Recenze: SUPERTAJNÝ SEZNAM VĚCÍ (Theo Addair)

Oddechová young adultka

Za recenzní výtisk děkuji společnosti Euromedia

Český spisovatel, píšící pod pseudonymem Theo Addair, má na svém kontě již pěknou řádku knih. Poprvé se jeho počin objevil v antologii Jedenáct snů, která vyšla u nakladatelství E-knihy jedou. První román však vydával již v roce 2018 u nakladatelství Yoli. Rok poté měl precizní titul Muffin a čaj (má recenze na blogu Luxor) pokračování s názvem Koláčky a spiklenci. V roce 2019 vyšel u nakladatelství Laser první díl série Ve stínu oskeruše: Na kraj světa, rok na to druhý díl Čtyřměstí. Hniloba v kořenech je stejně jako nejnovější počin samostatný. Ovšem Supertajný seznam věcí volně navazuje na dilogii Muffin a čaj, takže potěší spousty čtenářů, kteří Kitovi a Danielovi fandí.

Vypravování v er-formě z úhlu pohledu Luka je nadlehčené, čtivé, plné emocí i vybraných slov, dokonce i méně známých pojmů, což dotříbí autentičnost dané generace. Autor má skvělou slovní zásobu, i když ji tady naplno nerozvinul, stále představil některá méně používaná či známá slova. U některých slov by naopak možná byly vhodné vysvětlivky, když se jedná o slackline či binder. Ne každý čtenář zná význam binderu, jelikož titul mohou číst i ti, kterých se námět transexuality nedotýká.

Transexualita totiž není podstatným námětem, vlastně je spíše upozaděná a čitatel má tak možnost spíše poznávat těžkosti či běžné starosti chlapce, který se narodil do dívčího těla. Jak upozorňuje autor v úvodu, tak dostat se tam, kde je právě Luko, je dlouhá cesta, ale v tomto případě to vhodně zjednodušil a vlastně z toho ani nelze příliš poznat, co takový člověk musí všechno překonat, aby konečně mohl být sám sebou. Theo Addair se nesnaží o žádnou osvětu, nepředstavuje svůj názor na téma, ale prostě jen upřímně představuje jednu potřeštěnou životní etapu kluka, který si vzal do hlavy, že záleží na nějakém kdysi sestaveném seznamu.

Přesně tak. Luko si zkrátka myslí, že se jeho sestra Naďa zranila kvůli němu a rozhodně se, že musí najít starý seznam, který jako dítě sepsal a celý jej splnit. Některé úkoly jsou vtipné, jiné naopak nebezpečné. Náročnější čtenář může vidět problém v jedné věci. Na začátku knihy je totiž řečeno, že seznam sepsaly dvě šestileté děti předškolního věku v době prázdnin před první třídou. Málokterý předškolák umí psát, natož dělat číslované seznamy... Pokud byla dvojčata geniální, nikde to nebylo více rozvinuté, byť Naďa měla um na hru na klavír a kreslení.

Mezi úkoly jsou vtipné výmysly, jako kupříkladu sestavit hrad z kostek, stejně vysoký jako je ústřední hrdina. Nebo stát se slavným. Ale také nebezpečné, které by rozhodně nebylo vhodné zkoušet. Tím je tři dny nespat, každý lékař by vám jistě vysvětlil rizika, takže mně osobně chybělo varování, že nic takového by dospívající rozhodně zkoušet neměl, pokud nechce hazardovat se svým zdravým. Každopádně ani netuším, jestli by to Luka v reálu dokázal a zda by to na něj působilo takhle, pokud byste chtěli pídit, tak to leda poptat se skutečně odborníka. Zbylé úkoly jsou buďto oříšky, nebo se vyřeší snadno.

Slackline je takovou odbočkou, u které si nejsem jistá, proč je natolik zmiňovaná. Ano, týká se nakonec jednoho úkolu, ale vlastně ty vedlejší postavy, které při této činnosti poznáváte, nejsou nijak podstatné a stejně tak ani ono moderní provazochodectví. Prostě jen takový prvek navíc, který může čtenáře zaujmout nebo naopak nudit.

Pravdou je, že dílo je nadmíru oddechové. Obsahuje spousty textů, kdy se vlastně nic neděje a ani nejsou pro děj důležité. Naprosto relaxační čtení se sice čte čtivě, ale absence nějakého aktivního děje či napětí, které by tempo popohnalo by mohla čtenářům chybět. Lehké napětí se objevuje až v závěru.  Pokud vám nevadí pomalé příběhy a chcete číst o běžném životě, ve kterém jde trochu o krkolomnější zábavu s ohledem na splnění úkolů, tak se vám nejspíš zalíbí humor, cílený na young adult čtenáře. Jako starší čtenářka jsem ho tolik neocenila a někdy mě ani nepobavil.

S ohledem na Lukovo sestru Naďu spisovatel naráží i na psychologické téma, ale jen povrchně. Na přátelství, co se týče Nadi a Lindy, které není přímo jasné a doteď si nejsem jistá, co si o tom myslet. Dokonce se v textu objevuje i náznak milostného prvku, ale ten vlastně vyprchá a nijak se v závěru neřeší, což je tedy škoda, protože když už to bylo načrtnuto, nakonec se nic nedělo. Takových narážek je více, ale vlastně se nic nijak valně nerozvádí a nic nejde do hloubky, ačkoliv mile překvapí vyřešení úkolu Stát se slavným. Ten sahá o něco hlouběji a představuje pro autora jeho běžnější promyšlenost, na kterou jsme u něj byli zvyklí.

