Recenze: TICHÉ VODY (Brittainy C. Cherry)

Dojemný příběh podle B. C. Cherry

nakladatelství Baronet

Americká spisovatelka Brittainy C. Cherry debutovala v České republice pomocí nakladatelství Baronet romantickým a dojemným titulem Eleanor & Grey. Po úspěšném vkročení na českou scénu nám nakladatelství nabízí další báječné čtení. Tentokrát tetralogii Elementy, která svými názvy zobrazuje jednotlivé prvky. Už jsem vám představila dojemný a dramatický příběh Vzduch, který dýchá a nyní je na řadě Tiché vody. Brzy přijde na řadu i druhý Oheň mezi námi, který již také vyšel a momentálně čekáme už jen na vydání závěrečného dílu Přitažlivost mezi námi, který se jako jediný vymyká klasickému pojetí elementů země.

Vypravování je už od počátku velmi čtivé a příjemné. Autorka se nebojí v některých případech zacházet do detailů, ale jinde zas naopak ubrat, aby nevytvářela nadbytečnou vatu. Příběh má tak velmi vyvážený a opravdu zajímavý. Překlad se opět velmi povedl a zobrazuje nám nejen působivý děj, ale také silnou atmosféru, myšlenky i emoce ústředních postav.

Všechno to začíná v roce 2004, kdy se čtyřletá Maggie stěhuje se svým otcem k jeho nové přítelkyni. Její matka od ní utekla, nevzpomíná si na ni a tak snadno přijme Katie jako svou matku, stejně jako její děti se stanou jejími sourozenci. Nový bráška má nejlepšího přítele Brookse, který se vbrzku stává druhým ústředním hrdinou, s nímž vnímáme Maggiin životní příběh. Tahle kniha totiž není o něm, ale o ní a jejím utrpení...

Ještě v roce 2008 byla Maddie úplně v pořádku a šla si Brookse do temného lesa po večerce vzít. Už měla být dávno doma, jenže dětská láska nepočká a Maggie se sveřepě rozhodla, že svatební zvony bijí. Brooks však v lese nečeká, namísto toho ji potká něco, co ji navždy změní a ze sebejisté dívenky se stane úzkostný uzlíček nervů, který se klepe pod panickými atakami a bojí se odejít z domu kvůli myšlenkám na hrozící nebezpečí. Maggie přestane mluvit a je na ní jasně poznat, že se potýká se silnými psychickými problémy, jenže ani za deset let, kdy se s ní potkáváme znovu, jí nikdo nedovede pomoci...

Jak mezi tím probíhá její přátelství s Brooksem a sžití s rodinou? Od těch chvil se více či méně odvíjí její příběh. Některé části jsou popsány detailně, jiné naopak představuje pouze korespondence mezi oběma hrdiny. Co se nakonec stane s její dětskou láskou a promluví Maggie ještě někdy?

Stejně jako v případě Vzduch, který dýchá se jedná o velmi dojemné a závažné téma, které je silně zpracované. Autorka tak trochu balancuje na hraně, kdy už se jedná o nepokrytý účel a přitom ještě přirozenost samu. Máte před sebou těžkou životní etapu Maggie, kterou sledujete takřka od malička. A i když je to někdy na hraně (dokonce i za),  vyloupne se B. C. Cherry s prvkem, který potěší čtenáře.

Námět mi hodně připomíná Moře klidu od Katji Millay, což je young adult romancí s kontroverzním tématem a psychickými problémy. Dívce se stalo něco podobného, jako nyní Maggie. Ovšem zatímco Moře klidu bylo opravdu pro dospívající, B. C. Cherry naopak přináší o něco ostřejší verzi příběhu, který by nikdo prožít nechtěl.

Díky absenci nadbytečných textů je možné si tři sta padesát dva stran vychutnat během dvou dní. Ke všemu se samozřejmě váže silné přátelství, ale také láska s náhledem na intimnější scény. Mezi další témata je život rockových hvězd, i když jednoduše nastíněný, přijetí nové rodiny, hudba či knižní tipy, jelikož Maggie je vášnivá čtenářka. Ovšem jí nic jiného nezbývá, a tak zatímco my si děláme seznam knih, které bychom chtěly přečíst, ona si píše soupis všeho, co by chtěla skutečně zažít...

