Recenze: SÉRIOVÍ VRAZI (Peter Vronsky)

Proč a jak se udály nejhorší zločiny v dějinách lidstva

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelskému domu Grada

Kanaďan Peter Vronsky je spisovatel, filmař a investigativní historik, který získal doktorát z historie trestního soudnictví a špionáže v mezinárodních vztazích. Možná jej znáte jako režiséra několika celovečerních filmů, ale v současnosti přednáší na katedře historie Torontské metropolitní univerzity. Jako investigativní kriminální historik dokonce spolupracuje s policisty, kteří se zabývají případy vražd. Není tedy divu, že se autor nikterak nebál psát o kontroverzním, temném tématu.

Lákadlem pro mnohé bude i předloha od PhDr. Andreje Drbohlava, leč poměrně krátká. Stránka a půl o námětu, který sám Drbohlav velmi dobře zná, neboť se dlouhodobě věnuje analýze profilu sériového vraha a dalším extrémním formám behaviorální patologie a psychopatologie. Odborně se věnuje nejhorším formám deformace osobnosti a chování, jaké v prostředí lidské společnosti mohou vzniknout. Odborník, který sám vydal dvě velevážené publikace Psychologie masových vrahů a Psychologie sériových vrahů, které mají právem velice vysoké hodnocení. Sám Drbohlav informuje, že tato kniha není vhodná pro odborníky, ale naprosto vhodně do tématu uvede širokou veřejnost.

Témat je nepřeberné množství, přestože je stran v uvozovkách pouze čtyři sta šedesát devět. Zmíním alespoň základní, ať máte představu.

- O původu druhů: Vývoj sériových vrahů
  • Sérioví vrazi: Stručný úvod druhů
  • Genesis: Trojjediný plazí zombie mozek sériového vraha z doby kamenné
  • Psychopatia Sexualis: Psychologie sériového  sexuálního vraha v civilizované společnosti

- Kronika sériových vrahů: Raná historie monster
  • Úsvit mrtvých: Modernita sériových vrahů
  • Lupina Insania: Kriminalizace vlkodlaků a Červená karkulka jako oběť, 1450 - 1650
  • Malleus Maleficarum: Velký hon na čarodějnice jako sériové vraždění  žen
  • Rozparovači před Jackem: Vzestup moderních sériových vrahů v Evropě v letech 1800 - 1887

- Nový věk monster: Vzestup moderního sériového vraha
  • Predátor: Jack Rozparovač a vraždy ve Whitechapelu, 1888
  • Francouzský rozparovač: Kriminalistika sériových vražd v Belle Epoque, 1897
  • Rudý příliv se zvedá: Sériový vrazi v polovině 20. století, 1900 - 1950
  • Americká gotika: Zlatý věk sériových vrahů, 1950 - 2000
  • Diabolos in Cultura: Kultura sériového znásilňování, nejlepší generace a její Kainovi synové

- Závěr
  • Syndrom Pogo: Myslící stádo šílenců v soumraku zlatého věku sériových vrahů

Autor se rozhodl pro zvláštní uchopení námětu. Jedná se spíše než o studii o přednášku, ve které Vronsky ukazuje své schopnosti a vědomosti, co se týče kriminalistiky. Ale rovněž zní jako by vám vyprávěl svůj vlastní příběh, kterak se ke kriminalistice dostal, jaké setkání jej ovlivnilo, s jakými sériovými vrahy se vědomě či nevědomě poznal a čemu všemu měl možnost přihlížet, konzultovat, polemizovat nad tím či se tomu věnovat ve svém vlastním zájmu. S tím vším vám představuje spoustu poutavých a děsivých faktů. S ohledem na styl vypravování, kterého se ujal, je publikace opravdu vhodná pro širokou veřejnost a snadno jí každý porozumí.

Pravdou však je, že je lepší si čtení dávkovat a to nejen kvůli náročnému tématu, ale také proto, že Vronsky zmiňuje opravdu nepřeberné množství známých či méně známých vrahů a tím vás může zahltit, především pokud se v této oblasti neorientujete tolik nebo je zcela nová. Některá jména jsou už takřka legendární, o jiných se možná budete dozvídat poprvé. Ovšem u Vronského máte pocit, že je toho opravdu plný, srší z něj elán a zaujetí a možná právě proto opravdu trochu zahltí svými vědomostmi. Postačí číst postupně a předejdete tomu.

Určitě oceníte, že je kniha obohacená o různé citáty. Vronský se tak dělí nejen o své znalosti, ale také své domněnky a ukazuje, jak dokáže s tématem pracovat a skutečně si získat vaši pozornost. Není možné sepsat vše, čemu se rozhodl věnovat, protože bere námět dosti zeširoka. V případě, že chcete hlubší zaměření na některé oblasti, je třeba sáhnout po jiných publikacích, ale jestli chcete shrnující čtení, pak jste si vybrali správně.

I přesto všechno, o čem autor hovoří, si zachovává lidský přístup. Je důvtipný a nesnaží se děsit, ale představovat jasná fakta, zobrazovat proč a jak k tomu došlo a přesto mu nelze upřít jistou fascinaci. Také bych řekla, že velmi rád vypráví a má na to um, čímž je Sérioví vrazi také příjemně liší od jiných, více strohých a surovějších publikací.

Osobně bych doporučila titul jako zajímavý počin pro ty, kteří mají stejně jako já vícero obdobných publikací, ale spíše je cílený na ty, kteří se o tématu chtějí dozvědět, ale nepotřebují studii, ale neskutečný průvodce. Rozhodně má knížka své kvality a mohu doporučit.

Pro mě námět není ničím novým. Pořád si své první místo drží publikace od Andreje Drbohlava - Psychologie sériových vrahů a Psychologie masových vrahů, což jsou skutečně studie. Tento počin mě bavil, přestože bych ocenila, kdyby šel autor více do hloubky a spíše na kvantitu se zaměřil na kvalitu. Jako bych četla poutavé vypravování, které tu a tam bylo možná až příliš hutné, ale přesto poutavé. Do mé sbírky temných knížek se rozhodně hodí.