Recenze: KAMENNÝ DŮM (A. K Bennedict)

Class potřetí!

nakladatelství Slovart
Slovart a #Booklab na FB

Chci zakoupit titul Kamenný dům!

Ačkoliv se jedná o první publikaci, která spisovatelce A. K. Benedict v České republice vyšla, nenechte se zmást. Nejedná se o debut, autorka má na kontě již spousty knih. Zabývá se sci-fi a paranormal romancemi na pomezí hororu, což odkazuje přímo na žánry Kamenného domu. Nevím, jak u jejích dalších románů, ale do tohoto vložila něco, co jej činí hodnotnějším než předchozí díly JízdaNeuvěříte, co se stalo potom

Tentokrát se vyprávění dělí na běžné kapitoly a ty, které jsou psané v ich-formě kurzívou. Ty jsou velmi tajemné a do rozřešení příběhu čtenář vlastně jen hádá, k čemu se vážou. Částí v er-formě zobrazují hlavní linii především z úhlu ústřední postavy Tanyi, jež prozatím v předchozích dílech čtenáři vnímali jako vedlejší hrdinku. Styl psaní se od předchozích knih zajisté liší, protože každé dílo píše jiný autor. V tom spočítá úžasné a originální kouzlo! Kdežto předchozí tituly byly surovější v podání autorů, tak v rukách A. K. Benedictové se příběh stává jemnější a tvárnější a plně se hodí k ústřední postavě. Příjemný svěží styl je spíše plusem, jelikož je nejodlišnější z celé série. U Classu nejde o nápodobu, ale originalitu.

Tanya se cítí osamělá. Zůstala pouze se svou maminkou a snaží se s tím vypořádat. Je to pro ni těžké. Když se objeví záhadná dívka, Tanya se k případu doslova připoutá, nejspíš aby se vyvlékla ze svého osobního marastu. Samozřejmě si užijete nejen Tanyu, ale celou partu teenagerů.

• Slečna Quillová je stále stejná. Tedy úžasná! Surová, smrtelně vážná a nic ji nerozhodí. Ačkoliv se nechce účastnit tohoto honu na taje, tak ji okolnosti a samozřejmě Charlie donutí. Je to jen dobře, bez ní by to nebylo ono! Pokud si správně vzpomínám, tak v tomto příběhu si slečnu Quillovou hned po Tanye užijete nejvíce za celou sérii.
  • Charlie i nadále chodí se svým přítelem Mattheuszem - homosexuální tématika není zbytečně výrazná a rušivá. Ba naopak se stává už zcela běžným doplňkem, protože v této době vychází jen velmi málo knih, kde žádná vedlejší postava není gay či lesba. Pokud se vám to už zajídá, sice nad tím pákrát v příběhu protočíte oči, ale jinak vás to určitě neodradí.
  • Ohledně Rama se konečně dovídáme, jak přišel ke své bionické noze. Bohužel však zatím stále zůstává tajemstvím, proč vlastně nemá svou vlastní končetinu.
  • April a Matteusz jsou zřejmě nejméně výrazní, ale stále mají, co říct.

Charaktery poznáváte postupně během všech knih. Ne tak, jako byste je měli možnost do nich nahlédnout a oživit je ve své mysli, pokud byste četli běžnou beletrii. V tomto případě je pozorujete lehce z dálky. Podle mého se jedná o účel, protože knihy jsou psané na motivy seriálu Class.

Zajímavostí je, že tento díl je obohacen o námět, pocházející z aktuálních témat. Více vám prozradit nemohu, ale překvapí vás míra rozepsanosti o dané problematice. Autorka zřejmě knihu pojala více hodnotně, než autoři před ní a snaží se svým čtenářům vštípit jiný pohled na věc. Někdo nemusí být nadšený, ale podle mého velmi vhodně ztvárnila podstatný problém a snaží se na něj poukázat, vykreslila jej zajímavě i emotivně.

Tím důležitějším se pro čtenáře Classu stává sci-fi zápletka, kterou už nedočkavě očekáváte. V rámci young adult je hezky propracovaná a nepostrádá půvab ani originalitu. Celou dobu se můžete vydávat špatným směrem, než vám dojde, co se skutečně odehrává. Ačkoliv vysvětlení vás nemusí potěšit, záleží, jak se k tomu stavíte, tak cesta se vám určitě bude líbit.

