Recenze: HRA S OHNĚM (L. J. Shen)

Hot new adult romance!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Baronet

Když se řekne L. J. Shen, všechny čtenářky new adult a romancí pro ženy zřejmě budou vědět, o koho se jedná. Známá americká spisovatelka má totiž na svědomí hříšnou a lehce kontroverzní sérii Hříšníci, která pokračuje spin-off Hříšníci: Nová generace, ale mimo to také napsala spousty samostatných děl, například román Barva půlnoci, Ukradený polibek a další. V čem tkví kouzlo autorčiny tvorby? Její tituly jsou vystavěné na reálném základě, ale vždycky u některých charakterových rysů trochu přidá a tak jsou počiny lehce pohádkové a vhodně kontroverzní, což toužíte-li po romantice, která vás v reálu nepotká, je velkým lákadlem. Snad právě proto jsme si tak snadno zamilovali její knihy, nebojí se překvapit a nepřehnaně překračovat hranice.

Vypravování v ich-formě vhodně poukazuje na obě ústřední postavy, takže máte možnost nahlížet na život přežívající Grace, ale i divokého Westa, a prožívat s nimi dobré i špatné, vnímat jejich myšlenky i emoce. Samotné vypravování se drží žánru new adult/románů pro ženy a naleznete v něm tak všechny prvky od šikovně vystavěné atmosféry, přes nezdlouhavé popisy až po dramatické zvraty. Není pochyb, že L. J. Shen psát umí, její práce s textem nemá chybu a slovní zásobu nám představila překladatelka Eva Brožová, které se podařilo vdechnout hrdinům život i v českém překladu.

Topinka. Tahle přezdívka ji provází od šestnácti let, kdy takřka uhořela. Nemáte možnost poznat Grace takovou, jaká byla před tou osudnou nocí. Naopak ji autorka ukazuje v den, kdy se probouzí, a pak přeskakuje na dobu, kdy se dívka schovává a straní společnosti, kde je brána jako vyvrhel. Jako dcera narkomanky a vnučka pomatené staré ženy. Jako někdo, kdo by kvůli svému vzhledu i pověsti rodiny měl zřejmě chodit kanálem. Grace nebojuje, schovává se ve Food Trucku, kde pracuje, ale i na vysoké škole. Přestože je jejím oborem divadlo, nezapojuje se, ale to se bude muset změnit, jelikož profesorka trvá na její účasti. Grace-Mae je zajímavá postava, která má ostrý jazyk a dokáže být zábavná.

West St. Clare je bojoovník, vysokoškolák, muž, kterému by se každý měl vyhnout obloukem, ale díky jeho pověsti i kráse se na něj holky samy lepí a on je bere a použité odkopává stranou. Že by to byl gentleman? Tak to vůbec. Vulgární maccho, které leze na nervy nejen Grace, ale i čtenářkám, však je také propracovaným a zajímavým hrdinou, který skrývá mnohé.

Charaktery jsou opravdu promyšlené a nepostrádají psychologii, ač podotýkám, že autorka ráda přehání a některé jejich rysy jsou tedy až příliš. Kupříkladu co se týče Westovo bojového umění. Nejsem si jistá, jestli by byl schopný jednou ranou chlapa odhodit stranou, aby udělal kotrmelec a ještě upadl v bezvědomí, ale na druhou stranu nemohu dokázat, že to takhle nelze udělat. Nicméně tenhle násilný mužský, který má slovník horší než dlaždič, se nějakým způsobem s Grace, která se snaží být neviditelnou, doplňuje. Každý z nich má své trápení. Nezáleží na tom, jak kdo vypadá zvenku, podstatné jsou šrámy uvnitř a na to Shen krásně poukazuje. Co se týče vedlejších postav, tak ty samozřejmě zapůsobí méně, ale i tak ve vás snadno vyvolají emoce a sympatie či antipatie. Podle mého jich není ani příliš, takže se čtenář neztrácí a přesto je vymyšlený svět silně uvěřitelný a prostředí se vhodně mění.

