Recenze: VYŠŠÍ LEVEL (Katrin Walldová)

Erotický lgbt postapo thriller

Začínající autorka, která se rozhodla prosadit v žánru lgbt pro dospělé, debutovala na české literární scéně románem Sám mezi všemi. V roce 2019 u Nové Formy vydala svůj druhý titul, týkající se tentokrát postapokalyptického světa...

Chci zakoupit Vyšší level a navštívit FB stránku autorky Katrin Walldové

V rámci svého projektu Čteme české autory - Podpora českých autorů se častokrát vydávám na pouť po prvotinách. Díky tomu jsem objevila začínající autorku Katrin Walldovou a její debut Sám mezi všemi. Jelikož píše můj oblíbený žánr, zakoupila jsem si její debut a měla v plánu si pořídit i Vyšší level. Ale autorka mě příjemně překvapila svým návrhem a jednáním. Děkuji, Katrin Walldová, za román s věnováním a autogramem. Jelikož jsem se na Vyšší level hodně těšila, přečetla jsem jej za víkend a nyní... však si přečtěte, jak příběh hodnotím...

Styl psaní se tentokrát odehrává v er-formě, kdy autorka popisuje více úhlů pohledu, jak uzná za vhodné a odkrývá tak čtenáři mnohem víc informací, než by dokázala prostřednictvím ich-formy. Je vidět určitý posun, co se psaní týče. Větší rozhled je rozhodně plusem. Katrin Walldová si uvědomuje své možnosti a provokativně se s nimi učí pracovat. Kladem je určitě i rozšířenější slovní zásoba, která čtenáře příjemně překvapí už od začátku. Občasné opakování slov se týká především slova blondýn, které má zřejmě dotvářet označení ústřední postavy, ale během čtení máte pocit, že je zmíněno tolikrát, až se na něj dá vypěstovat averze. Jelikož se jedná o erotické a poměrně tvrdé čtivo, je vám určitě jasné, že se dočtete i vulgárních slov - není to přehnané, naopak to působí přirozeně.

Po otevření knihy se čtenář ocitá na místě, které je prakticky hromadným hrobem prozatím živých mužů. Jediné, co je čeká, je boj o holý život a přežívání. Proč tomu tak je a jak se tam ocitli? Odpovědi na takové otázky jsou na místě, ale prozatím pro ně nezbývá čas, protože se dostáváte k první akční scéně, ze které hlavnímu hrdinovi tuhne krev v žilách. Jak vidíte, poměrně dost mlžím, protože vás nechci připravit o příjemné překvapení.

Námět se týká krvavých her o přežití, ale je rozvíjen nečekaným směrem. Dokážu si představit, že pokud by se autorka zaměřila více na téma a méně na sex a emoce, pak by ta thrillerová čast mohla být poměrně hodně strhující a působivá. Namísto informací se vám však očekávaně dostane hry na kočku a myš, ve které se odehrávají erotické scény. Vhodně popsané, s dávkou tvrdosti i jisté zvrácenosti, která se týká spíše slov než činů. Erotická stránka knihy je tedy dle varování očekávaná a pokud jste si Vyšší level za tímto účelem koupili, pak určitě nebudete litovat. S ohledem na překvapení se nemůžu vyjadřovat k romanci, ale i ta je zajímavě ztvárněná a má sílu zaujmout.

Postapo svět popisuje autorka jako fakt. Hrdinové prostě ví, že takhle to je a chodí a tím přirozeněji vše působí. Postupem času se dovídáte více. Ovšem nic není takové, jak se zdá a na čtenáře číhá nejen nebezpečí, ale také překvapení.

Eli Barlow je zvláštní charakter. Směsice vlastností a zkušeností působí zajímavě, ovšem postava se zdá být opět nevyvážená. V prostředí, ve kterém se nachází, je až příliš lehkomyslný. Někdy si nebezpečí uvědomuje, jindy jako by neměl pud sebezáchovy. Škoda, protože naopak vedlejší postavy působí opět ucelenějším a příznivějším dojmem, ač nejsou tak silně vykreslené jako právě Eli.

