Recenze: NEZDOLNÁ - KNIHA PRVNÍ (Karen Lynch)

Dobrodružné a poutavé fantasy

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia Group
Chci zakoupit tento titul v Luxoru

Kanadská spisovatelka Karen Lynch sáhla po ověřené fantasy s námětem upírů. V zahraničí série již čítá sedm dílů a rozhodně se můžete těšit na pořádně akční děj! U nakladatelství Yoli vyšla Nezdolná ve velmi vábivé a nepřehlédnutelné obálce, která ukazuje temnotu i záři.

Vyprávění je vám prezentováno z jednoho úhlu pohledu v ich-formě a máte tak možnost sledovat velmi dramatické dobrodružství sedmnáctileté protagonistky Sary. Máte možnost vnímat její myšlenky, emoce i tajemství, která postupně odhaluje.

Vše začíná jednoduše. Prodejem na černém trhu, kterým však Sara pomůže zachránit bytost z fantastického světa. Kladné je, že se autorka rozhodla ztvárnit reálný svět se všemi technologickými vymoženostmi, který lze zařadit do této doby, a přitom do něj zasadit fantasy prvky. Setkáváte se s mnoha bytostmi, kupříkladu upírem, vlkodlakem, elementály, impy, troly atd. Ačkoliv je fantasy bytostí poměrně hodně, neztrácíte se.

Stejně tak spisovatelka nešetřila ani na postavách. Těch je také poměrně hodně, což se někomu může číst trochu hůře a možná se občas lehce ztratíte, ale jinak se o žádný problém nejedná. Hrdinové působí poměrně živě a rozhodně mají, co nabídnout.

Hlavní je samozřejmě Sara, která v dětství viděla, jak byl její otec zavražděn – moc dobře ví, co se tehdy stalo a ta hrůza ji provází neustále. Od těch dob žije u strýčka Natea, který netuší pravdu o smrti svého bratra a ani neví, kdo vlastně Sara je. Ona totiž není obyčejnou dívkou, ba naopak má silné schopnosti a dá se říct, že i velmi malý pud sebezáchovy. Jako klasická teenagerka spíše kope kolem sebe a svého strážce absolutně neposlouchá. Pokaždé si udělá to, co chce a nemyslí na následky. Nutno dodat, že se o nikoho, kdo by ji hlídal, neprosila. Na druhou stranu právě její nedostatek pudu sebezáchovy a neustále útěky, kopání kolem sebe nemusí čtenáře nadchnout.

Postav, které se snaží po Saře vyniknout je více. Ať už se jedná o vlkodlaky, upíry či dokonce zvláštní strážce/lovce, kteří s upíry bojují. Tenhle svět má opravdu hodně svých kladů a mezi ně patří určitě Nikolas. Tajemný bojovník, který se musí vyvinout nadlidské síly, aby Saru, která se vzpouzí jakékoliv pomoci, udržel v bezpečí.

Těšíte se na romantickou linii? Tak to budete zklamaní. Tohle je první díl, ve kterém se vám dostane spíše jen pohledů a oťukávání. Romantická linie je vlastně jen lehkým doplňkem. Prim mají totiž akční scény, ať už se jedná o bojové akce či úniky z nebezpečných míst. Určitě si vaši pozornost zaslouží i scény, které odhalují fantastický svět v realitě a tajemství, o kterých Sara nemá ani tušení a zcela jí změní život.

Nezdolná je první díl velmi zdařilé akční fantasy, která je vhodná spíše pro dívky. Máte-li chuť na poutavé dobrodružství, které nezdolná hrdinka prožívá a toužíte po fantastickém dobrodružství, pak máte možnost jej prostřednictvím knihy prožít.

Nezdolná se mi líbila, i když Sara nepatří mezi mé oblíbené hrdinky. Spadá do těch typických protagonistek, které nemají pud sebezáchovy a prostě sami si vytváří nebezpečí. Dokážou být tvrdohlavé a nerozumné. Jelikož už jsem starší, tak dávám přednost dospělejší verzi žen před pubertálními dívkami. Fantasy byla velmi vhodně zapracovaná do reálného světa, to mě bavilo. I ten svět byl hodně zajímavý a bavilo mě odhalovat tajemství. Očekávala jsem romantickou linii, která u takových děl bývá. Zklamalo mě, že mi chyběla, ale zas se mi líbí, že to má autorka natolik promyšlené, že ji protáhne na více románů a bude tak pořádně napínavá.