Recenze: ZBLÁZNĚNÍ (Ellen Forney)

Mánie, deprese, Michelangelo a já

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Komiksové paměti od Ellen Forney jsou vážně něco. Vyšly jako knižní novinka u nakladatelství Portál v roce 2020 a nejednomu čtenáři odhalí nitro autorky až na dřeň. Ellen se totiž s ničím netají a za nic se nestydí, takže díky úžasným kresbám máte její život jako na dlani.

Ale zpomalme. Nakladatelství Portál nevydalo svou první komiksovou publikaci! Já jsem vám už měla čest představit Psychologie: Komiksový úvod (recenze), Stínka od Daniely Schreiter (recenze) či Introvertka v hlučném světě - Debbie Tung (recenze).

Na začátku vás překvapí stránka, která je doslova zahlcená textem. Jde jen o jednu jednoduchou větu Projdeme si symptomy, která se opakuje stále dokola až vytváří dojem pohlcení. A přesně takové to je po začtení. Komiks, nebo spíše život Ellen Forneyové, vás skutečně pohltí od prvních okamžiků, kdy s ní prožijete výběr tetování i samotný prožitek při tetování. Ukáže vám, jak se také dozvěděla o své bipolární poruše a pak je to jeden velký kolotoč, ve kterém se dozvídáte o bipolární poruše a jiných psychologických problémech, se kterým se lidé, trpící oním onemocněním mohou setkat, ale také o zážitcích autorčina života.

Ellen se o svůj život i emoce skutečně velmi upřímně dělí a tak jste svědky intimních okamžiků, kdy se cítí být na vrcholu i na dně. Jelikož podle komiksu je Ellen lesbička a unělkyně, nahlédnete do umělecké sféry. Pokud si tento komiks přečtou muži, určitě je potěší množství odhalených ňader, náhled na lechtivé lesbické porno a další peprnosti, které k Elleninu životu neodmyslitelně patří.

Co se týče kreseb, tak je rozhodně vidět, že Ellen je umělkyně, která za své komiksy získala řadu ocenění. Ilustrace jsou černobílé, ale vykreslené do detailu. Snadno z nich vnímáte emoce i myšlenky, vidíte, jak se hrdinové tváří a jaké jsou jejich pózy. Grafická stránka je neskutečně povedená.

Celý komiks, vlastně osobní zpověď, je originální a kreativní a já věřím, že náhled na nefalšované nitro autorky vám předá víc než jen psychologické poznatky, které vám komiksovou formou předává, ale mnohem víc. Jak tvrdí anotace, tak se skutečně jedná o temnější, surové  a zábavné pojednání o životě s bipolární poruchou, kdy je autorka na hranici bláznovství a skutečného života.

Tento úžasný a neskutečně povedený, upřímný komiks bych určitě doporučila všem, které téma zajímá a chtějí si rozšířit obzory. Je fakt, že vás může stáhnout do svých hlubin, protože má neskutečnou moc, ale na druhou stranu, zavítat do míst, která vám autorka se vší surovostí zobrazuje, má hodně do sebe a stojí to za to.

Jaké to je, když se zblázníte? Ellen Forney to postihlo krátce před třicítkou, kdy u ní propukla bipolární porucha. O svém životě, kde se střídá mánie a deprese, píše s nadhledem a s humorem. Dává nahlédnout do manických epizod, kdy se její život „rozjede“ a ona nad ním ztrácí kontrolu, i do epizod deprese, kdy se z jejího života vytratí barvy a smích. Nežije ale jen mánií a depresí, s humorem a nadsázkou popisuje, jaké to je, žít s nálepkou „blázna“. Výsledkem je temně vtipná a velmi osobní kniha.
Ellen Forney je ilustrátorka. Její komiks Zbláznění vyšel v mnoha světových jazycích.

Žánr: komiksy, Psychologie
Počet stran: 248