Stejně jako u debutu je problém v tom, že se autorka snaží dotříbit svou atmosféru a charaktery hrdinů především popisy, ve kterých zachází až zbytečně do detailů nebo vypráví něco, co je spíše doplňkem příběhu. Nepodstatných částí je v knize rozhodně hodně. Mají nedobrý vliv na dynamickou částí příběhu. Kvůli nim se některé scény odvíjí velmi rychle a jiné se naopak táhnou. Sice to dokresluje atmosféru, protože stejně tak to cítí i hrdina, ale bohužel to pro děj není to nejlepší. To je zřejmě největší problém, se kterým se autorka potýká. V případě, že vám nevadí rozepsanější knihy, pak není co řešit.

Abych vše uvedla na pravou míru, tak zažijete mimo vaty i dost akčních scén a to nejen těch erotických. Nejvíce dramatický je samozřejmě závěr, který poukazuje na to, že autorka se snažila příběh promyslet, ale ne úplně do detailu. Náročnější čtenář nebude natolik spokojený a samozřejmě najde zápory, ale i klady.  Gramatická a pravopisná stránka příběhu mě také příjemně překvapila. Sem tam se něco najde, ať už se jedná o překlep či chybějící čárku, ale je to v malé míře, takže vás to při čtení neruší.

Vyšší level bych doporučila nenáročným čtenářům lgbt, kteří chtějí akční thriller s erotickými prvky a romancí.

Co na titul říká Chensie? Osobně vidím pokroky, které Katrin Walldová udělala. Věřím, že pokud má v plánu třetí román, překvapí mě ještě víc a příjemněji. Vyšší level měl zajímavou myšlenku, to se mi opravdu líbilo. Spojit postapo a gay romanci je pro mě neodolatelná kombinace. Problém nastal s Elim, který mi nebyl sympatický a spíše dle mého kopal kolem sebe bez pudu sebezáchovy. Jeho postava mi vadila víc, než méně podstatné texty. Ale i tak jsem si početla a příběh si užila. Tušila jsem po přečtení Sám mezi všemi, co mám očekávat, a i tak mě autorka mile překvapila. Rozhodně nejsem zklamaná a kniha bude mít místo vedle svého mladšího bratříčka. Já autorům žánru lgbt, kteří se rozhodli psát pro dospělé, rozhodně držím pěsti, protože jejich cesta je mnohem tvrdší, než kdyby se rozhodli odprostit od kontroverze a psát běžné romány. Jejich odvaha a chuť zacházet do míst, kam se jiní bojí, je obdivuhodná a nejinak tomu je i s Katrin Walldovou. Mnoho úspěchu do budoucna.

Eli Barlow doposud vedl obyčejný život obyčejného mladého muže. Tato skutečnost se však v jediné vteřině změní v boj o přežití, když po brutálním útoku procitá na neznámém místě, které se ani vzdáleně nepodobá místu vhodnému k žití. Obklopen dalšími lidmi se stejným osudem začíná svou strastiplnou cestu k získání ztracené svobody. Postupně odkrývá krutou pravdu o společnosti, v níž doposud žil. Otázek je mnoho a každá odpověď děsivější, než si dokázal původně představit.

Co je zač tajemný muž - Mistr, který novodobému vězení velí? Může Eli ještě někomu věřit? A jak moc je důležité k dosažení vytoužené svobody usilovat o místo ve vyšším levelu?

Erotický gay román s prvky postapokalyptického thrilleru

Ukázka z textu:

Celá skupinka vešla do bílé, zářivkami osvětlené chodby, na jejímž konci stál párek agentů v černých oblecích. Nic moc se tu nezměnilo, pomyslel si Dorian. A co taky čekal? Že budou zdi natřené rudou barvou jako důraz na to, že je nutné prolít mnoho lidské krve, aby jiná mohla spokojeně kolovat v žilách vyvolených? Možná čekal ve svých nejextrémnějších představách napíchané hlavy na kůlech po celém obvodu chodby. Něco jako krvavý špalír nutnosti.

Nakladatelství: Nová Forma
Žánr: LGBT, Postapo, Thriller
Počet stran: 332