Recenze: MARY A JEJÍ VÍRA V LÁSKU (Elle Perkins)

Historická trilogie o reálné ženě, která pohnula dějinami výchovy dětí

Trilogie Die Norland Nannys, tedy Anglické chůvy, vyšla v České republice pod hlavičkou nakladatelství Baronet a čítá tedy tří díly. První s názvem Joan a její cesta k novému životu už jsem vám v recenzi představila, nyní je čas seznámit vás s Mary, která je protagonistkou druhého románu.

Stejně jako předešlý díl, i tento je vypravován v er-formě bohatým a čtivým stylem, který se velmi hodí k tomuto druhu společensko-romantických románů. Jelikož děj předešlé knížky končil v září 1904, tak nepřekvapivě druhý díl právě v tento měsíc a rok začíná. Na řadě je tedy Mary, aby hrála prim, ale i přesto se autorka zaměřuje na další dvě dějové linie, které představují životy Joany a Katie.

Mary se ohledně společenského postavení cítí ještě poníženější než její kamarádky, jelikož na rozdíl od nich pochází z chudé rodiny, která má velmi prosté zázemí. Prolog tak zobrazuje nuznost, se kterou se musela Mary potýkat, než nastoupila do služeb obchodníka Olivera. Ke všemu hned v prologu autorka líčí velmi reálně porod a způsoby tehdejších Angličanů v prostém prostředí.

Šikovné je, že v tomto díle nahlížíme i na život Olivera, který je velkou osobností, a ačkoliv je s ohledem na zrychlené vypravování vše odvyprávěno trochu odosobněle, snadno si k němu i přes hrubší povahu najde čtenář cestu. Navíc Oliver má za sebou těžké časy, není divu, že se uzavřel a je pro Mary tak těžké, aby mu pomohla se opět otevřít nejen jí jako ženě, ale i svým dětem.

Samozřejmě nemohla vynechat ani Emily Wardovou, která je středobodem celé trilogie. Emily Wardová je skutečnou ženou, která se kdysi zapsala do historie právě tím, že vytvořila instituce, které pomáhali ženám stát se chůvami a rozšířit povědomí o dětech.

Závěr je plný emocí. Opět se dotýká všech tří chův i Emily Wardové. Milostná linie Mary, dá se říct, že ještě není plně dokončená, protože sebou Mary nese stříbrnou krabičku, u které doufá, že se jedná o dárek z lásky. Ovšem řešení nás bude zřejmě čekat v posledním díle, kde předpokládám se opět autorka zaměří na všechny osudy ženských hrdinek, které nám představila. Sice jich od prvního dílu, co se týče vedlejších postav, přibylo, ale přesto se čtenář neztrácí.

Ačkoliv se každý díl dotýká ústředně jiné hrdinky, přesto na sebe romány silně navazují, a proto není možné číst je samostatně. Unikla by vám tak provázanost příběhů a životní osudy hrdinek. Jestli máte rády společenské romantické romány s tímto tématem, určitě vás spisovatelka Ella Perkins zaujme.

Musím uznat, že jelikož už jsem tušila, co čekat a znala jsem hrdinky, tak mě druhý díl bavilo číst ještě o něco víc než první a zdá se mi i více propracovaný a zábavný. Téma mi bylo už bližší a navíc mě oslovil Oliver jako hrdina a zdroj emocí i milostné zápletky. I když podobné historické romány běžně nečtu, tak se mi líbí, že se Ella Perkins nechala inspirovat právě Emily Wardovou a baví mě způsob, jakým pojala její život i osudy chův.

Anotace a bližší informace na stránce knihy u Booxy