Recenze: DRUHÝ ŽIVOT NICKA MANSONA (Steve Hamilton)

Dobrý muž ve špatné situaci

Zásada číslo jedna: Nikdy nepracuj s nikým, koho neznáš. Cizí lidi tě přivedou do basy, případně do hrobu. (Str. 9)

Knižní klub na FB

Chci zakoupit titul u Knižního klubu

Americký spisovatel Steve Hamilton se specializuje na detektivní romány s thrillerovými prvky. Jeho tituly vycházejí nejen v Čechách, ale také na Slovensku. České i slovenské publikum je velmi dobře přijímá stejně jako to zahraniční. Druhý život Nicka Mansona vyšel tento rok nejen v ČR, ale i na Slovensku a pokaždé s jinou knižní obálkou.

Styl psaní v er-formě minulého času obsahuje střídavě více míry popisů, což někoho může zaujmout a jiného zas odradit. Příjemné je, že rychlým sledem vypráví autor nejen přítomnost, ale také minulost, ale zbytečně nezabředává v maličkostech, takže děj působí přirozeně a dynamicky. Nezobrazuje pouze úhel pohledu hlavního hrdiny, ten je sice hlavní, ale občas jej prostřídají nahodile i jiné, podstatné vedlejší linie.

Nick Mason je dobrý chlap, který si stojí za svým. Řídí se pomocí svých zásad. Snaží se nepodléhat tlaku a žít v rámci možností. Je to muž, který drží slovo a má charakter.

Poznáváte ho v době, kdy je propuštěný na svobodu po čtyřech letech pobytu ve federální věznici Terre Haunte, ačkoliv by si měl odsedět dalších jedna dvacet let. Postupem času se dozvídáte proč se mu podařilo dostat se na svobodu a co všechno za to musel obětovat. S ohledem na přehledné texty se neztrácíte ani v částech, které vás odkazují na minulost Nicka Masona, ve které se dozvídáte, jak se to vlastně sebehlo a proč se vůbec ocitl ve vězení. Co všechno tím ztratil, atd...

Děj se odvíjí plynule a dynamicky, ale působí spíše strohým, lehce úderným a chladným dojmem. Autor nehraje na city, opravdu se jedná o čtivo, ve kterém se snaží zapůsobit mnohem vybranějšími prvky. Detektivní žánr s thrillerovými prvky nezachází do detailů, což může na náročnější čtenáře působit povrchně, ale autor se přitom snaží nabídnout i hlubší pohled.

Významné je, jak se autor snažil ztvárnit prostředí, doplněné o surovou atmosféru. Poukazuje na fakt, že nic není černobílé - ani zločinci nejsou jen zlí nebo dobří lidé pouze dobří. Každý má své charakterové vlastnosti, klady a zápory. Steve Hamilton si dal záležet na svých hrdinech, aby vyjadřovali myšlenku, kterou se mu podařilo velmi vhodně prezentovat ve spletitém románu.

„... Nestojím o žádný nevyřízený účty. Právě nevyřízený účty totiž člověka stahujou ke dnu.“ (Str. 142)

Námět se týká... Jakmile to slovo napíšu, budete ho očekávat a připravím vás tak o menší překvapení. Což by byla škoda. Ale řekněme, že se jedná o aktuální, zřejmě téma, které nikdy nevymizí, vždy se bude podceňovat a zatloukat, zatloukat a zatloukat.

Závěr je uzavřený a vlastně i otevřený. Život jde prostě dál a tak to autor nechává vyznít, což je příjemné, protože čtenář tuší, že bude pokračování. V zahraničí vyšly další dva romány, ve kterých Steve Hamilton opět zobrazí šokující zprávy... Zda se jedná jen o trilogii nebo bude následovat další kniha či knihy nedokážu říct, ovšem vás Nick Mason zaujme, rozhodně si je budete chtít přečíst.

Druhý život Nicka Masona určitě potěší čtenáře detektivních žánrů, kteří mají v oblibě propletený příběh se zajímavými zvraty a pro někoho i šokujícím odhalením. Ten, kdo má pod čepicí, bude přemítat, jakým směrem se asi vše ubírá a co mohl autor vymyslet a možná něco málo odhalí nebo začne kroky ústřední postavy předpokládat.

Co na titul říká Chensie? Nesedl mi přímo autorův styl, čekala jsem něco složitějšího, ale vlastně to právě díky tomu měla detektivka své kouzlo. Sice působila povrchně, ale šla do hloubky v rámci možností. Nick Mason byl líbivý hrdina, rozhodně jsem mu držela pěsti, i když kniha účelově emoce nevyvolávala.

Jedná se o originální ilustraci, kterou v ČR pro Knižní klub zhotovil David Dvořák. Musím podotknout, že ačkoliv jsou všechny tři (zahraniční, slovenská i česká) podobné, tak ta naše se mi líbí nejvíce. Připomíná mi jeden akční film, což je velmi vhodné přirovnání i k ději.

„Svoboda Nicka Masona netrvala ani minutu…“

Nick Mason byl odsouzen na dvacet pět let ve vězení s nejvyšší ostrahou za zpackanou loupež, při které zemřel člověk. Nick sice rozhodně není žádný svatoušek, ba naopak, ale do tohohle se namočit nechtěl a jeho chyba to nebyla. Jenže se rozhodl, že své kamarády nepráskne. Jednoho dne však dostane od vlivného mafiánského bosse Colea, toho času obývajícího stejné nápravní zařízení, nabídku, nabídku, která se neodmítá. Může být propuštěn bez záznamu v trestním rejstříku, jako by to celé byl jen omyl, musí však být kdykoliv připraven splnit jakýkoliv úkol. Nick ví, že má jen dvě možnosti – buď nabídku přijme, nebo zůstane v podstatě do konce života trčet ve vězení a ještě k tomu ohrozí svoji bývalou manželku a jejich dceru. Hned prvním rozkazem je zabít jistého muže v motelu…

Nakladatelství: Knižní klub
Žánr: Detektivky, Thrillery
Počet stran: 280