Recenze: VÉVODA PRO DIANU (Sabrina Jeffries)

Historická romance

Vévoda pro Dianu je nejnovějším díle americké spisovatelky na české scéně. U nakladatelství Baronet jí vyšla již pěkná řádka knih, které jsou velmi dobře hodnocené, ačkoliv právě tento titul zatím lehce zaostává za ostatními. Vévoda pro Dianu je vlastně prvním dílem série Elegantní příležitosti, což jak při čtení záhy zjistíte má v ději i jiný význam. Autorka se na historické romány specializuje, a tak si můžete být jisté, že vás čeká kvalitní historické čtení.

Elegantní příležitosti tedy nejsou pouze názvem série, ale rovněž se tak nazývá i agentura, kterou společně tři mladé ženy založí v čele s protagonistkou Dianou. Tři dcery Harperovy se rozhodnou tak učinit bez otcova souhlasu a zaměří se na pořádání plesů pro šlechtice, ačkoliv samy jsou šlechtičny a čekanky.

Ústřední hrdinkou již dle názvu je právě Diana Harperová, která má ještě dvě sestry. Starší Elize je už tři roky vdaná, ale její manžel se rozhodl odjet do Portugalska, aby mohl bojovat za svou zemi ve válce. Mladší Verity si však spolu s Dianou musí nechávat líbit spousta nepříjemných chvil ve společnosti, kdy jim dávají za vinu průšvih, který však provedla jejich matka, nikoliv ony. Jenže společnost dané doby má svá pravidla, a tak se dvě děvčata krčí v koutku na plese, zatímco ostatní čekanky jsou v jednom kole.

Dějová linie nás nejprve uvádí do Londýna roku 1807 a poté se děj začíná ubírat až o čtyři roky později v roce 1811 na stejném místě. To totiž do Londýna přijíždí vévoda Geoffrey Brookhouse a má s sebou devatenáctiletou rozkošnou sestru, která je čekankou. Je nutné uspořádat ples, a tak se obrátí na nyní již známou organizaci Elegantní příležitosti a setkává se tak tváří v tvář Dianě a jejím sestrám.

Jak tušíte, tak tuto ústřední dvojici čeká příjemné poznávání ve stylu historických romancí, kdy šarm i elegance po boku vášně dokážou okouzlit každou čtenářku. Vtipné je, že obě postavy jsou průbojné a zajímavé, každý má však své vlastní zájmy. Zatímco Geoffrey se netají tím, že je stavební inženýr a klidně se začte do Žurnálu stavebního inženýrství, tak Diana je předobrazem úspěšné podnikatelky. Setkávám se s tzv. podnikáním v historické době ze strany ženy poprvé a nejsem si úplně jistá, jestli to bylo tehdy možné, ale jako nápaditý prvek skvěle obzvláštní čtení a rozhodně budete Dianě a jejím sestrám fandit, aby se jim dařilo. Líbivé také je, že je autorka pozorná a stejnou pozornost předává i svým hrdinům, takže se náročnější čtenář dočte příjemných detailů a povšimnutí, která by u netečných milenců zůstala upozaděna.

Geoffrey má za sebou zajímavou minulost a dokáže si své stoupence získat, oproti tomu Diana nebýt právě agentury by možná neměla nic, čím by oslnila, což je trochu škoda. Charaktery jsou vyobrazené velmi reálně a přirozeně, však někdo může mít pocit, že trochu jiskrnosti by jim neuškodilo. Na druhou stranu, pokud máte extrémně výrazných postav už dost, tak tito si vás získají.

Ačkoliv je ústřední milostnou linkou vztah Geoffreye a Diany, tak se dá říct, že autorka rozehrála i druhou romanci. Ta je však méně rozvinutá a postrádá péči, což je škoda, protože Rosabel, zkráceně je v knize využíváno také oslovení Rosa, je zajímavou postavou a její románek by určitě mohl vydat za samostatnou knihu, na čemž se shodují i čtenáři a já mohu jen souhlasit. Jak je zvykem, tak vypravování se odehrává v er-formě minulého času a dává možnost nahlédnout, jak do života Diany, tak i Geoffreye.

Vévoda pro Dianu není nejvýraznějším počinem na české překladové historické scéně, ale jako oddechovka pobaví a rozhodně se jedná o kvalitní čtení. Pokud znáte díla Sabriny Jeffries nebo vás zaujala anotace, pak nevidím důvod, proč by vás čtyřhvězdičková historická romance neměla zaujmout.

Vévoda pro Dianu je mé první setkání s autorčinou tvorbou, a ačkoliv se mi čtení líbilo, mimo agentury vlastně nepřineslo nic nového. Byla jsem spokojená s charaktery postav, ačkoliv souhlasím, že by možná mohly být o fous oslnivější a taktéž i Rosyin románek by mohl být propracovanější. Na druhou stranu jako oddechovka se mi kniha četla skvěle a rozhodně se jedná o kvalitní nadprůměr, i když na plný počet to úplně nevidím. Budu se těšit na pokračování, protože je poznat, že autorka rozhodně psát umí.