Recenze: HON NA CASSANDRU (Lisa Kleypas)

Cassandra a její složité milostné dobrodružství

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Baronet

Populární spisovatelka Lisa Kleypas má na svém kontě už opravdu velké množství kvalitních titulů, ať už z moderní doby, tak historické. Zaměřuje se na témata pro ženy a její aktuální historickou sérií, která vychází u nakladatelství Baronet. Kvalitní čtení i pro náročnější čtenáře skýtá již šest dílů. Bude i pokračování? To se mi nepodařilo zjistit, ale moc bych si ho přála, protože odcházet ze světa Ravenelových se mi vůbec nechce. :)

Už jsem vám tedy představovala a užila si do sytosti tyto díly:

Vypravování se odehrává v er-formě potěší nenáročné, ale i náročnější čtenářky, které touží po psychologii postav, emocích, přirozených a zajímavých zvratech, ale i špetce pohádkovosti a trochu toho klišé a dojetí. Styl psaní vytvořil nádhernou atmosféru, skvěle zobrazí historickou dobu a prostředí. Snadno se vžijete, ač možná pár názvů vám bude neznámých, protože autorka autenticky využívá také názvů oblečení, které nám dnes už nejsou známé, nečteme-li historické romány běžně. Žádný problém, lze snadno dohledat na internetu.

Cassandra je milá a vstřícná. Má otevřenou mysl a lehce prořízlou pusu, což je od sestry Pandory očekávané. Ale jelikož je právě ta hodnější a mírnější z dívek, očekává se od ní poslušnost. Ač je Cassandra velmi krásná, není marnivá, i když jí gardedáma občas nelibě poukazuje na její vady. Má pocit, že je příliš při těle, protože už jí jsou šaty těsné a navíc... Dostala se do druhé vlny plesů a je na čase najít si ženicha, jinak se dostane do řeči. Jenže Cassandra hledá lásku a přitažlivost a tu ne a ne najít, tedy až na jednoho zajímavého muže...

Tom Severin je mocný, bohatý a chladný. Sám říká, že má srdce zamrzlé a nemůže vyjít Cassandře vstříc, ačkoliv to mezi nimi jiskří. Jenže on ví, že jako mládenec se k ní nehodí, přestat na ni však myslet nedokáže. Co když se nakonec ukáže, že Cassandra opravdu skončí sama nebo nedejbože s někým, ke komu nebude nic cítit?

V tomto případě  je vše pomalejší a příznivě zdlouhavější, napětí přirozeně stoupá a autorka nic uměle neprotahuje a ani netlačí na pilu. Nechává volný průběh namlouvání, plesovým chvílím i občasným setkáním Severina a Cassandry. Pravda, možná v některých okamžicích je děj mírně přislazenější, než jsme u autorky zvyklé, ale výstižnou atmosféru a ani linii příběhu to rozhodně nekazí. Špetka niternější a dojemnější stránky vůbec neuškodí, čtenáře, kteří nemají v oblibě srdceryvnost neodradí a citlivé čtenářky naopak pohladí.

Dějová linii přibližuje i životy ostatních, které jsme poznali napříč sérií. Kathleen či Westa, Pandoru i jiné naše oblíbené hrdiny tak máte přímo na dosah a k tomu se dozvídáte, jak to dopadlo kupříkladu s první lincencovanou lékařkou v Anglii. Přičemž se i nadále šikovně rozvíjí milostná romance Toma a Cassandry.

Lisa Kleypass zmiňuje také některá klasická a kvalitní díla literatury. Fanoušcí Julia Verna či Jane Austinové budou potěšení. Debat o knihách je k přečtení sice jen pár, ale stojí za to. Ke všemu milovníky literatury čeká v závěru neskutečné překvapení! Taková třešnička na konec. K tomu všemu máte na dlani tehdejší ekonomickou situaci, lehce zabrousíme i do neblahých taktik v politice či obchodu a dotkneme se také citlivosti kontroverzního tématu chudoby a potřebných, kteří v té době silně strádali a pomoc byla pramalá či žádná.

Může se zdát, že milostná linie je trochu ošizená, protože důraz je dán na vztahy, na prostředí, na různá pravidla společnosti, která vztah Toma a Cassandry posouvají směrem, odkud už se nemusí nikdy vynořit. Ani netušíme, jak klepy a zhrzenost dokázala kdysi zamíchat kartami. Jaké složitosti ženy zažívaly. A to všechno vám autorka bravurně představuje, až občas zatínáte pěsti.

Do toho všeho se proplétá osudem Toma a Cassandry také život malého chlapce Bazzlea. Je skvělé, že jsou zmíněné také životy jiných, které mají společného víc než je na první pohled známo. Pravda, tento prvek už může být pro někoho na hraně srdceryvnosti, ale na mě působil spíše pohádkovějším dojmem, touhou, aby se něco takového skutečně stalo a záchrana přišla včas pro každého, kdo ji potřebuje. Tichá prosba, kterou z románu vyčtete, je přirozená, upřímná a krásná.

Počin je svým způsobem dojemný. Zejména v závěru se konají zvraty, které přimějí citlivější čtenářky ustrnout, ale také usmívat se, když je přání konečně vyslyšeno. Lisa Kleypas napíná dlouho, ale jelikož se věnuje závažným tématům a nevyplňuje čas prostou vatou, tak jí není za kvalitní potěšení, co vytknout. Ba naopak v závěru chápeme, jak skvělé čtení nás na pár dní spoutalo, a že to stejně jako předešlé díly stálo za to!

Hon na Cassandru nelze číst samostatně. Přišly byste o emoce, o zážitek, týkající se také postav z předešlých děl, které se v ději objevují a někdy jej i zásadně ovlivńují. Navíc kdo by chtěl přijít o osudy těch, jež si tak snadno a silně oblíbil. Přečtěte si celou sérii Ravenels bez obav, je to úžasné historické čtení a Hon na Cassandru se vám jako mně také určitě zaryje do mysli. Jestli už máte celou sérii přečtenou, pak není nad čím váhat! Příběh Cassandry vám nesmí chybět v knihovničce!

Železniční magnát Tom Severin je dost bohatý a mocný, aby si mohl splnit každé přání hned, jak ho napadne. Stačí říct a má všechno – nebo každého – co si zamane. Najít dokonalou ženu by mělo být jednoduché – a od chvíle, kdy poprvé uvidí lady Cassandru Ravenelovou, je rozhodnutý ji získat. Jenže krásná a bystrá Cassandra je stejně odhodlaná provdat ze z lásky – což je to jediné, co jí Tom nemůže dát.

Severin je nejpoutavější a nejpřitažlivější muž, s jakým se kdy Cassandra setkala, i když má srdce z kamene. Ona však nestojí o život v rychlém tempu světa nemilosrdného muže, který vždy hraje tak, aby zvítězil.

Když se objeví nový nepřítel, jemuž se téměř podaří zničit Cassandřinu pověst, Severin se chopí příležitosti, na kterou čekal. Jako vždy dosáhne svého – nebo snad ne? Jedné věci se Tom Severin musí od své novopečené nevěsty teprve přiučit:

Nikdy nepodceňujte Ravenely.

Žánr: Historický román

Ze série: Ravenelovi 6.