Recenze: PSYCHOPAT VE VAŠÍ POSTELI (Jackson MacKenzie)

Manipulace a psychický teror ve vztahu

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Americký spisovatel Jackson MacKenzie se jako spoluzakladatel projekt PsychopathFree podílí na boji proti tyranii ve vztahu. Zatímco v České republice u nakladatelství Portál vyšel prozatím pouze jeden autorův titul, který přeložil překladatel Ivo Müller, tak v zahraničí jsou podle všeho tři knihy, zabývající se toxickými vztahy.

V případě, že vás téma psychopatie zajímá, si u nakladatelství Portál můžete pořídit Moudrost psychopatů (recenze), kterou napsal anglický psycholog Kevin Dutton a jejíž podnázev zní provokativně Svatí, špioni a sérioví vrazi. Kniha je absolutně perfektním čtením pro všechny zainteresované a stejně tak vás může zaujmout publikace spisovatele a neurovědce Jamese Fallona s názvem Psychopat v mém mozku (recenze). Ta se značně odlišuje, ale nabízí originální a působivý náhled na dané téma. Jestli vás zajímají vztahy a jejich problematika, co takhle Posedlost láskou a jiná znepokojivá odhalení (recenze), které má na svědomí britský autor a klinický spisovatel Frank Tallis? Nebo můžete sáhnout po publikaci Ženy, které milují příliš (recenze) od americké spisovatelky a rodinné terapeutky Robin Norwoodové. Nejjednodušší bude, když si prohlédnete stránky Portál.cz a vyberete si podle námětu, která vás zajímají, protože já bych s těmi úžasnými knižními tipy mohla pokračovat do nekonečna. Knihy z Portálu mi obvykle vyrazí dech a já věřím, že nejen mně. Ale pojďme se společně podívat na knižní novinku Psychopat v mé posteli.

Jackson MacKenzie je spoluzakladatelem PsychopathFree.com, online komunity, která čítá miliony uživatelů, kteří se potýkají s manipulujícím partnerem a jimž se povedlo z tohoto vztahu vystoupit. Autor vychází ze své osobní zkušenosti a snaží se povzbudit všechny, kdo mají podobnou zkušenost. Více informací v článku o knize na webu Portál.cz.

Co se týče názvu i obálky, tak podkreslují kontroverznější námět, kterým jsou právě toxické vztahy, manipulace a samotný náhled na tyrany a psychopaty. Hned  na začátku knihy vás vítá obsáhlý obsah, který vás informuje o tom, že se kniha rozkládá na dvě stě třinácti stranách a obsahuje náměty, po kterých čtenář ve vztahu s tématem touží. Úvod s názvem dobrodružství je pozitivně laděný, ačkoliv se o nic kladného nejedná, a láká vás na vzrušující cestu napříč celou knihou.

Jak odhalit toxické lidi. Tak zní název úvodní kapitoly, která je zvěcněná na deseti stranách a ve kterých vás autor informuje o tom, čím se vyznačují psychopati a tyrani ve vztahu. Rovných třicet bodů vás přesvědčí o tom, že jste se možná už s někým z oné party setkali, ať už jste o něm slyšeli od kamarádky nebo naopak znáte takového člověka.

Publikace se poté dělí na tři nejpodstatnější části:
  • Spřízněná duše na zakázku aneb jaké jsou úskalí, bolístky a pocity ve vztahu s psychopatem. Jak snadno si dotyčný dokáže svou oběť omotat kolem prstu a jak ji ovlivňuje po celou dobu, dokud člověk neřekne dost a neuteče.
  • Cesta k uzdravení aneb autor dává naději, že po rozchodu nebude hůř, ale naopak líp a pomáhá vám najít ty správné cesty k uzdravení duše, protože psychicky na tom je člověk po vztahu s psychopatem opravdu nejhůře. Ty šrámy na duši se jen tak nezahojí, ale věřím, že čtenářům, kteří se nechali okouzlit nevhodným člověkem a nečtou knihu jen pro svou fascinaci, opravdu pomůže a dodá jim sílu bojovat a jít dál.
  • Závěrečnou částí je Svoboda, ve které se Jackson MacKenzie zaměřuje na budoucnost, na obavy z nového vztahu, na sebeúctu, kterou po takovém křtu ohněm je nutné obnovit. Pomáhá najít sílu a poznat, kdy se zas schyluje ke špatnému rozhodnutí, co se výběru partnera týče.

Do textu autor zapracoval výňatky z knih, statistiky a nejpůsobivější je jeho přednes, ve kterém promlouvá ke člověku, jež si ve vztahu prošel peklem. Konejší, nabádá k pozitivnímu myšlení, dodává naději, ale nezakrývá skutečnost.

Autor své téma pojal velmi lidsky a emotivně, takže ti, kteří potřebují a chtějí od knihy pomoc, ji rozhodně dostanou. Na druhou stranu je čtení opravdu fascinující i pro ty, kteří jsou tématem posedlí nebo je prostě jen láká. Získáte nový náhled, propadnete se do světa, který je lákavý, když je na papíře, ale zažít na vlastní kůži by nikdo nic takového zažít nechtěl.

Jako bonus je v závěru knihy příloha Test psychopatie se vším všudy. Samozřejmě test obsahuje i výsledky, takže budete vědět, na čem jste a dokonce i odpovědi z průzkumu PsychopatieFree.com.

Přiznám se, že patřím mezi ty, jež téma fascinuje a kniha se mi stala opravdu vzrušujícím a hrůzným čtením, od kterého se nešlo odtrhnout. Soucítila jsem, ale prožívala i peprné chvíle nadšení, kdy jsem se dozvídala nové a nové informace, nahlížela do skříně s kostlivci a byla pohlcená. Ačkoliv mám od nakladatelství Portál předchozí knihy, týkající se psychopatie, tohle bylo zas něco nového. Zcela nový a neotřelý náhled na danou věc a já jsem nadšená, že jsem si mohla rozšířit obzory.

Z toho důvodu knihu doporučuji všem, kteří jsou tématem zvráceně okouzlení a pohlcení, ale i těm, kteří se potřebují postavit čelem výzvě a uniknout ze vztahu, ve kterém jsou v pasti. Nebo jste naopak už z vězení venku a postrádáte podporu? Portál pro vás vydal úžasnou pomoc a já věřím, že to spolu s Jacksonem MacKenziem zvládnete a znovu získate svůj život zpět.

Prožili jste někdy vztah s psychopatem? I když o tom třeba nevíte, je to klidně možné. Psychopaté dokážou být okouzlujícími mistry manipulace, a vy najednou začnete jejich extrémní chování vnímat jako něco normálního, i když vám to ubližuje. Psychopat zneužívá vaši empatii, uvádí vás do chaosu, kdy už nevěříte sami sobě. Lichotí vám, tváří se, že jste jeho spřízněnou duší a postupně vás izoluje od vašich přátel, stáváte se figurkou na jeho šachovnici a s hrůzou zjišťujete, že vaši přátelé a blízcí najednou táhnou proti vám. Kniha Psychopat ve vaší posteli nabízí cestu z toxického vztahu. Autor uvádí řadu příkladů, kdy se to podařilo, a povzbuzuje všechny, kdo uvízli v nezdravém vztahu. Můžete být svobodní!

Žánr: Psychologie a pedagogika, Literatura naučná
Počet stran: 224