První polovina knihy je dramatická tím sladkým způsobem, kdy se z hate-love stává něco víc. To mnohé nadchne, ale jiné to může trochu nudit, protože ten scénář je podobným všem těm jiným hate-love, které už jsme četli. Má však něco navíc. Taje hrdinů a jejich nesnáze. Zatímco Grace se u studia a práce stará o svou babičku, která pozvolna podléhá stárnutí a nemoci, tak West se snaží střádat peníze a nezabít se. V první kapitole totiž poznáte, že se tenhle kluk nemá zrovna v lásce a bojuje za to, aby to nevzdal, i když je to těžké. Co ho k tomu vede? No, to už si musíte počkat na rozuzlení.

Toho se vám dostane v druhé polovině, kde se dočkáte i hot milostné linie, která je pěkně peprná. Autorka se odvázala, ovšem nikoliv nevhodným způsobem, stále je romantická, avšak mnohdy detailní a začíná od hezky od začátku, takže se možná některé čtenářky budou u čtení intimních scén červenat i vzdychat nad štěstím Texas zároveň. Tex neboli Texas, to je totiž přezdívka, kterou West hrdince dá a i on si vyslouží svou, ale to je jen taková drobnost ve spoustě dramat. Kupříkladu vás šokuje mnoho informací, které se týkají minulosti, ale stejně tak je nabušená i přímá dějová linie. Vzrušení zajišťuje tedy babi Savvy a Westovy zápasy v Plaze, kde si vydělává na živobytí. Jenže co když se všechno tak nějak přiostří, jak už to v životě bývá? No, řeknu vám, že druhá polovina knihy vás vtáhne do čtení ještě víc a některé scény vám vezmou skutečně dech.

Spisovatelka řeší několik závažných témat od stařecké demence, přes násilí, požár až po společnost a její nahlížení na ty, kteří jsou nějakým způsobem odlišní. Pěkně představená témata v některých případech jdou více do hloubky, jiné jsou zpracované povrchněji.

Jestli se autorka uchýlila k nějakým účelovým scénám? Kupodivu mi to ani nepřišilo, jelikož zřejmě měla vše vymyšlené dříve, než došlo k zásadnímu okamžiku a tak vše přirozeně plyne a získává si vás víc a víc. Na koho dílo nemusí udělat dojem? Na skeptické čtenářky, které nemají chuť číst romantickou pohádku o přerodu sukničkáře a bad boye v něco víc, kteří netouží vidět, jak Fénix vstane z popela. Předpokládám, že nikdo takový by si knihu ani nepřečetl, ale my, pro které je psaná, si ji užijeme. Získá si nás svými charaktery, zvraty, náměty, milostnou linkou, nadějí a touhou... Má toho opravdu spousty, a každý si najde to své. Závěrem je naděje, láska a možnosti... Jak to s Westem a Tex bude po letech?

Je toho spoustu, co jsem ještě nezmínila, ale to už si musíte přečíst samy. S ohledem na intimní scény a pořádnou dávku vulgarit doporučuju dílo jen čtenářkám 18+ a děkuju, že se nakladatelství rozhodl autorčin styl i se všemi těmi hanlivými slovy zachovat. Právě díky tomu je to tak upřímné a snadněji tak hrdinům můžete držet pěsti. Jestli jste čtenáři autorčiny tvorby, není nad čím přemýšlet. Já osobně Hru s ohněm řadím vysoko a líbila se mi ještě víc než Hříšníci.

Milostný příběh poznamenaný bolestí a zpečetěný lží. West je „bad boy“ na cestě ke sebezničení, Grace zjizvená dívka, která nemá cíl. On je problém, ona lúzr. Potom co West vpadne do jejího klidného života, Grace se do něj bezhlavě zamiluje. Ale když si člověk hraje s ohněm, může se spálit...

Žánr: New adult, Romance pro ženy

Počet stran: 424