Recenze: DRUHÝ NEZNÁMÝ (Martin Griffin)

Dramatický thriller z působivého prostředí

Britský spisovatel Martin Griffin v České republice velmi nedávno debutoval thrillerem Druhý neznámý. Vydalo jej pod hlavičkou Euromedia Group nakladatelství Kalibr a čtenáři se rozhodně mají na co těšit.

Vypravování v er-formě je kvalitní, čtivé a příjemně komplikované, jelikož autor zachází i do minulosti a formou vzpomínek zobrazuje silné pouto mezi ústřední hrdinkou Remie a jejím bratrem Cameronem. Na druhou stranu, pokud by neodbočoval a zaměřil se pouze na hlavní děj, bylo by pro mnohé tempo ještě dynamičtější. I český překlad je povedený a snadno si vás získá mrazivá atmosféra.

Prostředí se skutečně povedlo. Pokud máte v oblibě klišé s hotelem v odlehlé části země, která je pokrytá sněhem a ledem, pak si přijdete na své. Já osobně právě tyto náměty v rámci thrilleru vyhledávám a ačkoli mám načteno, Martin Griffin přinesl zas něco nového.

Remie čeká poslední den z pozice recepční na hotelu Mackinnon a netuší, jak moc se jí zkomplikuje. Už se vidí v Santiago de Chile, kde chce začít nový život. Má totiž své tajemství, které se týká jejího zesnulého bratra. Ten se v mládí chytil špatné party. Začalo to malými potyčkami se zákonem a později pracoval pro známý kriminální živel, skončil ve vězení, kde také zemřel...

Důmyslné je, že se vše dotýká svým způsobem právě zmíněného tématu a máte tak pocit celistvého a promyšleného konceptu. Jen je zvláštní, že pokud sledovali kauzu, že by nikdo neviděl tvář kriminálníka? Každopádně částečnou zápletku lze vyčíst z anotace. Převoz vězňů pro policii nedopadne dobře. Do hotelu Mackinnon té noci přijdou dva muži, kteří tvrdí, že jsou oba policisté Gaines. Je jasné, že jeden z nich je skutečně policista a ten druhý kriminálník. Kdo je kdo však není jednoduché poznat a když najevo vyjde pravda, nebezpečné drama nekončí. Ba naopak se schyluje k mnohem větším problémům, které ukážou minulost v jasnějším světle. Vše je příhodně propletené a promyšlené.

Autor se rozhodl pro vyprávění z úhlu pohledu ženské postavy. Nejsem si jistá, jestli to všem bude vyhovovat, protože jeho vyprávění je dost odosobnělé a citů prosté. Dá se říct, že Remie je hodně houževnatá žena, protože si nejsem jistá, jestli by bez výcviku podobné patálie normální mladá žena zvládla. To se může zdát náročnějším čtenářům trochu ošemetné, ale jinak předpokládám, že se vám titul bude líbit. I charaktery, stejně jako osnova, jsou vystavěny věrohodně.

Druhý neznámý je poutavý thriller s opravdu strhující zápletkou. Dramatické dění může však čtenářům přijít málo uvěřitelné a kupodivu některé přestává bavit číst v poslední třetině, což mně osobně zaujalo, protože jsem takové pokračování nečekala. Myslím, že tento titul má rozhodně, co nabídnout a mně se jako thriller na jedno či dvě odpoledne líbil. Mohu doporučit, jestli vás námět i lokalita láká.