Recenze: POLÍBILA JSEM SHARU WHEELEROVOU (Casey McQuiston)

Napínavá a romantická young adult

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia Group
Chci zakoupit tento titul u knihkupectví Luxor

Americká spisovatelka Casey McQuiston už v České republice prostřednictvím nakladatelství Yoli vydala tři romány, spadající do žánru LGBTQ. Prvním byl román Červená, bílá a královsky modrá (recenze), který je dokonce již zfilmovaný. Vyšel v roce 2020 a o dva roky později jsme se dočkali Poslední stanice, která se dotýká lesbické romance stejně jako tento příběh.

Vypravování v er-formě je příjemně čtivé a zvláštní. Autorka dává důraz na různé aspekty života dospívajících, především tedy ze života protagonistky Chloe. Ovšem přitom vám během kapitol s názvem Z hromady na podpal představuje spolu zdánlivě nesouvisející pasáže, které sehrají svou roli později a stejně tak jim porozumíte až ve chvíli, kdy dojde na rozuzlení.

Chloe má před maturitou. Odpočet dní do maturity je k dispozici u každé kapitoly, stejně jako odpočet dní od doby, kdy se Shara Wheelerová ztratila. Chloe by se o ni nikdy nezajímala, byla to její sokyně, která jí dávala celé roky pořádně zabrat, ale když ji těsně před svým zmizením políbí, něco v ní zažehne. Zejména touhu přijít na to, kde Shara je a proč ji vlastně políbila!

Jelikož se jedná o young adult, tak tušíte, že ty polibky budou nevinné. Kupříkladu Roryho Shara políbila jen na tvář a vypadá to, že snad jen proto, aby ho zatáhla do své promyšlené, komplikované a vábivé hry. Je trochu neuvěřitelné, že v něm jedno nevinné políbení způsobí tak silné emoce, že se nakonec vydá do jejího pokoje. Právě tam se střetne s Chloe, která si chce vyřídit účty. Jenže ejhle, Shara opravdu není nikde k nalezení, a tak pomocí indicií začnou společně pátrat až se dopídí třetího člena skupiny Políbila mě Shara Wheelerová.

Smith je fotbalová hvězda. Patří mezi populární studenty školy a randil se Sharou Wheelerovou. Dokonce spolu byli na maturitním plese, před kterým ještě stihla políbit Roryho. Vypadá to, že Smith nemá stejně jako jeho náhlý společníci tušení, co se s Sharou stalo, ale přece jen se rozhodne k nesourodé dvojici přidat a pátrat.

Nejvýraznější a hlavní osobností je právě Chloe, ovšem nedá se říct, že i nejsympatičtější. Pubertální dívka si myslí, že je nejchytřejší a ráda provokuje. Dohaduje se dokonce jen tak pro cvik s ředitelem školy a nemá problém lézt lidem pořádně na nervy. Její charakter byl zřejmě inspirovaný generálem nebo diktátorem, proto je tak řízný a sebejistý, ale svým způsobem právě díky tomu má titul šmrnc.

Rory je představen spíše jako pohodář, který si občas zahulí. Na školu příliš nedbá, ale za to díky otčímovi žije v zámožné vile a má se opravdu dobře. Smith je hvězdou školy, typický milý kluk, který se s každým zná a dokáže být osvěžujícím přírůstkem ve skupině, kde jsou spíše lůzři.

Od prvních stran se vlastně vrháte do hledání Shary podle indicií, růžových papírků, na kterých jsou informace k dalšímu rozluštění záhady. Jestli máte v oblibě takové tajuplné knížky, rozhodně vás bude pátrání bavit stejně jako mě. Autorka bádání občas proloží nějakým zážitkem s kamarády či rodinou, kteří se kolem Chloe objevují. Snaží se tak ukázat, jak Chloe vlastně žije a daří se jí to, ovšem pro některé budou zásadnější právě chvíle, kdy celá trojice společně hledá Sharu.

Postupně se o trojici dozvídáte zajímavosti. Proč právě Rory právě patří do skupiny nebo že Chloe není jen lesba, přestože si to o ní všichni myslí. Sexualita je téma, které je v knížce probírané, ale nikoliv přehnaně. Na jednu stranu může některé zaskočit, jak málo heterosexuálních vztahů během dění budou poznávat. Působí trochu účelově, že jsou všichni (nebo spíše většina) homosexuální.

V úvodu vás autorka varuje, že se dění dotýká závažných témat, jakými je homofobie a náboženská traumata. Dalším motivem je dospívání, maturita, ukončení střední školy. Zatímco Chloe s Rorym a Smithem pátrá, prožívá běžnou životní etapu, dotýkající se doby před ukončením školy.

Závěr bádání se dozvíte dříve, než tušíte. Je to takřka v polovině publikace a mnohé to pobaví nebo překvapí. Z počátku působí rozuzlení trochu příliš jednoduché, ale vlastně nakonec proč ne? Poté, když už se naši tři hrdinové nestarají o objevování indicií a hledání Shary, se děj zaměřuje spíše na mezilidské vztahy. Máte najednou před sebou klasickou young adult romanci s prvky hate-love. Rory a Smith jsou upozaděni, ale i ti prožívají své milostné okamžiky, a nyní se jedná spíše o Chloe.

Do českého překladu byl zakomponován prvek české historie, což si nejsem jistá, jestli je i v originálním znění, ale věřím, že tuzemské čtenáře fakta nadchnout.

Políbila jsem Sharu Wheelerovou je napůl záhadné dobrodružství a z části milostné drama pro dospívající, okořeněné o závažná témata. Svižné, zábavné a milé čtení, které má, co nabídnout bych doporučila všem, kteří mají v oblibě třeba díla od McManus. Mě osobně to připomnělo Jeden z nás lže.