Recenze: STRÁŽCI SLUNCE (Aiden Thomas)

Fantasy žhavá novinka v latinskoamerickém stylu od Aiden Thomas

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia Group
Chci zakoupit tento titul v knihkupectví Luxor

Americký tvůrce Aiden Thomas je queer, trans latinskoamerického původu, kdy se považuje za nebinární bytost a hovoří o sobě v množném čísle. Duhové komunitě tedy rozumí a proto píše báječné young adult romány pro dospívající, kdy se snaží o rozmanitou reprezentaci LGBTQ+. V České republice již vyšlo Kluci ze hřbitova, které jsem vám v recenzi představila, a dalším počinem jsou právě Strážci slunce, kteří nabízí neotřelou mytologii a vzrušující dobrodružství v soutěžním duchu.

Vypravování v er-formě je poutavé už od prvních stránek. Líbit se bude jistě fakt, že se v příběhu objevuje i nepřímá řeč v kurzívě, kdy hovoří ptáci. Ti jsou totiž mazlíčky tamějšího obyvatelstva, blízcí parťáci a přátelé, takže se hodně zapojují, hlavně co se týče humorné složky. Ačkoliv je dění z počátku trochu poklidnější, velmi rychle se stane svižnějším a od těch dob se dynamika drží, protože jsou do děje zapojené různé akční a napínavé prvky.

Je znát, že je Aiden Thomas latinoamerického původu. Předpokládám, že tak využívá i během tematiky mytologie, která je méně známá než kupříkladu jiné mýty. O to víc osvěžující a atraktivní vám námět může připadat. Menší vadou je, že tedy, jak je vše nové, tak možná bude o trochu složitější se orientovat v různém božstvu a tradicích. Tvůrce však vše velice dobře popisuje a stačí se tedy začíst. Někdo bude mít za to, že právě díky oné mytologii, která je opravdu osobitě podaná, je vše o něco komplikovanější než u běžných fantasy ya, na druhou stranu ne vždy je v jednoduchosti krása.

Nikdo nechce prohrát v soutěži na život a smrt, přesto deset polobohů od třinácti do osmnácti musí soutěžit. Mezi nimi je i Teo a mladší Xio, kteří opravdu nečekali, že budou vybraní. Teo s tím rozhodně nepočítal a to ještě netuší, co se během dění dozví o svých blízkých, kam až sahá historie těchto hladových her v jeho rodině. Xio se zdá být takový slušný mladík, který opravdu nemá na to, aby vyhrál a tak to od začátku nevypadá příliš růžové. Změní se to? Jak se nakonec příběh vyvrbí, když na konec má být tragédie?

Teo je správný kluk, který se nebojí dělat klukoviny, mít svou hlavu a zkrátka být sám sebou. I když je to pro něj těžké, protože má křídla a ty mu psychicky rozhodně nedělají dobře. Proto je schovává pod binderem. Zřejmě tušíte správně, že tohle je menší ukázka toho, co zažívají ti, kteří binder běžně nosí v reálu, ať už jsou důvody různorodé. Tím bližší právě cílovým čtenářům tvorba Thomas bude a tím větší osvětu může působit u těch, kteří naopak ani nemají tušení, čím vším si někteří z nás musí procházet.

Xio je o něco mladší a působí plašším a nevinnějším dojmem. Zatímco Teo je pro každou lumpárnu a legraci, nenechá se dlouho pobízet, tak Xio je zdrženlivější a rozhodně nepatří do vedoucí pozice. Předpokládám, že se o oba budete obávat stejně jako já, protože budoucnost je velice nejistá v jejich případě.

Během dění, které je zaměřené na mezilidské vztahy, se tak dočkáte i pěti zkoušek v akčním i emotivním duchu. Soutěžní úkoly jsou různorodé, můžete je za řadit ve stylu Olympiády až po labyrinth a každý je kreativní a v ya i příhodně důmyslný. Je znát, že Thomas umí pracovat s textem a svět je velice komplexně vytvořen, protože i výběr soutěžních úloh ho jen vyzdvihuje.

Závěr je otevřený, což někoho nadchne, protože se může těšit na pokračování, a dalšího zklame, protože nezbývá než čekat. Konec je přesto emotivní a některé situace tedy jsou už vyřešené. Příznivé po celou dobu čtení je především fakt, že ačkoliv je téma vlastně depresivní a nostalgické, přesto jej tvůrce představuje nadějeplně a obohatil ho o spoustu šikovného humoru. Ke všemu zapracoval aktuální náměty LGBTQ a to natolik přirozeně, že mnohé narážky snadno rozpoznáte a možná pochopíte lépe než z reálných příběhů.

Knihu bych doporučila čtenářům young adult, které námět zaujal. Je to sice komplikovanější čtení, což je za mě jen dobře, ale ne každý tedy může mytologii a krásně promyšlený a propracovaný fantasy svět ocenit. Thomas má jemnocit, co se těchto témat týče, a jsou bravurně ztvárněná. Já osobně mohu jen doporučit.

I když to nebylo jednoduché čtení, protože jsem orientovaná běžně na Řecké báje a tohle byla částečně velká neznámá. Velmi rychle si mě však získaly postavy, nejen ty hlavní, ale i vedlejší. A hrozně se mi líbilo pouto, které měl Teo Fantasmou. To mě vždycky pobavilo stejně jako ptačí parťáci, i když jsem z počátku čekala, že budou hrát větší roli. Musím však uznat, že bližší mi byla publikace Kluci ze hřbitova, přestože tohle bylo opravdu silné čtení.