Recenze: O STARÉM ŘECKU VE VÝTAHU (Dr. Theodore Papakostas)

Jedinečná publikace o starém Řecku

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta

Řecký spisovatel Theodore Papakostas spisovatel a archeolog, který je přesvědčen, že antika a minulé epochy se hluboce dotýkají nás všech a v jejich znalosti spočívá síla. Z toho důvodu vytvořil projekt Archeostoryteller a začal psát knihy, které širokou veřejnost zasvětí do dob minulých.

Dle poznámky autora má tato kniha dvojí cíl. Prvním je představit řecký starověk širokému publiku přívětivým způsobem, aniž by měli odborné znalosti – splněno. Tím druhým je zodpovědět často kladené dotazy ohledně archeologie, která lidem jako věda může být neznámá. Což autor také s přehledem splnil. Kniha je rovněž pokračováním jeho vlastního projektu Archeostoryteller.

Do publikace vás uvádí prolog profesora Dimitrise Plantzose, který koncept vhodně představil. Dále už jen stačí nastoupit do výtahu s autorem a cizím člověkem, který má spoustu otázek...

Musím uznat, že styl psaní je velmi čtivý, opravdu příjemný a vtáhne vás do sebe, aniž by se spisovatel nějak účelově snažil. Velmi přirozeně dokáže zaujmout a vyprávět. Mnozí ocení jeho tvůrčí koncept, kterým upoutá. Rozprava ve výtahu není zrovna všední ztvárnění takovýchto publikací, ale funguje! Pryč jsou nudná fakta, přichází na scénu zábava a obohacení o znalosti.

Kniha se dělí na dvanáct ústředních kapitol, přičemž každá v závěru zodpovídá jeden často kladený dotaz. Snadno tuhle pasáž poznáte, je odlišná, svým způsobem nenavazuje na vypravování, které Papakostas vede s cizím člověkem.

Je logické, že na 253 stranách autor nedokáže informovat o veškerém vědění, kterého se archeologové v rámci tématu starého Řecka dopídili. Ale ani se nedá říct, že toho příliš vynechává. Zobrazuje především to, co by čtenář rozhodně vědět měl a co mu třeba ve škole mohlo uniknout nebo dokonce bylo řečeno trochu neobratně.

Poukazuje kupříkladu i na to, že některé pojmy sice odkazují na jistou dobu, ale vlastně je to už spíše zavedený název, než by skutečně odpovídal situaci. Jenže měnit takové prvky by bylo celosvětově velmi problematické, jak sám Papakostas vysvětluje.

Je poznat, že autor je velmi rozumný a nechce po čtenářích zázraky, ba naopak se snaží jim během jejich společného stání ve výtahu povědět zajímavým způsobem tolik, aby vše mohli snadno vstřebat. Navíc jeho rozhovor s cizím člověkem je opravdu nápaditý. Je poznat, že Papakostas rozhodně psát umí, a především dokáže zaujmout!

Každá kapitola se věnuje něčemu jinému. Seznámí vás s dobou kamennou, Kykladskou kulturou, Minojskou kulturou, Mykénskou kulturou, Temným staletím či dalšími obdobími, která je nutné znát. Nevynechá ani Řecko-perské války, Alexandra Velikého či Helénistické a Římské období. Postupuje samozřejmě tak, aby vše dávalo smysl a přechody k novému tématu jsou plynulé. Zkrátka jako když s vámi někdo udržuje velmi zdravý a příjemný hovor.

Této publikaci prakticky nelze nic vytknout. Aby nepůsobila monotónně, rozbíjí text občas nějaká vhodná černobílá ilustrace, která připomíná autorův zábavný styl. Rovněž nechybí ani časová osa.

Já mám starověké civilizace velmi v oblibě a byla jsem zvědavá na zpracování starého Řecka. Něco už jsem měla načtené, ale šlo o odborné publikace, které mě nedokázaly tolik vtáhnout do čtení. Kupodivu jsem zjistila, že mi z nich v paměti nezůstalo tolik, kolik bych si představovala. Ovšem Papakostas mi vytřel zrak. Ztvárnění je tak originální a čtivé, že jsem měla problém se odtrhnout od čtení. Hltala jsem rozhovor ve výtahu a líbily se mi otázky, které mě bavily. Sice poukazovaly na větší neznalost cizího člověka, ale to bylo vlastně jen dobře. O to snáze se dílo bude číst těm, kteří o starém Řecku načteno nemají, ale přesto neodradí ty, jež už něco znají. A hlavně díky této zábavné formě vám zůstanou informace v paměti, protože na takové rozhovory se opravdu nezapomíná.

O starém Řecku ve výtahu bych doporučila všem, které téma zajímá, chtějí se vzdělávat nebo prostě jen touží si počíst o starých civilizacích originálně a neotřele. Já jsem zprvu byla nejistá, předpokládala jsem, že půjde o další titul s vyprávěním učitele, který mě nedokáže zaujmout, ale to se opravdu nekonalo. Už od prvních stran mě autor přesvědčil o svých kvalitách a získal si mé sympatie. Přeju zábavné vzdělávání!