Recenze: ŽENY, KTERÉ MILUJÍ PŘÍLIŠ (Robin Norwood)

Těm, které věří a doufají, že se jejich partner změní

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Americká spisovatelka, manželská a rodinná terapeutka Robin Norwood v roce 1985 napsala publikaci Ženy, které milují příliš, jež byla přeložená do mnoha zemí. Jen v České republice vyšlo pět vydání od roku 1994. Nejnovější vydání je právě od nakladatelství Portál, které má nápaditou kreslenou  ilustraci, jež vypovídá o tématu.

Rozhodně je důvod, proč se tato kniha stala natolik oblíbenou, že byla několikrát vydána nejen v naší republice, ale také v zahraničí. Skrývá v sobě poučení a tristní příběhy žen, které touží po lásce takřka za každou cenu. Vraťme se ale na začátek.

Jako první vás čeká úvod, ve kterém se dozvíte, že kniha obsahuje devět ústředních kapitol, dvě terapeutické oddíly, poděkování, tři přílohy a samozřejmě Úvod, v tomto případě rovnou dva úvody.

Robin Norwood vypráví o ženách, s nimiž měla setkání, ze svého úhlu pohledu v ich-formě nebo dává prostor pasážím, ve kterých v první osobě hovoří o svém životě a problému ženy. Samotné příběhy se dozvídáte také prostřednictvím rozhovoru nebo přejatého vypravování. Jednoduché a svižné texty vás snadno vtáhnou do děje, nebo spíše podlehnete oněm netradičním případům. Každá kapitola obsahuje báseň či citát známé osobnosti. Jako uvítání před samotným textem, ve kterém autorka skáče rovnou po hlavě do setkání s ženami. Neplýtvá slovy na nadbytečné a zdlouhavé vypravování, ale vkládá do příběhu i podstatné prvky, jež se témat týkají.  Její přístup jít přímo k věci a přitom si udržet nadhled a emotivní náhled je příjemný a v tomto případě i nutný.

Každá kapitola z ústředních devíti se tedy věnuje minimálně jedné ženě. Setkáte se množstvím žen, jež mají problémy s láskou. Ať už milují příliš či málo, ať už ve vztahu nadbytečně trpí či si nesvedou udržet muže. Každý případ je jiný a přesto má společného jmenovatele, což s ohledem na psychologii je naprosto očekávané. Pokud se psychologii věnujete, víte, že nás silně ovlivňuje dětství a s tímto elementem se také setkáváte v terapeutické praxi Robin Norwoodové.

Ústředním tématem je láska, vztahová rovina, a samozřejmě i sex. Zkrátka vše, co ke vztahu a lásce patří. Máte surový a upřímný náhled na vztahy žen, které nezdravě podléhají nutkání či špatným návykům. Robin své případy líčí, jako by šlo o jednoduché drama, jež se vyřešilo během jednoho sezení. Je naprosto jasné, že se jedná o dlouhodobé případy, jež se nevyřešily ze dne na den, i když to tak skrze knihu můžete vnímat. Ovšem nezahlcuje vás tedy zbytečnostmi a líčí vše, jako by se odehrálo na jedno sezení a velmi brzy vyřešilo. Nachází snadno kámen úrazu a snaží se ženám i čtenáři pomoci pochopit, co je k jejich jednání vede a jak se vydat po té správné cestě.

Člověk se zdravým vztahem snadno pochopí autorčiny pobídky. Ovšem někteří lidé zkrátka potřebují pomoci a právě těm Robin Norwood podává pomocnou ruku. Není potřeba se zabývat faktem, že publikaci napsala zahraniční autorka. Její případy by se klidně mohly odehrát v Čechách a možná některé ženy z její knihy poznáte. Chodí mezi vámi, zoufale touží po lásce a pomoci a netuší, jakým směrem se vydat. Tento titul by jim měl pomoci. Ne je vyléčit a poskytnout jim terapii, ale nabídnout pouze uvědomění, že je něco špatně. Něco, co mohou změnit, pokud zajdou na patřičná místa a požádají o pomoc. Je v jejich moci ovlivnit svůj život. Nemusí podléhat zoufalství a tyranii, mohou skutečně žít, jen to chce to první pošoupnutí správným směrem. A právě postrčit publikace dokáže. Příloha číslo 2. s názvem Kde najít pomoc obsahuje soupis programů a platforem (včetně webových adres), na něž se můžete obrátit.

Jestli jste ve vztahu šťastní a nepotřebujete žádnou pomoc, i tak knihu využijete. Ať už z pouhé zvědavosti jako já, protože vás případy z terapeutické praxe fascinují a takové publikace přímo zbožňujete. Nebo proto, že si chcete rozšířit obzory.

U nakladatelství Portál před tímto titulem vyšla Posedlost láskou (recenze), která nabízí také velmi originální a upřímný pohled na lásku prostřednictvím případů z terapeutické praxe autora a psychoterapeuta Franka Tallise. Stejně jako tento příběh doporučuji, i když dle mého je Tallisova publikace mnohem obšírnější, propracovanější s ohledem na vedlejší prvky a linie, ke kterým se autor rozhodl. Na rozdíl od Posedlosti láskou jsou Ženy, které milují příliš přímočařejší a údernější. Ač se obě knihy zabývají stejným tématem, jsou naprosto rozdílné a kvalitní

Robin Norwood nikomu nehraje na city.. Upřímně vám zobrazuje zdravý náhled na vztah a lásku, poukazuje na to, co někteří lidé dělají špatně a čemu podléhají. Hodnotná publikace nabízí opravdu mnoho. Záleží jen na vás, jak moc si z ní odnesete.

Co na titul říká Chensie? Jsem šokovaná. Nikdy by mě nenapadlo, že některé ženy mohou bojovat ve vztahu právě tímto způsobem. Rozhodně jsem si rozšířila obzory, obohatila se o informace a autorčiny zkušenosti a uspokojila svou zvědavost. Já zbožňuju případy z terapeutické praxe, které jsou převedené do publikací. Nakladatelství Portál jich nabízí množství a vždycky mě zasáhnou. Ani Ženy, které milují příliš nebyly výjimkou a poputují na místo v knihovně, hned vedle mých nejoblíbenějších - Chlapec, kterého chovali jako psa (recenze), Padesát minut (recenze), Posedlost láskou, Pandořina skříňka (recenze), Kůň, který uměl počítat (recenze), Moudrost psychopatů (recenze) a další...

Těm, které věří a doufají, že se jejich partner změní.

Je pro vás v životě nejdůležitější, abyste měly koho milovat? Věříte v toho pravého a v to, že život s ním vás navždy zachrání před pocitem smutku a osamění? Že ho změníte k lepšímu silou své lásky? Nudí vás milí muži, kteří jsou otevření, laskaví a spolehliví?
Kniha Ženy, které milují příliš, napsaná pro ženy, jež na podobné otázky odpovídají ano, dnes náleží mezi nejslavnější psychologické rádce vůbec. Popisuje příběhy žen, jimž se v dětství dostalo jen málo skutečné péče a které se snaží tento nedostatek uspokojit tím, že pečují o své citově téměř nedostupné partnery. Přitom se však pravidelně zaplétají do nejednoznačných, chaotických a emočně bolestných situací. Autorka takovým ženám ukazuje, jak z jejich bludného kruhu najít cestu ven tím, že rozpoznají svou vnitřní hodnotu a začnou druhým důvěřovat.

Žánr: Psychologie a pedagogika, Literatura naučná
Počet stran: 264