Recenze: POSLEDNÍ DNY ARCHIEHO MAXWELLA (Annabel Pitcher)

Láska není nikdy přímočará

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart

Britská spisovatelka je v České republice známá již čtyřmi young adult knížkami, z nichž nejznámější je zřejmě Kečupová mračna, jelikož tato kniha vyšla jako první v roce 2015. Od té doby jsme se dočkali překladu i Mlčeti zlatá rybka či Moje sestra žije na krbové římse, přičemž jsem vám obě představila. Prozatím posledním počinem je právě Poslední dny Archieho Maxwella... Musím uznat, že kniha na první pohled zaujme duhovou ořízkou a fontem písma.

Příběh v er-formě představuje životní etapu ústředního protagonisty Archieho Maxwella, přičemž nepostrádá emoce, atmosféru i myšlenky. Pro někoho bude kladem nízký počet stran, jiní si naopak budou přát, aby se autorka více rozepsala. Titul se dotýká několika závažných témat, z nichž jsou nejvýraznější homosexualita, homofobie, vyrovnání se se smrtí blízké osoby, šikana a sebevražda. Ač není téma psané srdceryvně, může se citlivějších čtenářů dotknout a někteří tak možná prožijí vše i se slzami v očích.

Dílo začíná jednoduše u společné večeře, kde si tři děti a rodiče užívají přítomnost jeden druhého a dozvídají se nečekané informace. Otec od nich odchází, přičemž matka ho jen a jen podporuje a je s tím naprosto v pořádku, ačkoliv přiznává, že jí bude chybět. Proč tatínek odchází? Tím se Archibald nechce příliš zabývat, když mu jeho sestra vysvětlí celou situaci.

Archie působí po první polovinu děje mladší, než ve skutečnosti má být. Mám pocit, že charakter se autorce nepodařilo tolik ukotvit ve správném věku, ačkoli nemohu popřít, že i když působí pomalejším dojmem, je Archie sympatický hrdina. K tomu přičtěte jeho dvě sestry, kterým se nepodařilo na krátkém úseku vypracovat řádné charaktery a tak se stávají zaměnitelnými a andbytečnými postavami. Vypadá to, že právě absence stránek se stává v propracovanosti charakterů problémem, jelikož se Annabel Pitcher nedaří tolik, jako je to v jejích obsáhlejších románech. Pravda, cílový čtenář to tolik řešit nebude, ale náročnější ten rozdíl snadno prohlédne.

Závažnější témata jsou působivá, ale opět není prostor jít do hloubky a tak máte k dispozici jen několik málo scén, které se je snaží přiblížit. V rámci žánru dostačujícím způsobem, ale náročnější čtenář může mít pocit, že mu něco tentokrát něco chybí. Navíc vás může zarazit, že matka se tváří jako pochopení sama, zatímco od ní manžel odchází, a stejně tak není žádný problém na straně dcer. Předpokládám, že reakce na něco takového by nebyly tak vlažné a poklidné... Tudíž se kniha může zdát někomu méně reálná, ač se vlastně snaží realisticky ztvárnit závažné náměty.

Po celou dobu vás provází depresivní nálada, která se v závěru mění kladnějším směrem, což je jen dobře, jinak bych já a nejspíš i další čtenáři nemohli doporučit čtení cílovým čtenářům. Ale jelikož je konec plný naděje a spisovatelka se snaží ukázat, že řešení existuje a je možné s těžkostmi bojovat, pak si určitě zaslouží pozornost. Ke všemu je k dispozici stránka s nadpisem Když je život obzvlášť těžký, která svým způsobem shrnuje děj a informuje o možnostech pomoci.

Upřímně, mnozí, stejně jako já, už četli od Annabel Pitcher kvalitnější díla. V tomto případě je problémem stručnost, která ublížila nejen postavám, ale také ořezala děj, který měl velký potenciál. Jako by se k nám dostal koncept, který by si zasloužil rozepsat a teprve potom by nás silou uhranul. Věřím, že cíloví čtenáři si v něm najdou poučení, které se snaží spisovatelka předat, a pochopí její myšlenku a možná jim i pomůže odhodlat se k dalšímu kladnému kroku pryč od špatných myšlenek.

Já osobně však Poslední dny Archieho Maxwella vnímám jako průměrné čtení, kterému autorka nepředala tolik, co svým ostatním, kvalitnějším dílům. I když se mi čelto velmi dobře, nestačilo mi to. Charaktery byly méně promyšlené a Archie na mě opravdu působil spíše jako pětiletý, než jako dospívající kluk, v jehož třídě už se sexualita řeší. Byla jsem trochu zklamaná, jelikož předešlé knihy mě okouzlili mnohem víc a rozhodně nezapomenu na Moje sestra na krbové římse, která byla čtení, jež má podle mého sílu mnohé ovlivnit. Na Kečupová mračna se teprve chystám, moje kolegyně Wish je četla a už několikrát mi je doporučila, takže jsou pečlivě zapsané na mém wishlistu a jakmile je přečtu, budu vás informovat.

Tátové odcházejí z domova v jednom kuse. Není na tom nic zvláštního, fakticky. Jackův táta si našel jinou ženu. Moův taky. Ale Archieho táta? To je docela jiná historie - příběh, který si Archie musí nechat pro sebe. Kdyby na to totiž přišla Tia, nebo snad dokonce jeho kamarádi, bylo by po něm. Ale lidé z jeho okolí pečlivě střeží svá vlastní tajemství - tajemství, která Archieho dny navždycky promění k nepoznání.

Nakladatelství: Slovart - #Booklab

Žánr: Young adult, LGBT

Počet stran: 128