Recenze: PRAVDA, NEBO LEŽ (Colleen Hoover)

Colleen Hoover se vrhá do nového žánru!

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia

Chci zakoupit titul Knižním klubu

Populární a známou spisovatelku Colleen Hoover není třeba představovat. Ti, kdož čtou romány pro ženy a dívčí romány na její tituly jistojistě narazili. V České republice vyšlo již deset knih, z nichž nejstarší je dilogie Bez naděje - Bez naděje (recenze) a Ztracená naděje (recenze), která v roce 2014 vyšla u Yoli a dočkali jsme se také nového vydání v roce 2019. Prakticky mé nejoblíbenější knihy od této autorky. Ve stejném roce následoval román Život jedna báseň a po dvou letech jsme se dočkali knihy Odvrácená tvář lásky (recenze). Mezi mé oblíbené patří také Možná jednou (recenze) z roku 2017. O rok později vyšel román Námi to končí a v roce 2019 Na obtíž (recenze), která byla opravdu zvláštní. To nejlepší v nás udělalo radost mnoha čtenářkám koncem stejného roku, tento počin mám doma, ale ještě jsem nečetla. A prozatím posledním dílem, které u nás vyšlo, je právě Pravda, nebo lež, které se hodně odlišuje od autorčiných předchozích románů. Však uvidíte sami...

Colleen Hoover začala jako autorka dívčích románů, pokročila k románům pro ženy a jejím nejnovějším titulem je thriller, i když se mi k publikaci tohle označení úplně nehodí.

Vypravování v ich-formě se také odlišuje od předchozích děl, v tomto případě je surovější a důraznější. Atmosféra se tak stává takřka komorní a proplétá se s tajemnem a temnějším námětem. Autorka se nevyhýbá ani vulgárnímu slovu, které se poměrně často opakuje a přiostřuje celkový náhled na romanci, jež kniha skrývá. Pryč je nadlehčenost, kterou známe z autorčiných děl, tentokrát se jede naostro.

Už začátek je ač trochu účelově temnější, protože ústřední hrdinka Lowen je svědkem nehody, při které zemře člověk. Je celá od nešťastníkovi krve a na pomoc jí přispěchá jako rytíř právě Jeremy. Manžel ochrnuté spisovatelky hledá někoho, kdo by za jeho ženu dopsal knižní sérii a výběrem prošla právě Lowen. Jenže Low toho má za sebou také dost. Nedávno jí zemřela matka a sama se potýká s finančními problémy a tak jí nezbývá, než nabízenou práci vzít, i když se jí do toho moc nechce, a odstěhovat se do sídla, kde se stává jedna tragédie za druhou...

Jeremy býval šťastný muž, ale jeho rodinu provází jedna katastrofa za druhou. O Jeremyho vztahu s jeho manželkou se dozvídáte prostřednictvím druhé dějové linie, která je zobrazována deníkovými záznamy z autobiografie spisovatelky Verity. Jenže co se zdálo jako zajímavé čtivo se stává hororem...

Šikovně podaná druhá dějová linie vás navnazuje i na milostnou romanci, podobnou, kterou v reálu prožívá Lowen. V novém domě se cítí nesvá, protože trpí nespavostí a netuší, co se jí může ve spánku přihodit. Ale ke všemu ji děsí Verity, Jeremyho manželka. Po domě běhá ještě Jeremyho syn Crew, který ve svých pěti letech dokáže být zpestřením příběhu. Postav včetně ošetřovatelek a na začátku také Lowina bývalého milence není mnoho, snadno se mezi nimi vyznáte a působí reálným dojmem...

