladkobolné romance. Ačkoliv sladkobolná svým způsobem také je, nepostrádá silné emoce a také pěkně drsné drama. S Vaunghem totiž není nic normální, a to ani láska, pokud se v jeho případě dá to slovo vůbec užít.

Ústřední dějovou linii je tedy romance. Kdo s kým už je zřejmě všem jasné. Jako druhé je motivem knihy silná pomsta. Tak silná, že na ni po celou dobu narážíte a nutí vás k zamyšlení, cože se to vlastně děje a kam to všechno směřuje. Vyústění samozřejmě můžete očekávat před velkým romantickým finále, ale rozhodně stojí za to a nejednu čtenářku to silně překvapí. Za mě se tahle část s pomstou opravdu povedla, jen tedy bych nemusela mít k dispozici kapitolu z úhlu pohledu Emilie, která mi přišla až moc srdceryvná a nejméně uvěřitelná.

Jestli se vám líbil styl Hříšníků už od prvního dílu, tak tento budete zbožňovat – především, tíhnete-li jako Vaungh ke kontroverznějším tématům. Myslím, že autorka chtěla ukázat velké, opravdu velkolepé finále, svých milovaných Hříšníků a za mě se jí to rozhodně povedlo. Dle mého se jedná o jeden z nejlepších románů celé série, leč také nejdrsnější.

Vaughn Spencer.

Říkají mu rozzlobený bůh.

Pro mě není ničím jiným než bezcitným princem.