Opět se čtenář setkává s pocitem, jako by mu něco unikalo a pokládá si otázku: Není náhodou mezi díly ještě kniha, která mi unikla? Protože se v titulu objevují nevysvětlené informace ohledně Trhliny, o níž se však nepíše ani v jedné, v ČR vydané knize z celé série. Ovšem ani v zahraničí podle všeho nevyšlo nic navíc, takže záhadu nejspíš nevyřešíme. Tituly vychází postupně od prvního, takže se neujedná ani o vydání pozadu, což už jste u některých nakladatelství mohli zažít. Nejsou to ani opomenutá fakta, prostě nastíní něco, co v závěru možná ví pouze ten, kdo sleduje seriál Class. V české verzi ho nenaleznete, ale v anglické bych se do něj pustila klidně hned. Příběhy vás opravdu hodně nalákají.

Třetí a tedy prozatím poslední kniha ze série Class je zas o něco odlišnější, což už očekáváte. Jak jsem již psala, ten způsob, že každý titul píše jiný autor, se vám může zdát nešikovný, ale v závěru se jedná o neskutečně kreativní a originální tah, díky kterému má Class nepopiratelné kouzlo. Tento díl je více young adult s ohledem na ústřední postavu, kterou je čtrnáctiletá Tanya. Spíše se váže na tajemno a paranormální jevy, což je vábivé. Přiznávám, druhý díl byl vinou autora slabší, ale tento opět vyšvihl hodnocení série výše. Sice pozbývá toho smrtonosného mužného humoru, jelikož se autorka rozhodla pro střízlivější a jemnější, spíše úsměvnou verzi zábavy, přesto se k titulu velmi hodí a určitě se nebudete nudit!

Nedoporučovala bych jej číst bez přečtení předchozích dílů, ačkoliv se jedná o volná pokračování. Přece jen charaktery pro vás budou známější, jestli znáte předešlý děj. Knihu bych doporučila všem, kteří chtějí zažít něco zvláštního po vzoru Doctora Who. Sci-fi pro nenáročné čtenáře. Krásná a zajímavá oddechovka pro všechny, kteří mají v oblibě tajemné young adult.

Co na Kamenný dům říká Chensie? Upřímně, ten název. Ten název. Nepřijde mi zrovna zajímavý, ale fakt je, že kamenný dům je podstatným prvkem knihy - zrovinka tím elementem, o kterém můžete hovořit, aniž by se stal spoilerem. Ovšem jinak si knihu nemohu vynachválit. Osobně mi tento díl líbí ze série nejvíce, což je hodně překvapivé, jelikož obsahuje dva podstatné náměty, z nichž jeden mi způsobuje paralýzu a druhý je sice aktuální, ale těžko se s ním lidé kvůli obavě sžívají nebo jej vůbec chápat nechtějí. Ačkoliv jsem YA odrostla, čtení mě bavilo a hodně dobře se mi kniha četla. Autorčin styl mi přišel vhod, ačkoliv tíhnu k ostřejšímu humoru, tak její styl byl pro mě nejpříjemnější. Zkrátka, ženy psát umí, no ne? ,o)) Za mě top Classu a neskutečně se těším na další! Možná už se objasní určité složky, které jsou doposud neobjasněné a mně, jako správnému náročnému čtenáři, vrtají hlavou.

Jednoduchá, výrazná obdoba předešlých dílů. Není, co vytknout. Je víc než vhodná.

Poblíž školy Coal Hill stojí starý kamenný dům. Lidé kolem něj většinou procházejí se sklopenou hlavou. Všichni vědí, co se o tom místě povídá. Kdo se však před domem zastaví a podívá se nahoru, spatří obličej přitisknutý na okenní tabulku. Obličej křičící dívky. Tanyu kamenný dům něčím přitahuje. Je opředen záhadami a ona si umíní, že jim přijde na kloub. Čím hlouběji však pátrá, tím více si uvědomuje, že na ni v domě něco čeká. Něco, co už dlouhá léta láká do svých sítí nevinné. Něco hrozného…

Žánr: Young adult, Sci-fi
Ze série: Class 3.
Počet stran: 264