Ve slepé uličce se objevuje i samotný Luko. Tak nějak jsem doufala, že se o něm jako čtenářka dozvím více, že se bude jednat o propracovanější charakter, ale zdá se, že autor si dal za předlohu vážně napsat něco odlehčeného. Ačkoliv hrdinové působí upřímně a věrohodně, od Theo Addaira jsem byla zvyklá dostat něco víc.

Největším (a pro někoho možná i jediným) kladem je náhled na život Kita a Daniela. Jak jim to spolu klape? Čemu se věnují? Jak postupuje jejich kariéra? Jak bydlí? A co Kitova maminka, co se dozvídáme nového o jejím životě? Tak tohle jsou ty nejlepší části, které fanoušky dilogie Muffin a čaj samozřejmě čekají a právě kvůli nim je počin #mustread.

Závěr byl urychlený, na rozdíl od předešlého pozvolného textu, ale vlastně se prakticky vše vyřešilo a ač to dopadlo reálněji, autor nesáhl po úplném happyendu, který by vše zkazil. Bylo to příjemné čtení, ale myslím, že mimo několika zajímavých slov navíc a určitého literárního zážitku nám čtení vlastně moc nepředá.

Supertajný seznam věcí mohu doporučit pouze cílovým čtenářům young adult, kteří chtějí něco ryze nenáročného, se zábavným námětem, u čeho si vážně odpočinou. Luko je správný kluk, věřím, že si jeho eskapády vás svým způsobem pobaví.

Co na titul říká Chensie? Upřímně, vůbec si nejsem jistá, co si o knize myslet. První romány, které jsem od Theo Addaira četla, byly propracované a styl psaní byl tak silně vytříbený, až jsem si jistá, že si je užil i náročnější čtenář. Především precizní Muffin a čaj mi jako debut vytřel zrak a byl neskutečným osvěžením tohoto žánru. Poslední díla, která se mi dostala do rukou, mě matou, jelikož spisovatel se, zdá se, vydal směrem odlehčených titulů. Zvolnil, co se týče propracovanosti charakterů, děje i stylu psaní a rozhodl se potěšit spíše nenáročné čtenáře, kteří touží po oddechovce. Jako náročnější čtenářka jsem si čtení moc neužila, i když setkání s Kitem a Danielem, stejně jako s jejich blízkými, bylo báječné.  Pro mě jen právě proto stálo za to Lukův příběh číst, jinak by mi vlastně nic nepředal.

Téma je pro mě méně známé, ale předpokládala bych, že když se někdo prezentuje jako "oni", stejně jako v příběhu třeba postava jménem Nix, tak že bude mluvit v množném čísle... Mělo by to tak být nebo je to pouze mé očekávání? Když už se autor zaměřil na Naďu, její uzdravování/vetování léčby i idola Bonbóna, tak bych si o tom klidně početla i víc, protože mě to vlastně lákalo více než to, co prováděl Luko. Nechápala jsem jeho popud - proč tak slepě věřil tomu, že jeho seznam měl na něco vliv. Navíc, že to tak úzkostně tajil, protože možná tušil, že by mu ostatní řekli, jaká je to hloupost.  To už je spíš náznak psychické nemoci. Luko je správný kluk, ale ačkoliv některé young adult mohou číst i dospělí čtenáři, tak jeho dobrodružství bohužel není ten případ.

Od autora young adult bestselleru Muffin a čaj. Luka je šestnáctiletý kluk, který rád chodí na slackline, poflakuje se s kamarády a dobírá si svoje dvojče Naďu. Aspoň tomu tak bylo donedávna, než se Naďa vážně zranila na skateboardu. Teď je upoutaná na lůžko a na bráchovy blbé vtípky nemá ani trochu náladu. Luka ví, že se Naďa trápí. Kvůli zraněné ruce už nemůže hrát na klavír, který pro ni znamenal všechno. Moc rád by sestře nějak pomohl, ale pravdou je, že v poslední době se trochu odcizili. Zvlášť po tom, co začal Luka před pár lety procházet tranzicí. Jak Luku trápí výčitky, vzpomene si na hru, kterou s Naďou hráli jako malí. Sepsali si tehdy seznam věcí, kterých by rádi docílili v příštích deseti letech. Něco jako „bucket list“, tedy jeho dětinštější a praštěnější verzi. Přidali k němu i dětskou kletbu – pokud ho nesplní, něco zlého se stane. Jenže Luka se tehdy s Naďou hloupě pohádal, a tak tu kletbu na poslední chvíli změnil. Napsal tam, že se něco zlého stane Nadě. Seznam pak zakopali na zahradě a Luka by si na něj býval dávno nevzpomněl. Ve světle nedávných události si však vezme do hlavy, že Nadina nehoda je jeho vina, a rozhodne se seznam splnit. S malou pomocí několika věrných kamarádů, Daniela, Kita a jejich roztomilého štěněte Lumpa...

Počet stran: 264