Recenze: WOODWALKER – CIZÍ DIVOČINA (Katja Brandis)

Další kvalitní a rozkošný díl Woodwalkera!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Bookmedia
Chci zakoupit tento titul.

Woodwalker je tou nejroztomilejší sérií pro děti a mládež, která na české scéně v rámci překladové tvorby vychází. Vydává ji nakladatelství Bookmedia, u kterého jste si mohli přečíst také kvalitní a napínavou trilogii Thomase Thiemeyera s názvem Evoluce. I tu jsem vám kdysi představovala a nyní bych vás ráda upozornila na čtvrté pokračování úspěšné middle grade fantasy série Woodwalker!

1. Caragova proměna (recenze
  2. Nebezpečné přátelství (recenze)
  3. Hollyino tajemství (recenze)

Varování: Recenze může obsahovat spoilery, týkající se předešlých dílů.

Vypravování je stejné jako v předešlých dílech. Příběh nám v ich-formě představuje protagonista Carag, který nás provází celou sérií. I tentokrát se dočkáte textů v kurzívě, které prakticky znázorňují dialogy mezi woodwalkery. Autorka se neobává sepsat myšlenky dospívajícího chlapce, napínavé i poklidné části a rovněž se jí daří krásně vytvořená atmosféra.

Carag se jako malý chlapec/puma rozhodl ve svých dvanácti letech, že už nebude žít se svou pumí rodinkou v divočině, ale naopak odejde do lidské společnosti. Odtud nachází místo, kam skutečně patří – Střední školu Lízy Clearwaterové. Konečně má skutečný domov, a dokonce nejlepší kamarády, se kterými je takřka neustále a učí se, jak o světě woodwalkerů, tak i tom lidském a zvířecím. Všechno by bylo báječné, kdyby nebylo Caragova patrona Millinga, který má své vlastní plány a když se Carag rozhodne, že nebude jejich součástí, tito dva se stanou nepřáteli. Boj už proběhl a bylo to opravdu líté, ale Milling se nevzdává, a tak Carag i jeho přátelé musí zatnout zuby a mimo dospívání a užívání si ve škole je čeká ještě jedno nebezpečné dobrodružství...

To bylo takové stručné shrnutí všech předešlých románů, zatímco nyní vám nastíním začátek pokračování, ať víte, nač se můžete těšit.

Pamatujete si na Xaviera, Caragova otce? Stále se neuzdravil ze zranění a Carag se o něm opravdu bojí. Napadá ho myšlenka, že by měl svého otce nechat převést do nemocnice, ale nejenže nemá finanční možnosti, ale obává se, že Xavier nebude souhlasit. Ke všemu si pro ně ředitelka školy připravila opravdu ohromné překvapení, které Caraga odvede na místo, kde ještě nikdy nebyl! Máte se nač těšit! První kapitoly zpříjemňuje domácká atmosféra naší oblíbené střední školy, jelikož je právě den otevřených dveří, na který jsou zváni všichni woodwalkerští i pěstounští rodiče – samozřejmě každá rodina v jiný den, aby nedošlo k nějakému průšvihu. Paní Clearwaterová nezapomíná ani na Caragovu rodinu, a dokonce nabízí i pomoc...

Opět se setkáváte nejen se sympatickým Caragem, kterému už není dvanáct jako kdysi, ale samozřejmě nám roste a dospívá. Vývoj charakteru je velmi povedený a líbivé je, že se do děje zapojuje i jemná ya milostná zápletka. Pokud jste četli předešlé romány, tak moc dobře víte, do koho a proč se Carag zakoukal. Po jeho boku samozřejmě nesmí chybět Holly, veverka čikarí, které byl věnovaný třetí díl, jak je vidno už podle názvu. A stejně tak se opět setkáváte s vydrou Frankiem i Brandonem, který rozhodně nesmí chybět vůbec nikde.

Psychologické profily jsou vytvořené dokonce nad rámec běžných dětských knih. Nabízí víc než jen prosté postavy, ale naopak máte možnost nahlédnout do minulosti a poznávat i jejich vlastnosti či obavy. Každý hrdina má své klady i zápory, hodně je také činí uvěřitelnými skutečně upřímné vzájemné přátelství, které je velkým hnacím motorem celé série.

Jak tušíte, tak dramatičtější prvky se týkají především Millinga, který má své plány. Jakmile se objeví někde v blízkosti Caraga a jeho přátel, stává se děj velmi napínavým a nebezpečným. Působivým v tomto případě je také změna prostředí, která je nečekaná, ale o to příjemnější. I přestože se vám škola a její koncept nemusí zajídat, tak nová lokalita je zajímavá a opět má, co nabídnout – nová přátelství i nepřátelství, typický woodwalkerský humor a samozřejmě zážitky, kterých naši malí přátelé budou mít až nad hlavu.

Mimo roztomilosti, která se prolíná textem už od prvních stránek prvního dílu, nabízí Woodwalker také nápaditý a originální humor, týkající se zvířecí a lidské říše. Věřím, že i když běžně nečtete humorné romány, zalíbí se vám. Je nevtíravý a příjemný.

Nesmím opomenout ani na černobílé autentické ilustrace, o které jsou knihy doplněné od prvních dílů. Nejprve se kresby týkaly jen pumy, později přibývala další a další zvířata, přičemž nyní jich uvidíte během čtení několik. Obrázky jsou velmi osvěžujícím prvkem a neskutečně se povedly.

Závěr je parádní a bujará párty, jenže... opět se vyskytly další otázky a tajemství, které je potřeba vyřešit. Je víc než jasné, že tímto dílem Caragovo dobrodružství nekončí a my se tak můžeme těšit na další poutavé pokračování! Mimochodem, pokud by vás zaskočila cizí slůvka během čtení, neváhejte se zadívat na úplný konec knihy, kde je k dispozici slovníček

Cizí divočina je opět kvalitním pokračováním, které stálo za to s Caragem a jeho přáteli prožít. Německá Katja Brandis má skutečně talent a vymyslela neotřelý a působivý koncept, který zaujme nejen cílové čtenáře, ale i dospělé. Nezáleží na tom, kolik vám je, pokud vás anotace zaujala, rozhodně si příběhy lidí, kteří se umí převtělovat ve zvířata, nenechte ujít!

Carag se spolu s přáteli a celou třídou woodwalkerů vydává na školní výlet do Kostariky. Seznámí se tam se spoustou exotických převtělenců, velmi dobře si s místními žáky rozumí a užívají si výlety do džungle i společné vyučování. To vše ale jen do té doby, než Carag zjistí, že jeho bývalý mentor Andrew Milling má mezi mladými převtělenci v Jižní Americe spoustu fanoušků. Co teď? Pumí kluk musí za každou cenu před Millingem včas varovat všechny lidi i woodwalkery.

Nakladatelství: Bookmedia

Žánr: middle grade, fantasy

Ze série: Woodwalker 4.