Nejvíce čtenáře zaskočí námět, který se autorka vybrala. Skutečné drama, které má sílu a stává se pro citlivější čtenářky výzvou. Opravdu některé scény nebylo snadné číst, především jako matka jsem je četla s nechutí a hořkostí v ústech. Nebylo mi z nich dobře. Autorka je napsala věrohodně, o tom žádná, ale někdy jsem si říkala, jestli toho nebylo až moc... jestli trošinku netlačila na pilu, což každý posoudí podle sebe. Ačkoliv mi vulgarismy nevadí, v tomto případě ono slovo, které bylo tak často opakované až zbytečně, vysálo z románu veškerou romantiku a něhu, na kterou jsme od autorky zvyklé. Ačkoliv vášně, intimnosti a jiskření si užijete dost, tak jen v režimu sex. Emoce z příběhu vystupují, ale žádné pozitivní, převážně se to týká chtíče a posedlosti.

Náročnější čtenář při vyvrcholení zápletky nalezne skuliny, kterým se CoHo nevěnovala a nad kterými se dá polemizovat. Charaktery trochu odbíhají a chovají se nereálně. Ačkoliv je závěr jistě třešničkou na dortu, ne každý, kdo se na něj tak moc těšil a očekával něco promyšleného, bude spokojený. Záleží, jak moc chcete, aby vše dávalo smysl a zda jste schopni nějaké ty mezery autorce prominout. Dokonce je konec otevřený, takže zůstanete polemizovat nad tím, jak to vlastně všechno bylo a kde je ona pravda a kde lež...

Thriller jako takový, na které jste zvyklí, to určitě není. Jedná se o autorčin první pokus o thriller a ačkoliv specifický námět je velmi odvážný, napětí spolu s tajemnem vás táhne kupředu, tak do žánru skutečných thrillerů by kniha musela urazit ještě nějakou cestu. Pokud máte však v oblibě takové ty odlehčené thrillery pro ženy, tak to si přijdete na své.

Knihu bych doporučila čtenářkám, kteří chtějí komornější příběh s temnějším námětem, touží po erotice a napětí a zbožňují thrillery pro ženy. Pak si určitě přijdete na své a CoHo vám opět vezme dech.

Co na titul říká Chensie? Já jsem byla velmi překvapená. Očekávala jsem něco zcela jiného, ale autorka mě šikovně svedla jiným směrem. Námět byl pro mě traumatizující. Celý příběh postrádal onu lehkost, na kterou jsem se tak moc těšila a co se týče thrilleru, tak plně nesplňoval kritéria. Závěr, ačkoliv byl tedy peckový, je dle mého méně promyšlený a náročnější čtenář nalezne, kde mistr tesař nechal díru. Řekla bych, že od Colleen Hoover to byl odvážný krok směrem k žánru, který si ještě musí osahat. Mám raději její nápadité romance, ale chápu, proč se vydala tímto směrem a určitě jí neupírám literární um a fantazii. Věřím, že pokud vydá další thriller, bude ještě mnohem lepší.

Mladá spisovatelka Lowen Ashleighová se právě ocitla ve finanční tísni. Rozhodne se proto přijmout nabídku, které by se za normálních okolností vyhnula. Najme si ji manžel bestsellerové spisovatelky Verity Crawfordové, aby za jeho ženu dokončila veleúspěšnou knižní sérii. Ta se totiž po tragické nehodě nemůže práci věnovat a fanoušci už začínají být netrpěliví…
Lowen se proto na pár dní nastěhuje do sídla Crawfordových, aby navázala tam, kde Verity skončila. Není to ovšem tak jednoduché, jak by si Lowen přála, a odzbrojující přitažlivost Veritina manžela Jerremyho jí práci příliš neusnadňuje. Je však odhodlaná nenechat se rozptýlit. Dokud mezi Veritinými poznámkami neobjeví její kompletní autobiografii, která se nejspíš neměla nikomu dostat do rukou. Jde o děsivou a krutou zpověď, která Lowen odhalí nejen co je Verity skutečně zač, ale také co se v rodině Crawfordových doopravdy děje…

Nakladatelství: Ikar
Žánr: Thriller, romány pro ženy
Počet stran: 328