Recenze: PŘIVEDEŠ MĚ DO HROBU (Karen M. McManus)

Středoškolské drama úspěšné spisovatelky

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia Group

Horká novinka Přivedeš mě do hrobu pochází z pera americké spisovatelky Karen M. McManus, která české publikum dostala na kolena svým young adult thrillerem Jeden z nás lže. Naprostý top v její tvorbě, která čítá i další, velmi povedené, thrillery pro náctileté.

Jeden z nás lže má volné pokračování Jeden z nás je na řadě. Dále vyšel i počin Dva tajemství neudrží a Rodina především. Posledním kouskem je Přivedeš mě do hrobu, které opět vyzdvihlo laťku pěkně vysoko. Všechny knížky vyšly u nakladatelství Yoli – Euromedia Group.

Příběh se točí kolem tří ústředních postav, které se vám představují v ich-formě. Styl psaní je dynamický, čtivý a autentický. Snadno se díky změně vypravování a atmosféře dokážete orientovat v tom, kdo vám představuje dění. Kapitoly jsou samozřejmě ale nadepsané, takže se vůbec neztrácíte. Jsou doplněné o bonusové pasáže, těmi jsou texty, psané jako by šlo scénář, dotýkající se Youtube kanálu Hlas Carltonu.

Právě ze střední školy Carlton totiž pochází studenti, kterých se dění týká. Jedná se o premiantku Ivy, která se smiřuje s tím, že prohrála volby do studentské rady a porazil ji prakticky kluk, který se nikdy ve školní politice neangažoval. Brian Mahoney, známý spíše jako Boney. Navíc Ivy žije tak trochu ve stínu svého geniálního bratra Daniela, jenž má výjimečný intelekt a je zázračným dítětem.

Dalším aktérem se stává Cal. Ten je vlastně docela normální kluk, až na to, že má své vlastní tajemství, jež nikdy nesmí vyjít najevo. No, on si pro sebe nenechává jen jeden fakt, každý z nich totiž skrývá víc, než byste na první pohled čekali, a tak je těžké přijít na to, kdo za vším stojí. Není to jednoduché a Calovi se v ten den, kdy má Boney pronášet řeč, vůbec nechce do školy. A stejně tak i Ivy a proto se rozhodnou prostě jít za školu.

Jenže ne samy. Náhodou prochází i jejich bývalý kamarád, se kterým kdysi zažili svůj první a úplně nejlepší den za školou. Mateo má svých trablů dost. Maminka je nemocná, a tak se se sestřenicí, která s nimi žije, mají dohromady pět brigád, aby pokryly veškeré výdaje. Kluk je v jednom kole a když dostane možnost si na chvíli oddechnout, vezme nabídku Ivy a Cala a prostě s nimi vyjede do Bostonu.

V Bostonu se však připletou k vraždě Boneyho. Toho Boneyho, který měl být v tu dobu ve škole a pronášet projev.  Jenže namísto toho leží mrtvý v ateliéru. A od těch chvil se začíná rozplétat pavučina tajů a lží a tihle tři studenti se honí za pravdou, aby očistili svoje jméno. Jenže objevit ji nebude jen tak jednoduché.

Autorce se totiž opět povedl velmi propracovaný a spletitý scénář, který vás vlastně dokáže překvapit natolik, že i na posledních stránkách zažijete menší šok. Natolik má všechno krásně promyšlené. Nehledě na to, jak šikovně se jí podařilo ztvárnit mezilidské vztahy, a dokonce i jemný young adult románek, který je spíše takovým lehkým prvkem v dobrodružstvím, ve kterém jde o život.

Můžete očekávat skutečně thrillerové prvky, napínavé situace, zajímavé odkrývání minulosti, co se týče přátelství trojlístku, ale také samozřejmě řešení případu. Z hádanky Kdo zabil Boneya se stává boj o přežití, a nemusíte se obávat, že by se tam najednou objevil někdo, o kom se spisovatelka nezmínila, a účelově ovlivnil děj. Kdepak, všechny postavy máte před sebou a můžete tak dedukovat nad tím, kdo za to může, což je za mě úplně nejlepší strategie a poukazuje na to, jakou práci si Karen M. McManus se svou knihou dala. Právě díky tomu za to čtení opravdu stojí a dá se říct, že o účelovosti nemůže být vůbec řeč. Všechno je připravené a nalinkované tak, aby to bylo co nejméně účelové, a přitom nejvíce přirozené, díky čemuž se bude čtivo líbit i náročnějším čtenářům.

Mezi závažná témata, kterým se Karen M. Mcmanus věnuje, jsou kupříkladu drogy a jejich distribuce. Jsou i další, ale právě kolem narkotik se děj točí nejvíc. Navíc vám ty další prvky nemohu prozradit, protože byste zbytečně byli ochuzení o parádní překvapení. Co se týče závěru, tak se vše vyřeší, možná až lehce pohádkově, a na závěr vás čeká ještě taková poslední facka, šokující rozloučení, které se mně osobně líbilo jako taková třešinka na dortu. Tím víc mi přijde, že autorka skutečně myslela na všechno.

Thriller pro náctileté mohu doporučit všem, kteří young adult čtou a chtějí si od Manus něco přečíst. Myslím, že Přivedeš mě do hrobu se vám zalíbí podobně jako Jeden z nás lže. Autorce se podařilo opět ukázat, že má na to, aby dostala nejen cílové čtenáře, ale i ty, kteří jsou starší.

Osobně vidím Přivedeš mě do hrobu jako velmi povedené dílo, které mě vážně dostalo. Pátrala jsem a snažila se odhalit vraha a když už jsem myslela, že to mám, tak mě autorka převezla. Líbilo se mi to a bylo to velmi napínavé, takže jsem knihu přečetla za dva dny. Jen škoda, že té romantiky bylo tak poskrovnu, ale chápu, je to holt young adult. Ale po Jeden z nás lže je za mě tohle druhý nejlepší příběh z její tvorby. Rozhodně mohu doporučit.