Recenze: COPAK ZE MĚ BUDE (Svenja Ernsten)

Fascinující proměny ve světě zvířat a rostlin

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Kazda

Copak ze mě bude je počin Svena Ernstena, který bych já osobně zařadila mezi volnou sérii populárně naučných knih pro děti, kam spadá kupříkladu i Musí si lvi stříhat hřívu?, Chodí mýval brzy spát? či Kdopak se tu chechtá?. Až na poslední zmíněný titul se jedná o spolupráci autora Svenja Ernstena a ilustrátora Tobiase Pahlka. Mají tedy podobné grafické ztvárnění a také náhled na představení poznatků a informací. Rozhodně doporučuji všechny, ale pojďme se napřed podívat blíže...

Bez úvodu se malý čtenář ocitá v netradiční, plně ilustrované a vědomostmi napěchované dětské encyklopedii o proměnách zvířat a rostlin. Jaké přeměny má autor na mysli? Kupříkladu se jedná o ten zázrak, kdy se z běžného slepičího vajíčka vyvine plnohodnotný tvoreček zvaný kuře a z něj doroste buďto ve slepici či kohouta. A co teprve fascinující vývoj motýla! Přece jen prochází tolika stádii a nakonec je z něj tak nádherný tvor, až mnohdy přechází zrak!

Vaše ratolesti díky knize budou mít možnost dohlídnout na zázračné procesy, které vytváří nejen zvířata, ale také rostliny. Po otevření je přímo na deskách krátký a stručný obsah, informující o tom, co vás čeká.

• Slepice
  • Motýl
  • Chroust
  • Včela
  • Vážka
  • Žába
  • Polární liška
  • Tulipán
  • Pampeliška
  • Jabloň
  • Borovice
  • Brambory
  • Muchomůrka

U některých si nejspíš říkáte, co je na nich tak zvláštního a jakou prochází proměnou? Ale budete se divit. Autor vidí zázraky v přírodě a umí je velmi krásně prezentovat malým i větším dětem. Dokonce i dospělý čtenář, zajímající se o faunu a flóru, si při předčítání dětem přijde na své.

Stejně jako u podobných knih, které nakladatelství Kazda malým zvědavcům a badatelům nabízí, se i této věnoval ilustrátor Tobias Pahlke, kterého jste si nejspíš stejně jako já oblíbili díky jeho okouzlujícím a autentickým pestrobarevným kresbám, zobrazující přírodu v těch nejlepších barvách.

Podívejme se ale blíž. Každá dvojstránka, jak to u těchto encyklopedií u nakladatelství Kazda bývá, je věnována jednomu zkoumanému předmětu, ať už je to tedy zvíře či rostlina. Texty mají příjemný polopsací font písma dostačující velikosti, větší než u běžných publikací. Pasáže jsou stručné, věcné, ale přesto lehce emočně zabarvené. Jednotlivé úseky jsou očíslované, aby malý čtenář věděl, jak přesně vývoj probíhá. V zelené kaňce je k přečtení krátké, vhodné pojmenování. A samozřejmě ilustrace povětšinou znázorňují veškerý vývoj nebo jeho podstatu, takže je naprosto jasné, o čem autor mluví a i mladší čtenář jeho poselství snadno pochopí.

Stejně jako předešlé dětské encyklopedie, které jsem od autora četla nebo byly v podobném stylu, jsem si i tento počin s dětmi zamilovala. Bylo to báječné objevování přírody, které jim odhalilo mnoho a mě okouzlilo půvabným a propracovaným zpracováním. Rozhodně mohu doporučit! Užijte si se svými ratolestmi krásný literární zážitek a nechte je načerpat podnětné informace.

Fascinující proměny ve světě zvířat a rostlin. Ve světě zvířat, rostlin a hub se odehrává celá řada zázraků:

- z nenápadného semínka vyroste košatý strom,

- z maličkého vajíčka pod vodou se vyklube překrásně zbarvená vážka,