Recenze: LIŠKA RYŠAVÁ (L. Henry, S. Honey)

Dobrodružná fantasy romance ze středověku plná humoru a emocí

Za recenzní výtisk děkuji e-shopu Megaknihy

Aguillonská dobrodružství je nová, humorná a napínavá série ve stylu LGBTQ, jejíž první díl vydalo nakladatelství Conqueer. Australská spisovatelka Lisa Henry spolu s autorkou Sarah Honey z Nového Zélandu se rozhodly, že sepíší velice zábavné a příjemné čtení pro čtenáře a čtenářky gay romancí.

První díl se může brát i jako samostatný román, jelikož závěr je vlastně příhodně uzavřený, i když pokračování bude jistojistě také poutavé. Příběh začíná ve stylu klasického středověku. Dva uvěznění mladí muži v cele. Jeden schovaný v seně, druhý s plnou pusou superlativů o své osobě a hýřící humorem. Pravda, z počátku ta legrace působí napjatě, trochu nuceně. Tvůrkyně z počátku tlačily na pilu, ale jakmile se děj rozjede, naštěstí od toho upouští a humorná složka je přirozenější a zábavnější. Humor je místy až nekorektní, takže jestli si nelibujete ve špinavostech a vtipech o zoofilii, budete trochu nemile překvapení.

Jak již víte podle anotace, oba mladíky osvobodí, a ačkoliv se vzájemně nejprve nemusí, postupně během nápaditého dobrodružství, ve kterém jde o život, se spřátelí a vznikne mezi nimi i něco víc. Jedná se o čtení pro dospělé, takže se můžete těšit i na intimní scény. K tomu je příběh místy i lehce hororový a rozhodně si užijete pobyt v bažině, to bylo povedené. Autorky se rozhodly vést své hrdiny do všelijakých druhů svízelných situací, ze kterých se musí dostat svými vlastními silami. Dojde i na místa, která jsou hřejivá a příjemná, domov plný emocí a teplého jídla, ale i studená nebezpečná zákoutí plná nebezpečí.

Co se týče postav, tak to je opravdu něco pro baladu o hrdinech. Celou dobu totiž příběh provází samozvaný bard, ork Dave, který je mírumilovný (jak se to vezme) prosťáček a dokáže pobavit i zaujmout. Zpívat sice neumí, ale jeho balada na závěr nemá chybu! Doporučuji si na samém konci přečíst jeho píseň, protože se povedla. Dave je nezapomenutelný i díky svému dráčkovi, kterého si nelze nezamilovat.

K tomu je v záchranné družině i drsná trpaslice Ada, která působí hrozivě a pronáší ostré průpovídky. Nechybí ani překrásný elf, který pohrdá impériem a umí to rozjet (jak, to teprve uvidíte v bažině). Má netopýři sluch a vidí jako rys, takže na něj si jen tak někdo nepřijde. A aby to nebylo málo, tak v čele mají opravdového a nefalšovaného vůdce-idiota. Co slovo, to perla a raději neříkat mu nic, protože i ork je bystřejší než Scott. Dá se říct, že Scott je nejvíce prvoplánová a černobílá postava, která může náročnější čtenáře donutit se zamračit. Tady by bylo možná lepší dát mu i nějaké ty uvěřitelnější stránky, aby ten charakter nepůsobil tak účelově.

Když se tedy ork s drakem, trpaslice, elf a blbec jako poleno dají do díla, přece jen se podaří. Svůj podíl na tom mají i Loth a Ponrava, jehož jméno se čtenář kvůli záludnosti a intrikářství dozvídá až později, ale stejně to nebude žádné překvapení. Tušíte to moc dobře, ale na tom nesejde. Důležité je, jak se s tím vším popere tahle prazvláštní parta fantasy dobrodružství, kde humor, vášeň a smysl pro drama je hnacím motorem.

Co se týče závěru, tak ten je... očekávaný i neočekávaný. Netušila jsem, jak to všechno dopadne a věřím, že i vy budete překvapení, přestože budete mít návrhy, jak by vše mohlo skončit. Každopádně nápaditost vítězí a jak tušíte, tak je to i tak, jak to bývá v pohádkách. Jelikož autorky se nechávají unášet celou dobu na vlně happyendu, bylo by nevhodné ukončit příběh tragicky, takže věřím, že konec jen schválíte. Ale o překvapení nebude nouze!

Nesmíte Lišku ryšavou brát moc vážně. Naopak s nadhledem je to velice příjemné, humorné a povedené dílko, které vám zpříjemní pár dní a pobaví. Někdo ho možná zhltne na posezení, protože co si budem... zábava to je a těžko se mi s těmi všemi loučilo. Pokud pokračování vyjde v České republice, moc ráda se k těm netradičním osobnostem zas vrátím.

Já bych Lišku ryšavou doporučila všem čtenářkám a čtenářům gay romancí a LGBTQ, kteří mají rádi humor, byť někdy hrubší a ostřejší a touží po středověkém fantasy dobrodružství, které je lehce zvrhlé. Určitě se pobavíte. Víc takových oddechovek z Conqueer!

Osobně nemám moc v oblibě humorné romány. Většinou se netrefí do mého stylu, ale tady i když ten začátek byl co se týče zábavy přehnaný a Loth mi v prvních chvílích kvůli svým průpovídkám lezl až na nervy, se to později zlepšilo a to natolik, že druhou polovinu knihy jsem četla bez dechu. Bavila jsem se, cítila napětí a neskutečně si hrdiny oblíbila. Tohle je nezapomenutelná parta, se kterou bych chtěla prožít další a další dobrodružství. A co se týče romantické složky, tak... nevím, Lotha jsem si nakonec oblíbila, ale myslím, že to dost přeháněl a asi bych Ponravovi přála někoho lepšího. :D