Psychologie, ačkoliv Maggie trpí psychickým onemocněním z jasného důvodu, je vlastně minimální. Autorka jen sepíše, že se obraceli na psychology a psychiatry, ale nikdo nepomohl, což je nevěrohodné, navíc ten problém, který Maggie sužoval, se neřeší tak, že se člověk nechá v dané fázi a na stejném místě. Je vidět, že si autorka neudělala rešerše, jelikož její vyústění pro milovníky psychologie vlastně nedává smysl. Vše se vyřeší a není potřeba vlastně ničeho z této oblasti, což je škoda. Pokud jste náročnější čtenáři a i v tomto žánru očekáváte, že bude zrovinka tento prvek námětu věrohodný a propracovaný, tak budete hodně zklamaní.

Mimo Maggie a Brookse se seznámíte také s jejím nevlastním bratrem a sestrou. Otec je jí sice nejbližší, ale tolik prostoru nedostal, za to matka ano... a dokonce má své tajemství, které příjemně okoření příběh.

Romány ze série Elementy bych rozhodně doporučovala pouze čtenářkám, které touží po dojemných a romantických knihách. Pokud jste skeptické, nebudete mít ze čtení tak krásný a dojemný zážitek jako v případě, že se otevřete a necháte sebou prostupovat silné emoce. Někteří možná budou čtení skutečně prožívat a pobrečí si, ale věřím, že to za to stojí, jelikož tyto knihy se autorce rozhodně povedly. Jedná se o dojemné čtení, které mnozí čtenáři nedají z ruky.

Co na titul říkám? Já jsem omylem začala číst Tiché vody. Přeskočila jsem druhý díl, což mě sice zamrzelo, že jsem se lépe nepodívala, ale na druhou stranu díky tomu vím, že není potřeba číst romány za sebou. Můžete je klidně číst na přeskáčku a nic vám nebude chybět, jelikož  na sebe vlastně vůbec nenavazují. Sice se dotýkají závažných témat, ale vždy se jedná o zcela nové postavy.

Tento titul se od předešlého lišil tím, že nám Maggie ukazoval už od jejího dětství přes první pusu až po dospělost, díky čemuž máte pocit, že má větší rozsah a zas zcela jinou atmosféru. Skvělý tah. Stejně tak dobré je to i u hlavních i vedlejších postav, které jsou sympatické, mají své klady i zápory a skutečně vás vtáhnou do svého života. Problém byl, že to na mě bylo až moc účelové a některé věci za mě nevěrohodné. Proto jsem nebyla až tak nadšená, hlavně v závěru, kde se vše nějak bez pomoci vyřešilo. To byla trochu škoda, ale zas v rámci žánru chápu.

Okamžiky.

Naše životy jsou sbírkou okamžiků. Některé jsou bolestné a plné prožitého utrpení. Jiné jsou naplněny novou nadějí a příslibem lepších zítřků.

Zažila jsem ve svém životě mnoho okamžiků, které pro mě byly výzvou a navždy mě změnily, okamžiky, které mě vyděsily a převálcovaly. Nicméně, u těch největších – nejsrdceryvnějších a nejúchvatnějších – byl vždycky on.

Bylo mi deset, když jsem přišla o hlas. Byla jsem o něj oloupena, a jediný, kdo dokázal naslouchat mému mlčení, byl Brooks Griffin. Byl světlem mých temných dnů a příslibem zítřka, dokud si i jeho nenašla hrozná tragédie. Tragédie, která ho nakonec málem utopila v moři vzpomínek.

Toto je příběh chlapce a dívky, kteří se milovali navzájem, ale neměli rádi sami sebe. Příběh o životě a smrti. O lásce a nesplněných slibech.

O okamžicích.

Žánr: romány pro ženy