Recenze: DOKONALÉ LÉTO (Kasie West)

Letní romance v táborovém stylu

Za recenzní výtisk děkuji Megaknihy

Populární americká spisovatelka má na svém kontě spousty young adult dívčících romancí a v České republice jich vyšlo již celkem jedenáct. Posledním počinem je právě dokonalé léto z roku 2022, které vydalo nakladatelství CooBoo.

Já už jsem vám představovala několik jejích knih, ale mezi nimi nejvíc vyniká Okamžik pravdy. Který nejen já, ale i jiné čtenářky, považujeme za nejlepší knížku z celé autorčiny tvorby. Předčilo ji Dokonalé léto nebo jí alespoň šlape na paty?

Vyprávění je velmi autentické a čtivé. Má krásnou letní atmosféru, kterou autorka ještě vylepšila zasazením děje do letního rodinného tábora, kde není internet, takže se vše vrací ke staršímu způsobu života bez sociálních sítí. Lidé tak na sebe mají čas, včetně hlavní hrdinky, která nám v ich-formě představuje svou životní etapu, zřejmě jednu z nejdůležitějších, jelikož se v ní konečně najde...

Avery je poslušná, hodná dcera, která se vždy vydává snadnou cestou. Většinou jí cestičku naplánují její rodiče a ona se prostě veze, ale je to skutečně to, co chce? Sama protagonistka zjišťuje až na táboře, že vlastně nejspíš není sama sebou a zatouží se najít. Mimo sebepoznání se děj dotýká také jiných témat, jako je zrada nejlepší kamarádky, nevěra, natáčení hudebního dokumentu, skládání písní, kempování, koncertování a samozřejmě v neposlední řadě také romantické zápletky pro dospávající.

Ne všechna témata jsou rozvinutá, ale námět sebepoznání je uchopen opravdu dobře, stejně jako vývoj ústřední postavy. Ostatní charaktery jsou taktéž vyvážené a svým způsobem se vyvíjí, i když mezi nejzajímavější patří Mari, Averyna nová kamarádka z kempu, kupodivu i D. či Shay, samozřejmě Brooks a jeho kapela. I rodiče působí uvěřitelným dojmem a nesmím zapomenout na Averyinu sestru Lauren, která dokonce natáčí na youtube kanál a rozhodně s natáčením nepřestává ani v kempu.

Milostná zápletka je pozvolná. Nejprve se navazuje přátelství a teprve poté, když už si hrdinové získají nějaké pouto a pocit porozumění, se jejich cesty spojují víc a víc. Nejedná se tedy o okamžité vzplanutí, povrchní bláznivé zamilování na první pohled. Autorka se vždycky snaží poukázat na podstatné pouto, které mezi sebou milenci mají mít, aby vztah fungoval. Cesta k romantice je velmi příjemná. Jelikož se jedná o čtení pro dospívající, očekávat můžete polibky, ale žádné intimní scény. Knížka je tak vhodná pro dívky, které s romantikou teprve začínají, ale i starší, které žánr čtou.

Kasie West skutečně psát umí. Nejenže i tentokrát vytvořila krásné prostředí v přírodě, ukázala letní zážitky a prozření, ale nepouští se do závažných témat či nějakých agresí, takže ačkoliv je dílo lehce dramatické, pořád je příjemnou letní oddechovkou, vhodnou pro všechny slečny. Věřím, že si je Brooks získá, jelikož je opravdu okouzlující, a přitom velmi uvěřitelnou postavou, i když pozadí jeho příběhu je nostalgické.

Dokonalé léto bych doporučila určitě všem dívkám, které zaujala anotace. Westová je vhodná i pro starší čtenářky, jelikož dokáže zaujmout a má vždy kvalitní romance, které ocení i náročnější čtenář. Navíc tato obsahuje i pár poetických textů, i když ten závěr je takový předvídatelný a trochu klišoidní, přesto si vás získá.

Já osobně jsem čekala trochu víc. Kniha je moc hezká a čtivá, ale odpočinková a méně akční. I když se vlastně po celou dobu po trochu něco stále děje, je to dosti poklidné. Všechny postavy mi přišly sympatické a moc se mi líbily, i když v tom je jistá černobílost. Milostná zápletka mě taky bavila, ale už jsem od Kasie West četla i lepší... Tohle je takový lehký nadprůměr.

Avery vždycky hudbu využívala jako únik. Ale po tom, co ji její nejlepší kamarádka zradí, dokonce ani dokonale sestavený playlist nestačí na to, aby zapomněla, co se stalo. A co hůř, rodiče ji spolu s její sestrou závislou na sociálních sítích odvezli do odlehlého rodinného tábora, aby si tam užili dva měsíce „zábavy“. Když už to chce Avery s tímhle létem úplně vzdát, potká Brookse, záhadného a k naštvání okouzlujícího kluka, který ale na táboře pracuje – a tím pádem je zakázané zboží.

To, co začalo jako katastrofa, se promění v… něco jiného. Okolní svět zmizí a Avery se vydává na cestu sebepoznání. A když jí Brooks nabídne příležitost, jaká se v životě moc často neopakuje, musí přijít na to, jak daleko je odhodlaná zajít, aby zjistila, co chce a kým se touží stát.

Nakladatelství: CooBoo
Žánr: young adult
Počet stran: 320