Recenze: PANDOŘINA SKŘÍŇKA (Lauren Slater)

Náhled do samotného nitra

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

Tento titul už v České republice vyšel v roce 2008 a pěkně se po něm zaprášilo. Nakladatelství Portál převzalo otěže a rozhodlo se pro druhé vydání s atraktivnějším a modernějším vzhledem. Nové vydání určitě potěší všechny čtenáře, kteří donedávna marně poptávali a hledali publikaci v nabídce. A že jich není málo!

Pandořina skříňka je odlišná od běžných psychologických publikací především přístupem spisovatelky Lauren Slater. Sama autroka je totiž velká osobnost a figuruje zvláštnostmi, které si u ní zamilujete. Díky tomu i její titul získal na osobitosti a nejeden náročnější čtenář ocení různé styly vypravování, které se z er-formy přelévají v ich-formu a představují vám zapovězené. Ke všem informacím a podnětům k zamyšlení autorka přidává také své vlastní zkušenosti a vzpomínky, které četbu o mnohé obohacují a také díky nim kniha působí jako náhled do samotného nitra Lauren Slater. Jelikož dává najevo své sympatie a názory, opravdu se s vypravěčkou dokážete silně provázat.

Kniha je rozdělená na kapitoly, z nichž deset z nich je nejpodstatnějších. Většina se týká výrazné osobnosti, která svým způsobem ovlivnila psychologické dějiny, jiné nejmenují pouze jednoho psychiatra či psychologa a zaměřují se tak na vícero možností či více na samotný experiment. Před začátkem každého psychologického putování po stopách dané člověka je k přečtení podnětný medailonek. Pokud se o psychologii zajímáte, nejspíš budete tyto ústřední protagonisty znát. Nemusíte mít obavy ale obavy, že byste snad neobjevili nic nového. Věřím, že tímto způsobem vám aktéry ještě nikdo nepřestavil a tak si pročtete spousty zajímavostí.

Už jen název je silně atraktivní a stimuluje naši představivost. Přeci jen Pandořina skříňka jako mytologický úkaz se pro pojmenování tak obsáhlé a pro mnohé i objevné knihy víc než hodí. Opravdu zaznamenává destrukční témata, která vám zobrazuje ve vší upřímnosti a skutečnosti, kdy sama Lauren Slater pídila po informacích.

Publikaci lze brát jako jeden z nejpůsobivějších soupisů nejvýznamnějších psychologických experimentů 20. století a nebo na ni nahlížet ještě z lepšího úhlu pohledů. Nejedná se totiž jen o experimenty, ač jim jejich důležitost nikdo nechce upřít, ale týká se také významných osobností, kteří se na nich podíleli. Kniha vám tak zprostředkovává nejen náhled na dané experimenty, jejich strukturu a význam, ale také se s její pomocí dotýkáte života činitelů, kteří přispěli světu svými poznatky.

Jako první vám spisovatelka představí B. F. Skinnera, obávaného i uctívaného. Mnozí jej měli za protagonistu utopického světa, který ale na mysli neměl. Čím vším jeho pověst utrpěla a co je vlastně pravda? Jít s Lauren Slater po stopách Skinnera je naprosto fascinující a pohlcující. Stejně tak jsou na tom i příběhy dalších osobností, kteří jsou pro lidskou historii nezapomenutelní. Originální studie Pandořina skříňka nemohla být oloupena ani o takové věhlasné činitele jakými jsou kupříkladu Stanley Milgram, Leon Festinger či Harry Harlow a další. Budete překvapení, co všechno se dozvíte a jakým způsobem vás autorka ohromí. Neoloupí vás ani o emoce, které na vás dokážou silně zapůsobit.

Závěrem se dočtete důvody, jak kniha vlastně vznikla a za jakým účelem. Doslov podněcuje k zamyšlení. Poslední stránky jsou věnované poznámkám.

Zajímá vás psychologie a chcete si pročíst o experimentech, které odborníci prováděli? Věřte mi, dostanete se do zcela jiného světa. Do světa, ve kterém figuruje mysl, zvířata i lidskost jako předmět zkoumání a přece nahlídnete do života lidí, kteří se této problematice věnovali do posledního dechu a mnohé nám po sobě zanechali. S ohledem na autorčin styl psaní a její osobitý přístup se jedná o opravdu návykové, podnětné a nezapomenutelné čtení, které bych doporučila všem, jež kniha nějakým způsobem zaujme.

Co na Pandořinu skříňku říká Chensie? Byla to naprostá nádhera. Autorka mě pozvala do svého života, obohatila mě o tolik myšlenek a informací. Pátrání s ní bylo neskutečně vábivé, zábavné, podnětné a pro mě i napínavé. Těšila jsem se na každou kapitolu, protože si mě svým stylem psaní tak moc získala. Existují publikace, které toho nabízí spousty, ale čtou se jako těžce, protože jsou hutné a nudně napsané. U Portálu jsem narazila na několik knih, které jsou živé a upřímné a plné energie, která vás pohání při čtení dál. Stejně tak tomu je i u Pandořiny skříňky... A kdyby vás zajímaly ty další knihy, které jsou živelné a patří mezi mé nejoblíbenější publikace, týkající se psychologie, tak se poohlédněte po publikacích:

Nejvýznamnější psychologické experimenty 20. století.
Americká psycholožka Lauren Slater nás ve své knize na pomezí odborného a beletristického textu seznamuje se zásadními psychologickými experimenty 20. století. Snaží se vystihnout osobnost jednotlivých badatelů. Hledá účastníky studií, kontaktuje příbuzné a přátele slavných vědců. Také se některé pokusy snaží zopakovat nebo alespoň podrobně pochopit jejich průběh a okolnosti. Uvažuje o etice výzkumů a o jejich důsledcích pro vědu, praxi i chápání lidské mysli.
Její reportážní styl pojímá dějiny psychologie jako soubor napínavých příběhů, které popisují, čeho všeho je člověk – badatel i testovaný jedinec – schopen.
Lauren Slater vystudovala literaturu a psychologii. Je autorkou sedmi knih, v nichž popularizuje psychologická témata, a nositelkou několika literárních cen.

Žánr: Psychologie, Odborná publikace