Recenze: ÚSVIT TEMNA (C. S. Pacat)

Originální a propracovaný young adult fantasy příběh nejen pro děti a mládež

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia Group

Chci zakoupit tento titul u Knižního klubu

Australská spisovatelka C. S. Pacat je v zahraničí známá především svou sérií Captive Prince. V České republice prostřednictvím nakladatelství Yoli – Euromedia Group debutovala románem Dark Rise, tedy Úsvit temna. Jedná se o první díl fantasy young adult série s lgbt prvky.

Podle všeho by mělo jít o trilogii dark fantasy, prozatím však další díly v zahraničí ještě nejsou vydané, takže i čeští čtenáři si budou muset nějakou dobu ještě počkat na pokračování.

Do příběhu vás uvádí prolog, který je pro vás ještě kvůli neznalosti fantasy světa spíše matoucí, ale je to vlastně předehra. Nejprve totiž Strážci budou toužit najít Marcuse, který je v úvodním textu zajatcem obávaného Jamese. I s tím se později setkáte.

Dál se děj dotýká především Willa, mladíka a dříče, který je členem posádky. Jenže není běžným člověkem... alespoň podle toho, co uvidí v tajemném zrcadle ve skladišti. A to, co se bude dít později, to jen nasvědčuje tomu, že Will rozhodně není obyčejným hrdinou. Jenže Will padne do rukou nepříteli a skončí v řetězech v podpalubí jejich lodi...

Protagonistka Violet, z jejíž úhlu pohledu také občas poznáváme dějovou linii, je oblečená jako chlapec. Především proto, že obdivuje svého bratra Toma. Ten je právě označen znakem S, který ukazuje všem, jak vysoké má postavení a co všechno se mu povedlo. Violet netuší, že její bratr se právě upsal někomu obávanému a nemá ani potuchy, co s ní zamýšlí její otec. Nenechával ji u sebe přes protesty Tomovi matky jen tak pro nic za nic, měla pro něj a Toma účel.

Jenže cesty Willa a Violet se nenadále spojí a to natolik, že si začnou vzájemně pomáhat a zažívat nebezpečné dobrodružství. Dá se říct, že vypravování v er-formě vám představuje klasickou hru dobra se zlem. Bojují proti sobě totiž dvě strany. Se Strážci a jejich vírou je čtenář v tomto díle obeznámen mnohem víc než s Relikty. Ti mají zastupovat zlo a chtějí obnovit řád Temného krále, který kdysi ovládal zemi. Jeho potomek se snaží znovu chopit moci a potřebuje k tomu své poddané, aby vymýtili Strážce. Jenže ti se nedají. Touží bojovat s temnotou až do posledního dechu.

Kniha má historické kulisy a zaměřuje se na dobu, kdy se jezdilo na koních, zboží se převáželo loděmi. Existovali nejen meče, ale rovněž i střelné zbraně, i když v té době zřejmě mnohem triviálnější, než máme nyní. Ke všemu se děj částečně odehrává i v Londýně, ovšem nemám pocit, že by autorka využila známých míst daného města, aby počin oživila.

Dějová linie se samozřejmě netýká jen Willa a Violet. Je příhodně propletená a postav je opravdu velké množství. Na straně Reliktů, což vlastně znamená pozůstatek či zbytek, se především představují ti, kteří jsou na vysokých místech a mají nějaký úděl. Mezi ty největší patří právě Simon, James či právě Tom, Violetin bratr. I na straně Strážců je spousta charakterů, které čtenáře provází celým dobrodružstvím. Hlavně pro Willa nebude jeho nové poslání jednoduché, musí se podrobovat nejen výcviku, ale samozřejmě ho čekají i hodnotnější kroky.

Co se týče LGBT prvků, tak ty rozhodně z textu zazní, ale neočekávejte milostnou linii. Ani ve stylu young adult, protože tohle prozatím byla zřejmě spíše příprava na něco romantického, i když podle všeho v ne zrovna typické formě.

Pojetí boje zla s dobrem, tak působí jako šachová partie, kdy si hráči vzájemně eliminují figurky a snaží se přelstít jeden druhého. Některé scény jsou skutečně velmi napínavé a jiskrné, především zaujmou díky tomu, že je jitří magie. Přesně tak, právě magie se stala fantasy prvkem, který autorka využívá nejvíc, ovšem nečekejte Harryho Pottera, tohle je spíše elementární využití magie, typické pro dobrodružné historické fantasy.  Tohle je však skutečně spíše dark fantasy, takže se můžete těšit na poměrně temné prvky, i když pro dospělého stále ještě poměrně jemné na to, aby se z nich stal horor či jste se byť trochu báli při čtení.

