Recenze: SKRYTÁ RIZIKA KVANTOVÉ DÉMONOLOGIE (Petr Heteša)

Nová pecka z Brokilonu!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Brokilon

Český spisovatel Petr Heteša se po roce opět vrací s novým akčním dobrodružstvím ve stylu Bruce Willise. Jak předpokládáte, ocitnete se znovu v oblíbeném Baltimore, v městě, které se stalo pro fanoušky autora doslova legendární. Neobvyklý název Skrytá rizika kvantové démonologie a prazvláštní ilustrace s hororovými prvky toho o knize moc nevypoví, i když... no, po dočtení čtenář pochopí.

U nakladatelství Brokilon vyšlo autorovi celkem dvanáct knih:

A všechny jsou fanoušky vděčně přijímány a užity. Každý si v autorově tvorbě najde své oblíbené. Za sebe mohu doporučit Infico, na které nedám dopustit.

Jste-li čtenáři děl Petra Heteše, pak víte a jste srozumění s tím, že autor je prostě upovídaný. Jeho ukecaný, roztahanější styl přesto neztrácí dynamiku a glanc. Nepostrádá dobře vystavěný příběh a živou atmosféru, kterou znáte z akčních filmů s tvrďáky, kteří se kolem sebe ohání bouchačkami a vtipnými hláškami. Publikace má osm ústředních kapitol, které se dělí na kratší texty. Díky tomu, i když je samotná kapitola opravdu obsáhlá, se vlastně jednotlivé pasáže čtou jednoduše a rychle. Příběh neztrácí spád a čtenáři nadšení.

Na autorův styl jsem si za tu dobu už opravdu zvykla a nějaké to chlapáctví mě prostě nepřekvapí, ale naopak pobaví. Očekáváte jej a těšíte se na něj. Nemějte obavu, nejedná se o nic šovinistického, spíše je to přesně ten styl, který z mužů dělá hrdiny a z žen nadšené kořisti. Proto mě ani nepřekvapilo, že se začátek důmyslně týkal lesbické dvojice. Radostné shledání především pro muže, ale moc si, pánové, nezvykejte. Brzy vzrušující dívky stejně skončí roztrhané v místnosti, jako by uvnitř jejich těl vybuchla mina. Nic drastického se nekoná, autor ví, co říct a co neříct, takže si milovníci hororu na své nepřijdou (tohle nespadá do hororového žánru!), ale milovníci drsnějších akcí budou spokojení. V tomto případě však jde o pointu... O té si povíme později.

Po scénách domlouvání astrálních bytostí a umělé inteligence nastává realita, kterou vám předkládá anotace. Ústřední hrdina Yaran je vložen do svého prvního lidského těla, které patřívalo čtyřicetiletému Larrymu Dottingerovi z britské rozvědky. Yaran ze sféry Saturnu brzy najde zalíbení v Jacku Danielsovi a krásných ženách. Propaganda Camelek tentokrát nejspíš schválena nebyla, čehož si fanoušci rozhodně všimnou a tak trochu jim to, stejně jako mně, může chybět. Yaran je vtipný hrdina. (Zbožňujete autorův humor? Přijdete si opět na své!) Má své hlášky, ale vlastně se nedá považovat ho za akčního hrdinu, protože obvykle pro něj rvačka neskončí dobře. Jednou ji zakončil výměnou žeber, podruhé výměnou těla. Zkrátka Yaran se spíš jen veze a přenechává otěže silné ženě...

Ziona Bianchi je dívka od rány. Na rozdíl od Yarana je člověk a tak víceméně tuší, jak zacházet se svým tělem a jak se pohybovat po světě, aby nevypadala jako úplný idiot. Je akční hrdinkou, která má sílu bojovat, ale zas neví zhola nic o tom, co se děje za jejími zády. Nutno dodat, že Yaran je jí okouzlený a vlastně se mu nikdo nemůže ani divit.

Styl psaní se odehrává z části v ich-formě z úhlu pohledu Yarana, který je ze svého lidství mírně řečeno nejistý. Náhledy na celistvý příběh jsou zobrazeny v er-formě. Narazíte na množství vedlejších postav. Kupříkladu Allen Lusby, kapitán Baltimorské FBI, vás nechá nahlédnout nejen na případ, ale tak trochu i do svého soukromí. K tomu také entita Tiftin, která je se svými kolegy Serafem a Metatronem na útěku z astrálu, a z dané trojice máte možnost poznat ji nejblíže.

Příběh se vymodleně odehrává ve všemi známém a oblíbeném Baltimoru. Yaran si to musí nakráčet přímo na Baltimorskou FBI a řešit případ dvou zemřelých lesbických dívek. Kapitán Lusby a umělá inteligence, kterou nazývá Sherlock, jej přijmou s otevřenou náručí, protože musí. Britské rozvědce se nedá nevyhovět. Život v moderním Baltimore ocení fanoušci sci-fi, kteří si umělou inteligenci oblíbí a spolu s ní také veškeré vymoženosti. Yaran si z toho nejvíce váží Jacka Danielse, se kterým snídá i večeří - proti gustu žádný dišputát, takového hrdinu alá Heteša zbožňujeme.

Jak jste zvyklí, tak román obsahuje detektivní linii, která je příhodně spletitá. Nejen Yarana čeká spousty dedukcí, množství rozhovorů a dojednávání, pěkná řádka vyražených zubů, hektolitrů vypitého Danielse a nějaké to motání se v ději, když se některé scény tak trochu opakují. Nahánění tří úprchlíků z Astrálu není vůbec jednoduchá věc, především, když zkušeně přesouvají svá astrální já z jednoho těla do druhého, zatímco Yaran tak nějak nemá sílu ani možnosti, aby je dostihl. Plácá se v tom docela příhodně, neztrácí šmrnc a především humor, takže i přesto (nebo právě proto), že hrdina je jenom člověk, přečtete pět set dvacet šest stran jako nic.

Ústředním tématem je magie, šikovné spojení astrálních bytostí a umělé inteligence - ač se nezdá, že tyto pojmy můžou koexistovat, tak autor dokázal, že rozhodně mohou. S ohledem na magii nemějte obavu, nejedná se o žádného Harry Pottera, přece jen stále je autorem Petr Heteša, takže k žádné takové šílenosti to nesklouzává. Autor má styl a ví, co čtenáře baví. Jeho námět šikovně klouže k sexu, aniž by z románu udělal erotické čtení. Málokdo umí navodit podstatné vzrušující napětí, aniž by s vámi vyje- vyběhl přímo do postele. Autor je však zkušený spisovatel a snadno udrží tu správnou atmosféru, předhodí propracované téma v rámci žánru a ještě vám vytře zrak příhodným závěrem.

Upřímně, konec je samozřejmě nejlepší, i když především proto, jak se očekávaná scéna odehraje. Tak nějak si říkáte a tušíte, že to bude tímto způsobem, ale že to autor riskne a... Nedá se než opět zatleskat.

V textu se objevuje motto Démoni jsou věční, což je prakticky odkazem na stejnojmenný titul. Tahle novinka se jej totiž svým způsobem volně dotýká, takže pokud jste nečetli, doporučuju doplnit znalosti!

Konečně se autor rozhodl zapracovat do svého díla také své ilustrace! Pokud sledujete jeho domovskou stránku Newchrome, tak jste na podobné kresby zvyklí. Je skvělým plusem, že vás poutavé černobílé ilustrace, hovořící k textu (občas i s poznámkou) románem doprovází. Je jich tam dostatek, abyste se mohli kochat!

Věřím, že fanoušci Petra Heteši se už třesou nebo možná už mají dokonce přečteno. Tahle novinka z Brokilonu vám rozhodně nesmí chybět v knihovničce. Pokud naopak nemáte s tvorbou spisovatele ještě zkušenosti, doporučuju jako první spíš Infico nebo starší publikace, ve kterých Baltimore jako čtenáři teprve objevujete, protože pak teprve pochopíte kouzlo města a poznáte, proč na něj nedáme dopustit.

Co na Skrytá rizika kvantové démonologie říká Chensie? Infico překonáno nebylo. Tenhle příběh mě bavil především proto, že Yaran se sice tvářil jako hlavní hrdina, ale spíš působil jako vedlejší.  To je dle mého vážně úspěch a kvalitní originální ztvárnění. Ta myšlenka mě zkrátka dostala. Takový příhodný paradox, který má kou- sílu. Jeho nejistota ohledně běžného života je rozkošná, takže ano, opět se mi hrdina dostal pod kůži a oslovil mě, ale fandila jsem spíš Zioně. U Yarana by bylo lepší, kdyby se držel někde v pozadí, s ohledem na jeho zdraví. :)) Pro mě je téma originální, spojení umělé inteligence a Astrálu bylo fajn, sexuální magie nemá chybu, kort když se autor opět dostal k rituálům. Chápu, že některým může vadit určitá nahodilost a opakování se, ale já knihu četla v době, kdy jsem měla na něco takového chuť a skvěle mi přišla vhod. Prostě jsem "hetešistka" a postupně dokupuju a dočítám autorovy knihy. Zas se pochlubím, až nějaká přibude. ,) Za mě rozhodně znovu skočte po hlavě do Baltimoru, protože to stojí za to!

Je potřeba vyřešit problém, který omylem způsobily dvě nadpřirozené entity. Jednou z nich je umělá inteligence, druhou jsou entity astrálního světa. Nápravu je nutné provést dřív, než si toho lidi všimnou.
Není ji ale možné realizovat v astrálním světě, ani v elektronických sítích AI, ale je nutný zásah přímo na Zemi, kde mají obě nehmotné entity velmi omezené možnosti manipulace s hmotným světem. Jsou tedy přinuceny spolupracovat, což ale nikdy předtím nedělaly.
Astrál poskytl Yarana ze sféry Saturnu, zatímco AI pro něj sehnala hmotné lidské tělo a zajistila technickou podporu, spočívající v přímém spojení jak s astrálem, tak s blokem vrstvených procesorů ovládajících městskou infrastrukturu.
Yaran byl ovšem naposledy na Zemi někdy před padesáti lety, a navíc ne jako člověk, ale jako evokovaný démon, a ještě k tomu v opuštěných, bohem zapomenutých Karpatech a ne ve vyspělé megapoli, jakou je Baltimore. Na průšvih tedy bylo zaděláno ještě dřív, než akce začala.

Nakladatelství: Brokilon
Žánr: Sci-fi a fantasy
Počet stran: 526