Zatímco na začátku bylo úkolem najít Marcuse, tak postupně se seznam rozrůstá a koncept se stává komplikovanějším a promyšlenějším. Ke všemu se vlastně neustále něco děje, ať už je to objevování nového, doposud nepoznaného světa, či pletek s temnotou. Je to řádné drama, ve kterém nechybí akce ani emoce. Ačkoliv z počátku dílo působí jako běžné young adult fantasy s originálním pojetím, tak čím více čtete, tím více je jasné, že tohle rozhodně není obyčejné. Naopak struktura příběhu se mísí s minulostí, kdy si chtěl svět podrobit Temný král. Autorka v rámci fantasy využila pojetí archeologie, zaměřila se na vykopávky cenných zbraní, které Temný král vlastnil, a díky tomu fungují i v dané době. Ke všemu si pohrává se čtenáři mnohem víc než s osudy svých postav, ty mají svůj účel a věcně vám ho postupně představuje. Nebojí se ukončit jejich životy, když je třeba, jako to dělají jiní autoři. A přesto to není nic šokujícího, spíš očekávaného.

Nejvíc zapůsobí právě koncept. Něco ve stylu, že na začátku víte nějaká fakta, která se však během čtení mohou několikrát změnit a najednou vyznívají zcela jinak. Něco je účelově zatajené, ale většina všech odkrývaných tajů vyznívá přirozeně. Je líbivé, jak si spisovatelka se svými čtenáři bravurně hraje, podobně jako se svými postavami. Přesouvá je, nechává objevovat, a nakonec...  Dá se říct, že závěr je skutečně silný, až šokující. Předpokládám, že celá kniha, pokud se začtete a se všemi novými výrazy a posty jako jsou Lev, Dáma a Temný král si padnete do noty, tak budete titul hltat bez přestávky. Natolik návykový a silný je. Navíc to, co ukrývá... to je fascinující šachová hra.

Úsvit temna má složitý svět, který však lze snadno pochopit, pokud se začtete. Jestliže mu však nebudete od počátku věnovat pozornost, zřejmě vás přestane bavit se v něm orientovat. Což je škoda. Čtení je dynamické a plynule se odvíjí. Takřka neustále se něco děje a máte velmi málo času na oddech. Doporučuji i přesto, že se vám z počátku dílo nezdá, dát mu šanci, protože druhá polovina příběhu už má možnost odhalovat své triumfy a že stojí za to nemusím opakovat. Mohu doporučit všem, které titul láká, ale převážně dospívajícím a dospělým. Rozhodně to není young adult fantasy pro děti, protože některé elementy jsou poměrně lechtivé a koncept dost komplikovaný.

Já jsem knížku brala jako risk. Přitahovala mě anotací, ale tak nějak jsem si říkala, že to bude průměrná oddechovka, na kterou po dočtení snadno zapomenu. Hodně jsem se spletla, protože ačkoliv jsem v první části byla nejistá, tak druhá už mě doslova přikovala. Zajímal mě Marcusův osud a ačkoliv se objevil jen na začátku, tak formou vyprávění mi o něm řekla tolik, až mi na něm záleželo. Jeho osud byl takový, jaký byl. A stejně tak na mě zapůsobilo i všechno ostatní. Nejvíc mě bavilo, když autorka ukazovala, jaká esa třímá v rukávu a ten závěr... to bylo impozantní. Ke všemu samotné fantasy... pořád hloubám, co jen mi připomíná. Možná je lehounce inspirované prvky Alenky v říší divů, ale to není rozhodně dostatečné vysvětlení. Zkrátka všechny ty Dámy, Lvi, brnění a pohár či meč, to se mi neskutečně zalíbilo.  Z příběhu, který podle mě měl být průměrný, se vyklubala pětihvězdičková záležitost, která mě naprosto ohromila a dala mi pocit, že i když jsem sečtělá, neměla bych hodnotit knihu dřív, než odhalí, co skutečně skrývá. Skvělý políček a já se nesmírně těším na pokračování, protože to bylo úžasné dobrodružství a mohu jen doporučit.

Anotace a bližší informace na stránce knihy u Booxy